تبیان، دستیار زندگی
در جلسات عقد و عروسی كه داماد وارد می‎شود، تكلیف خانم‎هایی كه با او نامحرم هستند چیست؟ جواب: در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب كامل را بنمایند و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت!!

حجاب

سوال: آیا بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیر چادر برای زنان اشکال دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد ولی موهایش را باید بپوشاند. (آیة الله سیستانی دام ظله)


واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم(علیهم السلام) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است. در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد. چهار آیه ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد عبارتند از آیه: 30 سوره نور، 59، 33 و 23 سوره احزاب.

سوالی از آیة الله عبدالله جوادی آملی درباره وجوب حجاب:

سوال :چرا اسلام بانوان را ملزم به رعایت حجاب کرده است و آیا این الزام براى زن محدودیتى دارد؟‎

‎راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها ‏مربوط به خود او یا مرد سرپرست او و یا حتی خانواده وی نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، مرد بگوید ‏من راضیم و یا اعضاى خانواده رضایت دهند، بلکه حجاب زن، حقى الهى است، ‏لذا مى‏ بینید در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند، اگر زن همسردارى آلوده شد و ‏شوهرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى‏کنند، اما در اسلام این‌گونه نیست، یعنی حرمت زن،‏ اختصاص به خود زن شوهر و برادر و فرزندانش ندارد به عبارتی اگر همه رضایت دهند، قرآن ‏راضى نخواهد بود، چون حرمت و حیثیت زن بعنوان حق ‏اللَّه مطرح است، خداى سبحان زن را با سرمایه ‏عاطفه آفریده است تا معلّم رقّت بوده و پیام عاطفه بیاورد، حال اگر جامعه‏ اى این درس رقّت و عاطفه را ترک نموده و به ‏دنبال غریزه و شهوت رفتند، به همان فسادى مبتلا مى‏ شوند که در غرب ظهور کرده است. بنابراین کسى نمی‌تواند نسبت به نداشتن حجاب رضایت داشته باشد.

از این جهت است که قرآن کریم مى‏گوید، هر گروهى، اگر راضى هم ‏باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ ‏کسى ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاى خانواده، اعضاى جامعه و حتی خود زن، امین امانت الهى هستند. زن ‏به عنوان امین حق ‏اللَّه از نظر قرآن مطرح است، یعنى این مقام، حرمت و حیثیت را خداى سبحان (که ‏حق خود اوست)، به زن داده و فرموده است: این حق مرا به عنوان امانت حفظ کند.

چند استفتاء از آیة الله سیستانی دام ظله:

سوال: آیا بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیر چادر برای زنان اشکال دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی موهایش را باید بپوشاند.

سوال: آیا پوشیدن جورابی که ساتر است امّا پا را مجسّم می کند، جایز است؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته جایز است.

سوال: آیا یک زن جوان می تواند جوراب به رنگ پا که ساق پا را زیباتر نشان می دهد به عنوان حجاب بپوشد؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی اشکالی ندارد امّا اگر آن، زینت به حساب آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند.

چند استفتاء از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:

سوال: با توجّه به این‎كه كلاس‎های دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار می‎شود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم می‎افتد، حكم آن چیست؟

جواب: نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشكال ندارد.

سوال: شنیده‎ام كه می‎گویند گریم جزء آرایش حساب نمی‎شود، آیا این مطلب درست است، و گریم كردن جایز است؟

جواب: گریم ـ اگر همراه كار حرامی نباشد ـ اشكال ندارد. بنابراین، گریم مردان به وسیله مردان یا زنان به وسیله زنان اشكال ندارد. امّا اگر گریم زن یا مرد به وسیله نامحرم صورت بگیرد، جایز نیست. نكته دیگر آن كه هر جا «گریم» به عنوان آرایش یا آرایش و تغییر چهره برای خانم‎ها باشد، باید از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً برای تغییر چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.

سوال: در جلسات عقد و عروسی كه داماد وارد می‎شود، تكلیف خانم‎هایی كه با او نامحرم هستند چیست؟

جواب: در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب كامل را بنمایند و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت نورپورتال

سایت بهار نیوز

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله

سایت تبیان اردبیل

مطالب مرتبط:

حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

حکم ارتباط دختر و پسر برای استفاده علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.