تبیان، دستیار زندگی
از 23 مرداد 1364 تا 25 همان ماه سه عملیات با اهداف متفاوت در غرب ایران به وقوع پیوست که عملیات عاشورای 1 به منظور سرکوبی نیروهای ضدانقلاب، عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه با هدف انهدام نیروهای رژیم بعثی عراق و عاشورای 3 برای تخریب میدان می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه عملیات از عاشورا


از 23 مرداد 1364 تا 25 همان ماه سه عملیات با اهداف متفاوت در غرب ایران به وقوع پیوست که عملیات عاشورای 1 به منظور سرکوبی نیروهای ضدانقلاب، عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ رژیم بعثی عراق‌ و عاشورای 3 برای تخریب میدان مین انجام شد.

 عملیات  عاشورا

عاشورای یک

حضور ضدانقلاب در قالب افراد موسوم به کومله و دموکرات کردستان ایران در دوران جنگ، پیوسته مکمل تهاجمات ارتش عراق به جبهه‌ها و شهرهای ایران بود. این افراد در قالب گروه‌های پراکنده بارها به خرابکاری، خبرچینی برای دشمن، گستردگی محورهای نبرد رزمندگان ایران با دشمن و غیره دست می‌زدند و خسارات فراوانی به مراکز دولتی، جهاد سازندگی و حتی مناطق مسکونی کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی وارد می‌ساختند. حضور آنها حتی تا شهرهای شرقی استان کردستان، یعنی بیجار، تکاب، صایین‌دژ، قروه همدان و چندین شهر و منطقه دیگر پیش رفته و سبب بوجود آمدن وضع فوق‌العاده‌ای بر زندگی روزمره مردم و یگان‌های نظامی مستقر در آن مناطق شده بود.

عملیات «عاشورای 1» در 23 مرداد ماه 1364 با هدف سرکوبی چنین افرادی در منطقه تکاب و صایین‌دژ به اجرا درآمد و طی آن 50 تن از عوامل وابسته کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و علاوه بر اسارت عده‌ای از آنان، شماری سلاح سبک به دست رزمندگان سپاه پاسداران افتاد.

عملیات عاشورای دو

عملیات عاشورای ‌2 در چنین روزی از سال 1364 هجری شمسی در منطقه عملیاتی جنوب مهران به مرحله اجرا درآمد. عملیات‌ محدود عاشورای ‌2 در ساعت ‌2 بامداد روز بیست و چهارم مردادماه ‌1364ش با رمز «یا مهدی (عج) ادركنی» در منطقه‌ عمومی چنگوله واقع‌ در جنوب‌ شهر مرزی‌ مهران توسط‌ نیروهای‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی‌ به مرحله اجرا درآمد. نیروهای رزمنده‌ خودی‌ در این‌ حمله‌ یك‌ روزه‌ كه‌ با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ رژیم بعثی عراق‌ مستقر در منطقه‌ آغاز شده‌ بود، ضمن‌ رسیدن‌ به‌ هدف مذکور‌ و كشته‌ و زخمی‌ نمودن‌ و به اسارت درآوردن ‌510 تن‌ از نیروهای‌ دشمن متجاوز، به‌ گردان ‌1 و 2 از تیپ ‌114 لشكر 35 عراق‌ آسیب‌ رساندند. هم‌چنین‌ چندین‌ دستگاه‌ خودرو و مقادیری‌ مهمات‌ از دشمن‌ نابود شد و علاوه‌ بر به‌ غنیمت‌ گرفتن‌ چند قبضه‌ خمپاره‌انداز و مهمات‌ از نیروهای بعثی، شماری‌ سلاح‌ سبك‌ و سنگین‌ نیز به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد و مهم‌تر از همه‌ این‌كه‌ تپه‌ دوقلو و ارتفاع ‌145 از تصرف‌ دشمن‌ خارج‌ شد.

مدتی‌ بود که‌ به‌ تیپ‌ سیدالشهدا (ع) - که‌ بعدها به‌ لشکر تغییر یافت - مأموریتی‌ واگذار نشده‌ بود. این ‌تیپ‌ عنوان‌ یگان‌ خط‌‏شکن‌ را داشت‌ و حریف‌ جدی‌ لشکر گارد ریاست‏جمهوری‌ عراق به‏حساب‌ می‌آمد

عاشورای سه

مدتی‌ بود که‌ به‌ تیپ‌ سیدالشهدا (ع) - که‌ بعدها به‌ لشکر تغییر یافت - مأموریتی‌ واگذار نشده‌ بود. این ‌تیپ‌ عنوان‌ یگان‌ خط‌‏شکن‌ را داشت‌ و حریف‌ جدی‌ لشکر گارد ریاست‏جمهوری‌ عراق به‏حساب‌ می‌آمد. بحث‌ عملیات عاشورای ‌3 به‌ فاصله‌ یک‌ روز پس‌ از انجام‌ عملیات‌ عاشورای ‌2 در منطقه‌ عمومی‌ فکه‌ مطرح‌ شد. با توجه‌ به‌ این‏که‌ آن‌ محور حدود عملیات‌ والفجر مقدماتی‌ و رمضان‌ بود، قسمت‌هایی‌ از میدان‌های‌ مین‌ قدیمی‌ در آن‌ منطقه‌ باقی‌ مانده‌ و تعدادی‌ نیز به‏واسطه‌ رمل‌ و طوفان‌ و سیلاب‌ در زیر خاک‌ پنهان‌ شده‌ بود. به‏همین‌ دلیل‌ کار عملیات‌ در آن‌ حدود سخت‌ و خطرناک‌ شد، اما راهکار اصلی‌ این‌ عملیات‌ با همت‌ نیروهای‌ گردان‌ تخریب‌ این‌ تیپ‌ و به‌ فرماندهی‌ شهید حاج‌ محمود نوریان باز شد تا نیروهای‌ عمل‏کننده‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ در ساعت ‌2 و 19 دقیقه‌ بامداد روز 25 مردادماه ‌1364ش با رمز «یا سیدالشهدا (ع)» دست‌ به‌ حمله‌ زده‌ و با انهدام ‌2 گردان‌ از تیپ ‌108 لشکر 16 ارتش‌ عراق‌ در شمال‌ فکه، تعداد 635 تن‌ از آنان‌ را کشته‌ و زخمی کرده و‌ یا به‌ اسارت‌ بگیرند. هم‏چنین‌ طی اجرای‌ حمله‌ ضربتی‌ یک‌ روزه، ‌2 دستگاه‌ تانک و پل‌ ارتباطی، یک‌ پارک‌ موتوری، 19 انبار مهمات، یک‌ دستگاه‌ لودر و تعدادی‌ از ادوات‌ و تجهیزات‌ مهندسی‌ دشمن‌ نابود شده‌ و شماری‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‏سنگین‌ به‏همراه‌ چندین‌ قبضه‌ خمپاره‌انداز و وسائل‌ مخابراتی‌ و لجستیکی‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: میلی تاری/ راسخون/ سفیر ایران

مطالب مرتبط:

بار دیگر شاهد «والفجر 2» می شویم

 نبرد الیج

دل امام شاد شد