تبیان، دستیار زندگی
چهار گام از مراحل جذب مخاطب به نماز و تبلیغ معارف نماز عبارتند از:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار گام جذب مخاطب به نماز

نماز


چهار گام از مراحل جذب مخاطب به نماز و تبلیغ معارف نماز عبارتند از:


گام اول

گام اول، روبه رو شدن. اعمال و رفتاری ملاک است که نیاز به جستجو و تحقیق نداشته باشد و شما آن عمل را مثل بی‌توجهی به نماز، در ملأ عام مشاهده کردید و یا خود فرد، رسماً اعلام می‌کند من از نماز خوشم نمی‌آید، که ما باید از روش‌های تبلیغ چهره به چهره و تکنیک‌های برقراری ارتباط با مخاطب، استفاده کنیم.

گام دوم

گام دوم، تشخیص اصل برخورد، چگونگی برخورد و توجه به آمادگی پذیرش مخاطب. مثلاً وقتی که به شدت گرسنه، تشنه، عصبی، خسته و بی‌حوصله هستید، وارد عمل نشوید. اگر مخاطب در شرایطی خاص است که تذکر دادن شما موجب هتک حرمت و یا ضایع شدن او می‌شود، یا وقتی برای خود و همراهانتان احساس خطر جانی و مالی می‌کنید و احتمال درگیری می‌دهید، یا وقتی مخاطب در تألم روحی شدیدی مثل فوت یا بیماری عزیزانش است، یا مخاطب تعادل جسمی و روحی ندارد، مثلاً اگر قرص و مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده، وارد عمل نشوید.

اگر مخاطب در شرایطی خاص است که تذکر دادن شما موجب هتک حرمت و یا ضایع شدن او می‌شود، یا وقتی برای خود و همراهانتان احساس خطر جانی و مالی می‌کنید و احتمال درگیری می‌دهید، یا وقتی مخاطب در تألم روحی شدیدی مثل فوت یا بیماری عزیزانش است، وارد عمل نشوید.

باید مطالعه کنیم که برای اثرگذاری و جلوگیری از پیامدهای منفی، چه روش یا روش‌هایی را با توجه به موفقیت مکانی، شرایط سنی، جنسیت و آداب و رسوم و... انتخاب کرد. از جمله روش‌های برخورد، این موارد است:

1. مستقیم کلامی

2. مستقیم غیر کلامی

3. غیر مستقیم کلامی

4. غیر مستقیم غیر کلامی

گام سوم

گام سوم عبارت است از اجرا؛ که قاطعانه اما مۆدبانه بگویید. تذکر به مخاطب، در جمع و حضور دیگران نباشد، مگر آنکه مطمئن باشید لازم است دیگران نیز از کار شما درس بگیرند. جملات و تذکرات، با اعتماد به نفس و توکل به خدا و به دور از هرگونه تحقیر و ضایع کردن مخاطب باشد. اگر از روش کلامی مستقیم استفاده می‌کنید، جمله خود را با سلام و لطفاً آغاز کنید و تذکر شما در جذب مخاطب به اقامه نماز، همراه با منت گذاشتن، مسخره کردن و بزرگ‌نمایی کردن نباشد. ضمن جلب اعتماد طرف مقابل و برخورد کوتاه، از کلمات مثبت استفاده کنید. معمولاً افعال مثبت، بیش از افعال منفی در مخاطب، امکان پذیرش را فراهم می‌کند.

تذکر به مخاطب، در جمع و حضور دیگران نباشد، مگر آنکه مطمئن باشید لازم است دیگران نیز از کار شما درس بگیرند.

گام چهارم

گام چهارم، آمادگی در مقابل واکنش‌های احتمالی مخاطب است. وقتی شما کسی را می‌خواهید به دین و نماز دعوت کنید، چند حالت دارد:

1. تذکر را می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند که از او تشکر صمیمانه می‌کنید، حتی اگر به همه تذکرات شما عمل نکرد.

2. تذکر را ظاهراً می‌پذیرد، اما عمل نمی‌کند.

3. تذکر را نمی‌پذیرد و با پاسخ‌های سربالا و بی‌ربط یا بهانه‌گیری، موضوع را به اصطلاح از سر خود باز می‌کند، که بهتر است یک شخصی دیگری با روش متفاوت دیگری هم تذکر دهد.

4. تذکر را نمی‌پذیرد، اما نسبتاً با تندی یا تندی همراه با ناسزا و دشنام همراه می‌کند. در این موارد، مقابله به مثل نکنید و تلاش کنید با حفظ آرامش و متانت، از محیط دور شوید.

نویسنده: هادی کارگر


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: زیباصداقت

برگرفته از گروه: نماز

مطالب مرتبط:

چگونه کودک خود را نمازخوان کنیم؟

چگونه کودکان را به نماز علاقه‌مند کنیم؟

هنگام نماز خود را در محضر خدا ببینیم

نماز در هیچ حالى نباید ترك شود

موفقیت در گروی نماز است

نماز اول وقت را از دست ندهید

به فكر نمازت باش، مثل شارژ موبایلت!

دنیا و آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان!

نماز جماعت، پرشورترین عبادت دسته‌جمعی

شرافت و بزرگی مۆمن، در نماز شب

مثل این دختر بچه، نماز می‌خوانیم؟

برای حضور قلب در نماز تمرین کنیم

چی شد نمازخوان شدی؟

نماز از تولد تا هجده سالگی

فضیلت نماز اول وقت

سه خصوصیت زیبای نماز

نماز، دو گروه را لعن می‌کند!

چرا اول وقت حالِ نماز خواندن نداریم؟

چرا نمی‌توانیم برای نماز شب بلند شویم؟

نماز نمی‌خونی؟

نمازخوان بی حجاب 

نماز شب در 1 دقیقه

نماز شب؛ كیفیت + فضیلت

هیچ عبادتى به اندازه نماز تبلیغات ندارد

چگونه کودکانی نمازخوان داشته باشیم؟