تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی در زمینه ی مقاومت و پایداری با عناوین: نگاه پرباران، آغازی دیگر و کتاب رسم بردباری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه پرباران

معرفی کتابهایی در زمینه ی مقاومت و پایداری با عناوین: نگاه پرباران، آغازی دیگر و کتاب رسم بردباری.

فرآوری:زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
نگاه پر باران

نگاه پرباران

«نگاه پرباران؛ مروری بر نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس» عنوان كتابی است كه به همت انتشارت فاتحان به رشته تحریر درآمده است. این اثر نقش زن در دوران دفاع‌مقدس را بازگو می‌كند.

انتشارات فاتحان به کوشش خانه فرهنگ و هنر ساقیا و به نویسندگی سعید زاهدی و سمیه شریفلو کتاب «نگاه پر باران» را منتشر کرده است.

این كتاب با نگاهی گذرا به حضور زنان در جنگ‌های صدر اسلام و دوران پیروزی انقلاب به موضوع هشت سال دفاع‌ مقدس می‌پردازد و نقش زنان را از زمان غافلگیری خانواده‌های مرزنشین تا نیاز به حضور زنان در جبهه‌ها و پشتیبانی‌های مادی و معنوی توسط آنان مطرح می‌كند.

«نگاه پرباران» 549 روایت کوتاه را در بر گرفته و در هشت فصل تدوین شده است. عنوان‌های هشت‌گانه کتاب این‌هاست: «عشق مرز ندارد؛ حضور زنان در جنگ»، «آتش در گلستان؛ زنان در نخستین روزهای دفاع مقدس»، «آرزوی آواره؛ آوارگی زنان در هشت سال جنگ»، «دست‌های پرمهر؛ زنان در پشتیبانی از جنگ»، «می‌خواهم كنارت باشم؛ همراهی زنان با مردان رزمنده»، «چشم‌هایم برای تو؛ مادران و همسران شهدا»، «دریا ساحل ندارد؛ درگیری زنان با جنگ در شهرها» و «پروانه می‌مانم؛ همسران جانبازان و مفقودان».

«نگاه پرباران؛ مروری بر نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس»، نوشته سعید زاهدی و سمیه شریفلو، در 168 صفحه به بهای 98 هزار ریال، از سوی نشر فاتحان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آغازی دیگر

آغازی دیگر

مقدمه کتاب «آغازی دیگر؛ داستان‌ها و نقد داستان‌های برگزیده پنج دوره جایزه ادبی یوسُف» به قلم محمدرضا سرشار، نقدی است درباره جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس «یوسُف».

سرشار نقد خود به جشنواره را از گزینش داوران آن آغاز می‌کند و تعهد کامل به ارزش‌های اصیل دفاع مقدس را در کنار توانا و مجرب بودن از ضروریات این امر می‌داند.

«آغازی دیگر» را انتشارات صریر با شمارگان سه‌هزار نسخه در قطع رقعی، 390 صفحه و به بهای 200‌هزار ریال منتشر کرده است.

در ادامه یادداشت رحیم مخدومی، دبیر ادبی ششمین جشنواره یوسف درباره ضرورت انتشار کتاب برای نقد آثار دوره‌های گذشته با هدف برون‌رفت از آسیب رکود جشنواره‌ یوسف آمده است. مخدومی در یادداشت خود این نقد‌ها را نظر شخص نقاد معرفی می‌کند و شیوه این نقد‌ها را نیز قابل نقد می‌داند.

سپس 16 داستان برگزیده به نویسندگی مجیدکلشتری، زهرا مشتاق، احمد شاکری، حسینعلی جعفری، محمدحسن ابوحمزه، زینب گودینی، تیمور آقامحمدی، جواد افهمی، مریم بیات‌تبار، شیرین اسحاقی، محبوبه حاج‌رضایی، محمد محمدسیفی، سیما صفاری آشتیانی، سجاد خالقی و امید مردانی بروجنی، پنج دوره گذشته، هر یک به کوشش یک نویسنده نقد شده‌اند.

«آغازی دیگر» را انتشارات صریر با شمارگان سه‌هزار نسخه در قطع رقعی، 390 صفحه و به بهای 200‌هزار ریال منتشر کرده است.

رسم بردباری

رسم بردباری

نشر شاهد با محور قراردادن وصیت‌نامه‌های شهدای فرهنگی، مجموعه‌هایی را در قالب گزیده موضوعی وصیت‌نامه‌ها گردآوری و تدوین کرده است که «رسم بردباری» یکی از آنهاست.

تدوین ده مجلد از وصایای شهدای هشت سال دفاع مقدس، تلاشی در حوزه پردازش و توجه به اصل مستندات شهیدان به ویژه شهدای فرهنگی است.

«رسم بردباری» گزیده موضوعی وصیت‌نامه شهدای فرهنگی با موضوع صبر و بردباری و حلالیت‌طلبیدن است که زیر نظر واحد انتشار آثار و اسناد شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است.

کتاب مشتمل بر سخن ناشر، پیش‌گفتار، درآمد و دو فصل گزیده موضوعی از حدود 500 وصیت‌نامه شهدای فرهنگی است. فصل اول، « صبر و بردباری» نام دارد و در 3 بخش؛ «صبر و بردباری در خانواده»، «الگوپذیری از زینب(سلام‌الله علیها)» و «دعوت امت اسلامی به صبر» گزیده‌های مرتبط از وصیت‌نامه شهدای فرهنگی آمده است. فصل دوم نیز با عنوان «حلالیت‌طلبیدن» عبارت‌ها و جمله‌های زیبا و به‌یادماندنی از وصیت‌نامه معلمان شهید را دربر گرفته است.

«رسم بردباری»، پژوهش و گزینش: فاطمه امیدی، زیر نظر واحد انتشار آثار و اسناد شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، با شمارگان سه هزار نسخه، 218 صفحه، قطع رقعی، از سوی موسسه فرهنگی منادی تربیت با همکاری نشر شاهد، به بهای 65 هزار ریال چاپ و منتشر شده است.


منبع: ایبنا