تبیان، دستیار زندگی
همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس صحیح نیست و غسل میّت باطل است. ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای میت چه سوره‌ای بخوانیم؟

میت

همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس صحیح نیست و غسل میّت باطل است. ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست.


سوال: اگر به نیت چند میت، فقط یک سوره بخوانیم؟ آیا ثوابش برای آنها تقسیم می‌شود؟ یا هر میت از ثواب یک سوره کامل، بهره‌مند می‌شود؟

هرچند امر ثواب اعمال و اذکار به دست خداوند تبارک و تعالی است، ولی ان شاء الله ثواب تلاوت سوره کامل به هر یک از اموات خواهد رسید؛ لذا شایسته است در هنگام تلاوت قرآن و سایر اعمال خیر برای اموات، دیگر مومنین را نیز در نیت قرار داده و شریک در ثواب نماییم.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

ثواب تلاوت سوره به صورت کامل به تمام اموات می رسد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

ان شاء الله ثواب به همه اموات منظور نظرخواهد رسید.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

ثواب خواندن سوره به همه آنها خواهد رسید.

سوال: برای میت چه سوره‌ای بخوانیم خوب است؟

جواب: هر سوره‌ای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سوره‌ی حمد و توحید و تبارك، یس و قدر سفارش شده است. (مفاتیح الجنان، ص939 الی 942).

سوال: حُنوط كردن میت یعنی چه؟ و آیا این عمل واجب است؟

جواب: بعد از غسل واجب است میت را حنوط كنند، یعنی به پیشانی و كف دست‌ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او كافور بمالند. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م585).

سوال: آیا دفن كردن شخص كافر در قبرستان مسلمانان جایز است؟ در صورت عكس مسأله چطور؟

جواب: دفن مسلمان، در قبرستان كفار و دفن كافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م620).

سوال: اگر در راه، دور از محل مسكونی، به میتی برخورد كردیم و نمی‌دانستیم كه آیا این میت مسلمان است یا نه، آیا می‌توانیم او را در قبرستان مسلمین دفن كنیم؟

جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محكوم به احكام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن می‌شود. (استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص87، س222).

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: چرا میّت را شب دفن نمى‏کنند؟ آیا دفن میّت در شب حرام است؟

جواب: دفن میّت در شب اشکال ندارد.

سوال: آیا براى انسان جایز است که پدر یا مادر و یا یکى از بستگان خود را در کفنى که براى خودش خریده است، کفن کند؟

جواب: اشکال ندارد.

سوال: امروزه در روستاها متعارف است که اموات را در منزل مسکونى غسل مى‏دهند. گاهى میّت وصى نداشته و چند فرزند صغیر دارد. نظر مبارک راجع به این موارد چیست؟

جواب: تصرّفات مورد نیاز براى تجهیز میّت از قبیل غسل و کفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولى صغیر نیست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغیر ایجاد نمى‏شود.

سوال: استخوان مرده‏اى که حدود چهل یا پنجاه سال از دفن آن مى‏گذرد و مقبره او از بین رفته و تبدیل به میدان عمومى گردیده است، در اثر کندن نهرى در آن میدان ظاهر شده است. آیا لمس کردن استخوان‏ها براى دیدن آنها اشکال دارد؟ آیا استخوان‏ها نجس هستند؟

جواب: استخوان میّت مسلمانى که غسل داده شده است، نجس نیست؛ ولى دفن مجدّد آن زیر خاک واجب است.

سوال: آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن و مرد مى‏تواند امور میت دیگر را انجام دهد؟

جواب: همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس صحیح نیست و غسل میّت باطل است. ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

مطالب مرتبط:

حنوط کردن میت یعنی چه؟

حکم تدفین شهدای گمنام در مکان های عمومی

آیا ذمه میت ادا می شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.