تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان دریافتند تابیدن نور طبیعی به اتاق کارمندان، سلامت آنان را در پی دارد و باید به عنوان یک اولویت در معماری محل کار،‌ در نظر گرفته شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محل کار باید نور طبیعی داشته باشد


دانشمندان دریافتند تابیدن نور طبیعی به اتاق کارمندان، سلامت آنان را در پی دارد و باید به عنوان یک اولویت در معماری محل کار،‌ در نظر گرفته شود.

نور طبیعی محل کار

نتایج تحقیقات نشان می دهد، کارمندانی که در اتاق های بدون پنجره یا کم نور کار می کنند، هر شب 46 دقیقه خواب کمتری دارند. در حالی که افرادی که کنار پنجره می نشینند، خواب بهتری دارند.

محققان علوم پزشکی در دانشگاه ایلینویز آمریکا اعلام کردند کارمندانی که دفتر کارشان نور کافی آفتاب دارد، نسبت به کارمندانی که در محیط کارشان، نور کافی خورشید ندارند، خوابی طولانی تر، راحت تر، فعالیت بدنی بیشتر و کیفیت زندگی بهتری دارند.

در این مطالعه، دانشمندان دریافتند تابیدن نور طبیعی به اتاق کارمندان، سلامت آنان را در پی دارد و باید به عنوان یک اولویت در معماری محل کار،‌ در نظر گرفته شود.

محققان می گویند کارمندانی که اتاقشان پنجره ای رو به نور دارد، 173 درصد بیشتر نور دریافت می کنند و بر اثر تابش نور، خواب شبانه آنها به طور متوسط بیشتر از کارمندان دیگر است.

محققان می گویند کارمندانی که در اتاق های بدون پنجره کار می کنند در مقایسه با دیگر همکارانشان، کیفیت زندگی پایین تری دارند و کیفیت خواب آنها نیز پایین تر و میزان اختلالات خواب در آنان، بیشتر است.

این مطالعه بر روی گروهی 49 نفره از کارمندان انجام گرفت.

این یافته بیانگر آن است که شرایط محیط کار در تنظیم ساعت داخلی بدن نقش دارد و اگر محیط کار به بهترین شکل طراحی شود می تواند سلامت جسمی و ذهنی کارمندان را ارتقا بخشد.

نور کم و روشنایی نامناسب محل کار باعث می شود فرد برای دید بهتر، خود را به جلو خم کند و این کار باعث درد گردن و کمر و ایجاد خستگی و خیرگی چشم می شود

در انگلیس از هر سه کارمند یک نفر از کم خوابی به علت استرس، کار با رایانه و منتقل کردن کار به منزل رنج می برد.

عوارض کم خوابی، تنها بدخلقی و نداشتن تمرکز ذهنی نیست، بلکه این امر خطر بروز بیماری های جدی مانند چاقی مفرط ، بیماری قلبی، دیابت و حتی کاهش عمر را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض نور کافی برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن برای خواب و بیداری مهم است.

قرار گرفتن در معرض نور در محل کار باعث بهتر شدن کیفیت خواب، فعالیت بدنی بیشتر و افزایش کیفیت کار می شود.

بنابراین محققان تاکید می کنند که در طراحی معماری محیط های کار باید به موضوع تامین نور کافی برای کارمندان توجه بیشتری شود.

بهتر است روشنایی محل کار به گونه ای طراحی شود که متن ها به خوبی قابل رویت باشند.

بهتر است برای استفاده از روشنایی روز، محل کار پنجره داشته باشد و پنجره ها دارای پرده قابل تنظیم باشد.

نور کم و روشنایی نامناسب باعث می شود فرد برای دید بهتر، خود را به جلو خم کند و این کار باعث درد گردن و کمر و ایجاد خستگی و خیرگی چشم می شود.

نور مناسب در فضاهای اداری بهتر است از روشنایی طبیعی تامین شود. اگر از نور مصنوعی استفاده می شود، بهتر است از لامپ های ترکیبی سفید و زرد استفاده شود.

طبق تحقیقات انجام شده، نور سفید لامپ های فلورسنت (به تنهایی) باعث ایجاد خستگی و کاهش تمرکز و بهره وری می شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه خراسان

واحد مرکزی خبر

مطالب مرتبط:

فواید استفاده از نور طبیعی در اتاق

در محل کارتان نیز به فکر سلامتی‌تان باشید

رهایی‌ کارمندان از‌ دردهای ‌مفصلی

پشت میزنشین‏ها چه کنند تا سالم بمانند؟

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

روی صندلی استاندارد بنشینید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.