تبیان، دستیار زندگی
شیطان و آرزوهای طولانی، وسیله فریبند. آرزوهای دور و دراز برای زندگی در دنیا، زمینه‌ساز شک و تردید در مورد قیامت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداوند چه چیزی را وسیله‌ی فریب می‌داند؟

آموزش قرآن-


شیطان و آرزوهای طولانی، وسیله فریبند.


سوره حدید آیه 14: ینَادُونَهُمْ أَلَمْ نَکن مَّعَکمْ قَالُواْ بَلَی وَلَکنَّکمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَکمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْکمُ الْأَمَانِی حَتَّی جَآءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّکم بِاللَّهِ الْغَرُورُ

منافقان، مۆمنان را ندا می‌دهند که مگر ما (در دنیا) با شما نبودیم، گویند: آری، ولی شما خود را به فتنه افکندید و در انتظار (حوادث سوء برای مۆمنان) بودید و (در دین حق) شک کردید و آرزوها(ی باطل)، شما را فریفت تا آن که فرمان خداوند (نسبت به هلاکت شما) فرا رسید و (شیطانِ) فریبنده، شما را درباره خدا فریب داد.

* «فتنتم انفسکم» یعنی خود را گرفتار فتنه نفاق ساختید. «تربّص» به معنای انتظار کشیدن است. «امانی» جمع «اُمنیه» به معنای آرزو، «غَرور» به معنای فریبنده، یکی از لقب‌های شیطان است.

* مۆمن، بدخواه کسی نیست. «لاتجعل فی قلوبنا غلاً للذین آمنوا» (حشر، 10) ولی منافق، منتظر حادثه بد برای دیگران است. «تربّصتم»

خطر آنجاست که انسان خود را فریب دهد و زشت‌ها را با آنکه می‌فهمد زشت است، زیبا ببیند.

* مۆمن، اهل یقین است، ولی منافق، غرق در تردید. «ارتبتم»

* مۆمن، واقع‌بین است و منافق، خیال‌پرداز. «غرّتکم الامانی»

* مۆمن، همین که با شیطان و وسوسه او روبه‌رو شود، متذکر می‌شود. «اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکروا» (اعراف، 201) ولی منافق، فریب می‌خورد. «غرّکم باللّه الغَرور»

* بر اساس آیات دیگر، منافقان، دین را عامل فریب مۆمنان می‌پنداشتند و می‌گفتند: «غرّ هۆلاء دینهم» (انفال، 49) یا می‌گفتند: وعده‌های خدا و رسول، وسیله فریب است، «ما وعدنا اللّه و رسوله الا غرورا» (احزاب، 12) ولی این آیه پاسخ می‌دهد که شیطان و آرزوهای طولانی، وسیله فریبند. «غرّتکم الامانی - غرّکم باللّه الغَرور»

آرزوهای دور و دراز برای زندگی در دنیا، زمینه‌ساز شک و تردید در مورد قیامت است.

* در قیامت، میان منافقان و مۆمنان، گفتگوهاست. «ینادونهم»، (فعل مضارع نشان استمرار است)

* گفتگوی منافقان از پشت دیوار و همراه با ناله و استمداد است. «ینادونهم»

* در قیامت، خاطرات دنیوی، فراموش نمی‌شود. «ألم نکن معکم»

* همراهی فیزیکی و ظاهری مهم نیست، همراهی فکری و عملی لازم است. «ألم نکن معکم قالوا بلی»

* خطر آنجاست که انسان خود را فریب دهد و زشت‌ها را با آنکه می‌فهمد زشت است، زیبا ببیند. «فتنتم انفسکم»

* آرزوهای دور و دراز برای زندگی در دنیا، زمینه‌ساز شک و تردید در مورد قیامت است. «و ارتبتم و غرّتکم الامانی»

* چه بسا شیطان با وعده آمرزش و بخشش الهی، انسان را فریب داده و او را به رحمت خدا مغرور می‌سازد. «غرّکم باللّه الغَرور»

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن

مطالب مرتبط:

«تنها آرام کننده‌ی دل‌ها»

اگر اهل مسابقه هستید بخوانید

معامله با خدا

عامل محرومیّت‌ها و مشکلات چیست؟

آرزوی شیطان چیست؟

شیوه‌ی تربیتی اسلام: تشویق ده برابر تنبیه

دین‌داری، همیشه آسان نیست!

سرچشمه همه کمالات چیست؟

آموزش اصول نامه‌نگاری در قرآن

هنگام وسوسه‌ی شیطان، چه کار کنیم؟

دنیا، مزرعه‌ی آخرت است

ملاک انسانیت چیست؟

تنها راه هدایت، اینجاست!

رابطه مۆمنان با یکدیگر چگونه است؟