تبیان، دستیار زندگی

سیگار می‌کشید؟ ریه‌هایتان را این‌گونه سم‌زدایی کنید

اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که ریه‌هایتان نیاز به تمیزکاری دارد تا این حجم بالای ترکیبات شیمیایی و سمی را تحمل کند. البته باید بدانید نمی‌توان کار زیادی برای چنین ریه‌های بی‌نوایی انجام داد اما با این حال چند توصیه داریم که تا حدودی به ریه‌ها کمک می‌کند تا مواد سمی را از خود دور کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سم زدایی  ، تغذیه ،  سیگار  ، دخانیات ،  ترک سیگار ،  میوه   سبزیجات  ، تغذیه گروه های ویژه ،

از هر دو فرد سیگاری، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. جالب اینجاست که خود سیگاری‌ها خیلی بیشتر از بقیه‌ی افراد از مضرات آن آگاه هستند اما باز به کارشان ادامه می‌دهند.

در هر حال اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که ریه‌هایتان نیاز به تمیزکاری دارد تا این حجم بالای ترکیبات شیمیایی و سمی را تحمل کند. البته باید بدانید نمی‌توان کار زیادی برای چنین ریه‌های بی‌نوایی انجام داد اما با این حال چند توصیه داریم که تا حدودی به ریه‌ها کمک می‌کند تا مواد سمی را از خود دور کند.

 

حمامی برای سم زدایی

دود سیگار حاوی بیش از 4000 ماده‌ی سمی است. برای اینکه بتوانید بخشی از این سموم را از بدنتان دفع کنید توصیه می‌کنیم حمام رزماری بگیرید. رزماری یک گیاه سم‌زدای قوی است. این گیاه می‌تواند منافذ پوست را باز کرده و تبادلات داخل و خارج پوست را راحت‌تر می‌کند. در نتیجه باعث سم زدایی عمیق از پوست می‌شود. برای این کار یک مشت رزماری را در 3 تا 4 لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف و به آب وان اضافه کنید و به مدت پانزده تا بیست دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

 

جوشانده‌های سم زدا

هر روز یک تا دو فنجان جوشانده‌ی سم‌زدا میل کنید. رزماری و گیاه پنیرک از بهترین محافظان ریه‌ها محسوب می‌شوند. گیاه پنیرک سرشار از موسیلاژ است که به بدن کمک می‌کند تا مخاط محافظ را در بینی و برونشیت‌ها بسازد و مراقب ریه‌ها باشد. همچنین باید بدانید که آرتیشو نیز به دفع سموم بدن کمک می‌کند. گیاه قاصدک نیز تأثیر زیادی برای سم‌زدایی بدن و دفع آن‌ها از طریق کلیه‌ها دارد. می‌توانید از این گیاهان جوشانده تهیه کرده و میل کنید.

هر روز یک تا دو فنجان جوشانده‌ی سم‌زدا میل کنید. رزماری و گیاه پنیرک از بهترین محافظان ریه‌ها محسوب می‌شوند. گیاه پنیرک سرشار از موسیلاژ است که به بدن کمک می‌کند تا مخاط محافظ را در بینی و برونشیت‌ها بسازد و مراقب ریه‌ها باشد

 

گیاه گزنه و اسپرولینا را دریابید

گیاه گزنه یک گنجینه‌ی واقعی است. به خاطر اینکه هم بدن را تمیز کرده و هم حالت اسیدی آن را کاهش می‌دهد. این گیاه حاوی 200 نوع ترکیبات گوناگون از جمله مواد معدنی و عناصر مغذی است. اگر سیگار می‌کشید بهتر است زیاد به سراغ این گیاه بروید. باید بدانید که کپسول‌های گزنه نیز در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر این جلبک اسپرولینا هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اسپرولینا یک جلبک آبی و انرژی‌زا است که بدن را از شر مضرات دخانیات خلاص می‌کند.

 

زردچوبه: یک ادویه، یک دنیا خاصیت

زردچوبه یک ماده‌ی ضدسرطان است و از ابتلا به سرطان ریه پیشگیری می‌کند. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و طبیعی می‌باشد که از تشکیل سلول‌های سرطان‌زا در ریه جلوگیری می‌کند. علاوه بر اینکه به غذاهایتان زردچوبه اضافه می‌کنید می‌توانید از کپسول‌های آن نیز استفاده کنید. البته بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا میزان و دز مورد نیازتان را تجویز کند. معمولاً در ترکیب این کپسول‌ها «پیپرین» (از ترکیبات مهم فلفل) نیز وجود دارد تا جذب آن را آسان‌تر کند. علاوه بر زردچوبه گیاه آلوئه‌ورا نیز بسیار موثر است. این گیاه حاوی ترکیبات مهمی است که مانع از بروز سرطان ریه می‌شود.

 

چگونه می‌شود میل به سیگار را کاهش داد؟

اگر تمام تلاش خود را کرده‌اید و موفق به ترک سیگار نشده‌اید فکری برای کاهش مصرف آن بکنید. از مصرف روزانه‌ی دخانیات دور باشید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کشیدن روزانه سه نخ سیگار در طولانی مدت همان اثرات مخرب 10 نخ سیگار در روز را به جا می‌گذارد. سعی کنید به عنوان مثال هفته‌ای 5 نخ سیگار بکشید. بهتر است شب‌ها این کار را بکنید تا بدن فرصت داشته باشد قبل از صبح و آتش زدن سیگاری دیگر اثرات آن را تا حدودی برطرف کند؛ اما در هر حال سیگار کشیدن روزانه آسیب جدی به سلامتی وارد می‌کند. سعی کنید این کار را به عادت روزانه‌تان تبدیل نکنید.

برای کاهش میل به سیگار همچنین می‌توانید از کپسول‌های والرین (سنبل‌الطیب) استفاده کنید. این گیاه باعث اشباع ‌شدن گیرنده‌های هیپوتالاموس شده و میل به دخانیات را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌توانید ماساژ را امتحان کنید. برای این کار 15 قطره روغن گیاهی گیاه هزار چشم (گیاه راعی) را با 2 قطره روغن گیاهی بابونه مخلوط کنید. پاها و پشت دست‌ها را صبح و شب ماساژ دهید. این کار را 3 هفته تکرار کنید. باید بدانید که بابونه باعث کنترل عملکرد دستگاه عصبی سمپاتیک می‌شود و میل به سیگار را کاهش می‌دهد.


مطالب مرتبط:

تغذیه‌ی مناسب بعد از ترک سیگار

مصرف میوه و سبزیجات به ترک سیگار کمک می‌کند

ترک سیگار بدون یک گرم اضافه وزن

نکات تغذیه ای در ترک سیگار

بهترین رژیم برای ترک اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.