تبیان، دستیار زندگی
با وجود انتقادهای فراوان به كشدار بودن داستان «ستایش 2»، سعید سلطانی همچنان مصمم است فصل سوم آن را بسازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا فصل 3 ستایش را می سازید؟


با وجود انتقادهای فراوان به كشدار بودن داستان «ستایش 2»، سعید سلطانی همچنان مصمم است فصل سوم آن را بسازد.

ستایش

بعد از فراگیر شدن موج ساخت سری دوم سریالها و تشویق كارگردانها به این امر، حالا چند وقتی است كه ساخت فصل سوم مجموعه‌ها هم باب شده.

بعد از «عملیات 125» و «پایتخت »، سعید سلطانی هم تصمیم جدی دارد «ستایش 3» را بسازد؛ سریالی كه در همین سری دوم هم به آب‌بندی و كش‌دار بودن متهم شده و منتقدان زیادی دارد. اولین سوالی كه می‌شود اینجا مطرح كرد این است كه یك سریال چه زمانی باید به فصل سوم برسد؟ یك زمان سوژه مورد بحث ما، «عملیات 125» است كه به دلیل ساختار اپیزودیك، قصه‌های مجزا و حادثه‌ای، از همان ابتدا می‌تواند قابلیت چند فصلی شدن را داشته باشد. یك زمان مقوله مورد بحث، می‌شود سریال «پایتخت»! سریالی كه با وجود ثابت بودن بازیگران، از همان ابتدا بنا را روی تفكیك قصه گذاشته و هر بار قصه‌ای متفاوت را پی می‌گیرد. «پایتخت 3» قصه مجزایی دارد و كمترین ارتباطی با خط داستانی «پایتخت 1 و 2» پیدا نمی‌كند. در این صورت فارغ از این مسئله كه چقدر برای مخاطبان جذاب است، می‌تواند حتی تا فصل دهم هم ادامه پیدا كند. ولی سریال«ستایش»، درست مثل جنسی كاملا متفاوت دارد. سعید سلطانی در «ستایش1» داستانی را شروع كرده كه ادامه‌اش در «ستایش 2» پی گرفته می‌شود. قصه، سرنوشت‌ شخصیت‌ها و اتفاقها همگی متاثر از فصل اول است. بنابراین باید طبق یك منطق خاصی ادامه پیدا كنند؛ منطقی كه طبیعتا از همان ابتدا و زمان نگارش فیلمنامه باید مورد توجه قرار می‌گرفت. سعید سلطانی، كارگردان «ستایش» گفته كه داستان فصل سوم هم در ادامه دو فصل قبل ساخته خواهد شد و قصه با ویژگی‌های جدید پیش می‌رود! خب اگر قرار بود حرفی زده شود یا قصه‌ جدیدی به كار اضافه شود چرا در فصل دوم نشد؟ چرا روند داستان فصل دوم تا این حد كند پیش می‌رود؟ قطعا اگر حرفی برای زدن یا قصه‌ای برای تعریف شدن وجود دارد، می‌تواند همین حالا گفته شود. چرا كارگردان می‌خواهد آنقدر آن را كش دهد تا قصه جذابش را در فصل سوم روایت كند؟ البته سلطانی در پایان این گفت‌وگو وعده داده كه «در ادامه سری دوم «ستایش» ماجراهای عجیب وغریب زیادی اتقاق می‌افتد که مخاطب انتظار اینگونه اتفاقات را ندارد که بیننده در ادامه از روند قصه متعجب می‌شود.»

یک مرور بر حاشیه های ستایش

مجموعه «ستایش» از ابتدای ساخت تا الان با حاشیه های ریز و درشتی روبرو بوده. بخشی از حواشی را چندی پیش آرمان زرین کوب ، تهیه کننده این مجموعه رسانه ای کرد. صحبت های او در زمانی عنوان شد که شایعه عصبانی بودن رئیس سازمان صدا و سیما از کش دار بودن «ستایش» به گوش می رسید. در ادامه هم حضور بازیگر نقش ستایش در برزیل حاشیه های تازه ای رقم زد تا جایی که شایعه ممنوع التصویری نرگس محمدی رسانه ای شد.

كارگردان «ستایش» گفته كه داستان فصل سوم هم در ادامه دو فصل قبل ساخته خواهد شد و قصه با ویژگی‌های جدید پیش می‌رود! خب اگر قرار بود حرفی زده شود یا قصه‌ جدیدی به كار اضافه شود چرا در فصل دوم نشد؟

چه کسی موافق فصل سوم است؟

در این که «ستایش» پربیننده است شکی نیست اما سریال منتقدان زیادی هم دارد. جالب آن که دو بازیگر آن هم به کش دار بودنش معترض هستند. امیر محمد زند گفته بود : « هر اثری كه قرار است ساخته شود باید بر اساس اصول باشد؛ نمی توان یك بنای 50 طبقه را روی فونداسیون ساختمانی 5 طبقه قرار داد.»

حدیث میر امینی هم در گفت و گویی بلند حضور در این سریال را اشتباهی حرفه ای عنوان كرده بود: سری دوم «ستایش» کار خوبی نشده، چون قصه ندارد. ما فقط یک سری دیالوگ می شنویم. در واقع بدون اینکه قصه ای داشته باشیم، به همان شخصیت های قبلی تکیه شده است قصه لق می زند. یک سری کاراکتر می آیند یک سری چیزها می گویند و می روند. ما می رویم دو قسمت راجع به یک موضوع با دو کاراکتر صحبت می کنیم و هیچ داستانی پیش نمی رود. می خواهند بگویند ببینید ما چقدر بازیگر کنار هم چیده ایم؟ در حالیکه به هیچ یک از این شخصیت ها پرداخته نمی شود. من در مورد کاراکتر خودم می گویم، اگر نازگل از کل کار حذف شود هیچ لطمه ای به قصه نمی خورد!»

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: تسنیم/هفت صبح/بانی فیلم

مطالب مرتبط:

مرگ ستایش یا حشمت فردوس؟

«ستایش» متوقف می شود؟!