تبیان، دستیار زندگی
برای آنکه بتوانید عکس‌های خوبی با موبایلتان از سفرهایتان ثبت کنید، باید نکات ارائه شده در این مطلب را به دقت رعایت کرده و البته ذوق خود را نیز به کار ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش نکات عکاسی با دوربین موبایل

چگونه با دوربین موبایل، عکس خوب بگیریم؟


برای آنکه بتوانید عکس‌های خوبی با موبایلتان از سفرهایتان ثبت کنید، باید نکات ارائه شده در این مطلب را به دقت رعایت کرده و البته ذوق خود را نیز به کار ببرید.


عکاسی

در این مطلب، در سه بخش به شما خواهیم آموخت که چگونه با دوربین موبایلتان، عکس‌های بهتری بگیرید، شش اشتباه رایج عکاس و چگونگی اجتناب از آن‌ها را متذکر شده و چهار عنصر ضروری برای عکاسی در سفر را مرور خواهیم کرد. همچنین، تنظیم درست انواع دوربین‌های همراه شما را شرح داده و ابزاری را که به آن‌ها برای گرفتن عکس نیاز دارید یادآوری می‌کنیم.

بخش اول: چگونه با دوربین موبایلمان عکس‌های بهتری بگیریم؟

موبایل‌ها بهترین و کم‌صداترین ابزار برای عکاسی از لحظات تصادفی هستند. در اینجا به ذکر نکاتی می‌پردازیم تا بهترین استفاده ممکن را از نور و مگاپیکسل گوشی‌تان ببرید و تصاویر زیبایی ثبت کنید. فرقی هم نمی‌کند که آیفون دارید یا یک گوشی اندروید یا حتی یک نوکیای قدیمی، فقط کافی است این نکات را رعایت کنید.

1- رنگ

اگر عکس‌هایتان کدر هستند و انگار روز غبارآلودی عکس گرفته‌اید، پس بهتر است به سراغ تنظیمات دوربین بروید و آیکون «cog» را فشار بدهید. در این قسمت می‌توانید کنتراست تصاویر را بالاتر ببرید تا تیره‌تر شوند و دیگر بی‌رنگ و رو نباشند و چهره‌ها نیز قشنگ‌تر به نظر برسند. کار دیگری که می‌توانید برای کاهش «گرین» انجام بدهید، انتخاب عکسی است که اندازه و کیفیت بهتری داشته باشد.

2- زمان

دوربین بعضی از موبایل‌ها به خاطر تأخیر دریچه «شاتر»، مشهور هستند؛ یعنی تصویر خیلی بعد از صدای شاتر گرفته می‌شود. اول صدای شاتر شنیده می‌شود و چند لحظه بعد از آن، تصویر ثبت می‌شود. در نتیجه وقتی در حال شمارش برای سوژه‌تان هستید و می‌گویید: یک ... دو ... سه؛ با گفتن «دو»، دکمه دوربین را فشار بدهید. بعد از فشار دادن دکمه، کمی صبر کنید و ثابت بمانید تا تصویرتان محو نشود. با تمرین زیاد، قلق کار دستتان می‌آید، گرچه تصویر سوژه‌تان بسیار طبیعی می‌شود، چون قبل از آنکه ژست بگیرند، از آن‌ها عکس گرفته‌اید.

به کار بستن اصول اساسی ترکیب‌بندی باعث می‌شود که حتی به کمک دوربین‌های کوچک و معمولی هم بتوان تصاویر زیبا و برجسته ثبت کرد. از قانون یک‌سوم استفاده کنید. هیچ‌گاه سوژه‌تان را در میانه قاب نگذارید، کنارتر ببرید و در یک‌سوم قاب قرارش بدهید. اگر سوژه‌تان انسان است، چشمش باید در یک‌سوم بالای قاب قرار داشته باشد.

3- نور

قانون می‌گوید: «نور بیشتر، عکس بهتر». اگر دوربینتان فلش ندارد و تصاویر را نیمه‌تاریک ثبت می‌کند، تصاویرتان را حذف نکنید. به کمک نرم‌افزار تصحیح عکس می‌توانید تصاویری که ظاهراً خراب شده‌اند را روشن‌تر کنید. اگر برایتان ممکن است، سوژه را به سمت زوایای نورانی هدایت کنید و به خاطر داشته باشید که نور روی سوژه باشد نه پشت آن، در غیر این صورت، تصویر ضد نوری از سوژه بگیرید؛ به این معنا که به آن‌سوی سوژه بروید، در حدی که شعاع کم‌نوری از چراغ خیابان به پشت سرتان بتابد. سپس به روی تاریک‌ترین بخش‌های سوژه «فوکوس» کنید. دوربین به کمک این شیوه، متوجه نور کمِ تصویر شده و درصدد جبران آن برمی‌آید.

4- تصاویر تار

آیا با دوربینتان تصاویر تار و لرزان می‌گیرید؟ راهش این است که صاف بایستید و همین‌طور که دوربین به دست گرفته‌اید، به دیواری تکیه بدهید یا بازوهایتان را به پهلوها بچسبانید و آرنج‌ها را روی استخوان لگن قرار بدهید. وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، به مدت چندین ثانیه و بیشتر از معمول، انگشتتان را روی دکمه بگذارید تا تصاویر به‌صورت ایستا ثبت شوند و تأخیر دریچه شاتر هم جبران شود؛ مانند تیراندازان ماهر، هنگامی‌که در حال فشار دکمه هستید، نفستان را به بیرون بدهید یا اینکه تایمری روی دوربینتان نصب کنید و آن را لبه جایی قرار بدهید تا ثابت و بی‌حرکت باشد. تأمین نور بیشتر، باعث می‌شود تا هنگام استفاده از سرعت بالای شاتر، تصاویر دوربینتان تار نشوند و نیاز نباشد در نور کم، فوکوس کنید.

تصاویر موفق، گیرایی زیادی دارند؛ ترکیب‌بندی، عنصر کلیدی این تصاویر است. چیزی که برای نخستین بار باعث توجه شما شده است، احتمالاً باید باعث جذب و توجه مخاطب هم بشود.

5- تداخل

اطمینان حاصل کنید که قاب تلفنتان جلوی لنز دوربین قرار نگرفته باشد. اگر بالای تصویرتان لکه سفید رنگی وجود دارد، به دلیل انعکاس فلش دوربین و برخوردش با کناره‌های ضخیم لنز دوربین است. نورهای بیرونی هم می‌توانند باعث ایجاد گرین‌های سفید در تصویرتان بشوند. در صورت بروز چنین اتفاقی، با دستتان سایه‌بانی بالای سر لنز ایجاد کنید.

6- ترکیب‌بندی

به کار بستن اصول اساسی ترکیب‌بندی باعث می‌شود که حتی به کمک دوربین‌های کوچک و معمولی هم بتوان تصاویر زیبا و برجسته ثبت کرد. از قانون یک‌سوم استفاده کنید. هیچ‌گاه سوژه‌تان را در میانه قاب نگذارید، کنارتر ببرید و در یک‌سوم قاب قرارش بدهید. اگر سوژه‌تان انسان است، چشمش باید در یک‌سوم بالای قاب قرار داشته باشد.

7- نرم‌افزارها

استفاده از نرم‌افزارهای رایگانی مانند «اینستاگرام» و «پیکسلاروماتیک»، باعث زیبایی و درخشش تصاویرتان می‌شود و حال و هوایی شبیه عکس‌های قدیمی به آن‌ها می‌دهد. «فتوشاپ» و «فتوشاپ اکسپرس» یکی دیگر از نرم‌افزارهایی است که به کمک آن می‌توانید تصاویر را قیچی یا پر نورتر کنید. در ضمن، موقعیت‌یاب (GPS) دوربینتان را هم روشن کنید تا جزییات مکانی هر عکس ثبت شود، چرا که بعدها می‌توانید مکان دقیقشان را پیدا و نقشه سفرتان را مشخص کنید.

عکاسی با موبایل

بخش دوم: شش اشتباه رایج عکاسی و چگونگی اجتناب از آن‌ها

تصاویر و مناظری که برای عکاسی از آن‌ها راهی سفر شده‌اید، فرصت‌های گذرایی برای عکاسی هستند. به خاطر داشته باشید که هر لحظه بایست آماده عکاسی از این لحظات و تصاویر باشید. در اینجا به شش اشتباه رایج اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند به‌جای ثبت تصاویر فوق‌العاده، عکس‌های بسیار معمولی بگیرید:

1- نداشتن گیرایی

نخستین نکته‌ای که بایست به آن توجه کنید، موضوع است. موضوع چیست و چرا از چنین موضوعی عکس می‌گیرید؟ تصاویر موفق، گیرایی زیادی دارند؛ ترکیب‌بندی، عنصر کلیدی این تصاویر است. چیزی که برای نخستین بار باعث توجه شما شده است، احتمالاً باید باعث جذب و توجه مخاطب هم بشود.

2- دوری از موضوع

بی‌شک ترکیب‌بندی خوب، به عهده موضوع عکاسی گذاشته می‌شود. در ابتدا می‌توانید تمامی قاب را با موضوع پر کنید. به کمک این شیوه می‌توانید عناصر اضافی و ناخواسته را حذف کنید و از ثبت موضوعات بسیار کوچک و ناچیز بپرهیزید و بر این اشتباه رایج، غلبه کنید. موضوعات بسیار کوچک، باعث سردرگمی مخاطب می‌شود، به حدی که نمی‌داند موضوع عکاسی چیست. گاهی اگر چند قدم به موضوع نزدیک شوید یا به‌آرامی زوم کنید، باعث ایجاد تفاوت فوق‌العاده‌ای در تصاویرتان می‌شوید.

3- فوکوس اشتباه

مهم‌ترین بخش تصویر باید نقطه قوت تصویر باشد، در نتیجه موقع فوکوس، مراقب باشید. اگر به‌جای موضوع اصلی، چیز دیگری در مهم‌ترین بخش ترکیب‌بندی قرار بگیرد، نگاه مخاطب روی نقطه نادرستی تمرکز می‌کند. اغلب دوربین‌های کامپکت و SLR، امکانی به نام قفل فوکوس (Focus-lock) دارند که با فشردن دکمه شاتر فعال می‌شوند و به‌راحتی قابل استفاده هستند. به کمک این امکان می‌توان روی موضوع اصلی فوکوس کرد و بدون فوکوس خودکار دوربین، دوباره قاب بست.

بی‌شک ترکیب‌بندی خوب، به عهده موضوع عکاسی گذاشته می‌شود. در ابتدا می‌توانید تمامی قاب را با موضوع پر کنید. به کمک این شیوه می‌توانید عناصر اضافی و ناخواسته را حذف کنید و از ثبت موضوعات بسیار کوچک و ناچیز بپرهیزید

4- قرار دادن موضوع در وسط قاب

اگر موضوع را در میانه قاب قرار بدهید، باعث ایجاد یک ترکیب‌بندی ایستا می‌شود؛ پس برای خلق تصویری زیبا، موضوع را وسط قاب نگذارید. همین‌طور که در حال فکر به محل موضوع هستید، اصل سنتی یک‌سوم را فراموش نکنید. این اصل هنوز کارساز است و باعث خلق تصاویر منحصر به فردی می‌شود. وقتی از میان دریچه دوربین نگاه می‌کنید، دو خط عمودی و افقی را تصویر کنید که یکدیگر را قطع می‌کنند و 9 عدد مستطیل می‌سازند. سپس موضوع و عناصر مهم را رو یا در نزدیکی نقاطی بگذارید که خطوط افقی و عمودی یکدیگر را قطع می‌کنند.

مثلاً اگر پرتره می‌گیرید، در نتیجه، موضوع شما، چهره انسان است و مهم‌ترین قسمتش، چشمان موضوع است. در مورد مناظر، مهم‌ترین بخش، احتمالاً قایقی است که روی دریاچه تکان تکان می‌خورد. قایق را روی نقاط متقاطع بگذارید و افق عکس را با خطوط افقی متقاطع، تطبیق بدهید.

5- عنصر اضافی

از عناصری بپرهیزید که با موضوع اصلی، مغایرت دارند. به فضای اطراف موضوعتان دقت کنید و اشیاء یا عناصری را حذف کنید که رنگ، اندازه و شکل موضوع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. عناصر اضافی قاب را که حذف می‌کنید، به قدر عناصر بیرون قاب، بی‌اهمیت هستند. آیا قصد دارید همه سیم‌ها و کابل‌هایی که دور و بر نمای ساختمان‌های زیبا پیچیده را در قاب عکستان قرار بدهید؟  اگر چنین قصدی داشته باشید، ایرادی ندارد؛ اما وقتی ایراد دارد که متوجه آن‌ها در قابتان نشده باشید. قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید، با دقت قابتان را جستجو کنید و به دنبال عناصر اضافی و مزاحم بگردید.

فارغ از اینکه نور مکان عکاسی، طبیعی، مصنوعی، داخلی یا حتی نور فلش باشد، جهت تابش نور و چگونگی روشن کردن موضوع می‌تواند باعث خوب شدن عکس یا خراب شدن عکس شود. از این رو جایگاه نور در عکس، حیاتی است.

6- عدم توجه به جهت تابش نور

فارغ از اینکه نور مکان عکاسی، طبیعی، مصنوعی، داخلی یا حتی نور فلش باشد، جهت تابش نور و چگونگی روشن کردن موضوع می‌تواند باعث خوب شدن عکس یا خراب شدن عکس شود. از این رو جایگاه نور در عکس، حیاتی است. اگر نمای ساختمان زیبایی در سایه قرار گرفته باشد، یا به خاطر کلاه، نیمی از صورت در سایه قرار بگیرد، عجله کنید یا موضوع را تکان بدهید یا خودتان حرکت کنید. در ضمن اگر موضوع ناپدید می‌شود، قدری صبر کنید یا زمان دیگری به سراغ موضوع بیایید. باید زمانی از روز را انتخاب کنید که نور به‌جای آنکه باعث کوچکی موضوع شود، به گیرایی موضوع کمک کند.

بخش سوم: چهار عنصر ضروری برای عکاسی در سفر

برخی از بهترین عکس‌های سفری به کمک ابزارهایی مانند سه پایه و لنز زوم ثبت شده‌اند. وجود این ابزارها در کوله‌پشتی هر عکاسی باعث آمادگی بیشتر عکاس می‌شود تا بهترین استفاده ممکن را از فرصت‌های پیش رو ببرد.

1- دوربین‌های کامپکت

به حرف قدیمی‌ها گوش نکنید. این روزها عکس گرفتن، مهم‌تر از اصل و نسب دوربینی است که با آن عکس می‌گیرید. مهم نیست آیفون باشد یا یک دوربین کامپکت جمع و جور، مهم عکس شماست. دوربین‌های SLR، برای پیگیری سریع و لحظه‌ای موضوع، کُند و بی‌قواره هستند و وقتی تازه لنز مناسب را پیدا می‌کنید، دیگر موضوع تکان خورده و از قاب بیرون رفته است.

2- سه پایه کوچک

بهترین دوست عکاس برای عکس‌های کلوزآپ، سه پایه است. با استفاده از سه پایه، دوربینتان بدون هیچ لرزش و حرکتی ثابت می‌شود. برای نوردهی‌های طولانی در شب یا مکان‌های کم‌نور هم، همراه داشتن سه پایه از ضروریات است، چرا که بدون سه پایه، نمی‌توانید با دست، دوربین را کاملاً ثابت نگه‌دارید.

از عناصری بپرهیزید که با موضوع اصلی، مغایرت دارند. به فضای اطراف موضوعتان دقت کنید و اشیاء یا عناصری را حذف کنید که رنگ، اندازه و شکل موضوع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

3- جادوی ساعت

در عکاسی، ارزش و قدرت ساعت مچی را دست‌کم نگیرید. ساعت کمکتان می‌کند تا زمان فعالیتتان را با مناسب‌ترین نور روز، هماهنگ کنید. ساعتتان را کوک کنید و آماده باشید تا هنگام طلوع یا غروب خورشید، به دل طبیعت بروید و تصاویر بی‌نظیری بگیرید.

طبیعت، کمی پیش از فلق خورشید، لحظاتی جادویی برای عکاسان پدید می‌آورد. نور خورشید در این ثانیه‌ها، عسلی‌رنگ است؛ سایه‌ها را کشیده‌تر و بافت را برجسته‌تر می‌کند. بسیاری از تصاویر زیبا از طبیعت، در همین ساعات گرفته شده‌اند.

4- لنز زوم و پولاریزه

اغلب عکاسان معتقدند که کار کردن با کودکان، کمی دشوار است. البته عکاسی از حیوانات هم دشواری‌های خاصی دارد. آن‌ها کارهای واجب‌تر و مهم‌تری از ایستادن روبروی دوربینتان دارند و ناگهان تکان می‌خورند و از قاب بیرون می‌روند. یادتان باشد موقع عکاسی از این دو گروه، به این دو ابزار مجهز باشید: سه پایه و لنز زوم. برای عکاسی از کودکان هم می‌توانید از لنزهای پولاریزه استفاده کنید که مانع بازتاب نور خورشید، دریا و ابرهای ضخیم می‌شود.

غروب دلپذیر آبادان

عکاسی

وقتی منظره‌ای مابین دوربین ما و نور خورشید قرار می‌گیرد. تصویر به این صورت درمی‌آید که اصطلاحاً به آن «ضد نور» یا «سیلوئت» می‌گویند. برای آنکه بتوان تصویر زیبایی از غروب خورشید ثبت کرد، یکی از راه‌ها، قرار دادن انسان در مقابل نور خورشید است؛ همان کاری که عکاس در این عکس و حوالی رودخانه‌ای در آبادان انجام داده است.

پرواز زنبور

عکاسی

عکاسی از پرواز یک حشره، نیازمند تمرکز و تنظیم درست سرعت و نوردهی دوربین است. این نوع عکس‌ها را نمی‌توان با دوربین‌های غیرحرفه‌ای گرفت، چرا که ثبت پرواز سریع این جانوران توسط دوربین‌های غیرحرفه‌ای، ناممکن است. این عکس توسط دوربین حرفه‌ای «اولمپوس» از زنبوری برفراز یک شکوفه بهاری در شیراز گرفته شده و عکاس توانسته با تنظیم دقیق دوربین، حشره را روی هوا به‌صورت ثابت ثبت کند.

ارتفاع کال جنی

عکاسی

یکی از مهم‌ترین کارکردهای وجود عنصر انسانی در عکس، ارائه مقیاس درست از منظره به مخاطب است. نکته‌ای که در این عکس به خوبی دیده می‌شود. این تصویر، از دره «کال جنی» طبس در خراسان جنوبی گرفته شده است. درک ارتفاع بلند این ستون‌ها که بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند، بدون حضور انسان در کنار آن‌ها برای مخاطب در این تصویر، غیرممکن می‌شد.

مرنجاب زیر نور ماه

عکاسی

ثبت ستارگان در شب بر فراز یک بنای تاریخی یا طبیعی، مستلزم نوردهی زیاد است؛ بنابر این، این عکس را با دوربین‌های تلفن همراه نمی‌توان گرفت، اما در بسیاری از دوربین‌های آماتور، می‌توانید زمان نوردهی عکس را تنظیم کنید. این مشخصه، فقط از آن دوربین‌های حرفه‌ای نیست. این عکس از کاروانسرای مرنجاب در زیر نور ماه گرفته شده و به همین دلیل هم با نوردهی کمتری نسبت به آسمان تاریک، می‌توان چنین لحظه‌ای را ثبت کرد.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از گروه: عکاسی

مطالب مرتبط:

نکات مهم در عکاسی با گوشی تلفن همراه

ده روش برای عکاسی بهتر با دوربین تلفن همراه