تبیان، دستیار زندگی
فصل تازه سریال های تلویزیونی شب گذشته با پخش «انقلاب زیبا» از شبکه یک كلید خورد. شبكه دو و سه هم از هفته آینده به ترتیب «جاده قدیم» و « دردسرهای عظیم» را روانه آنتن می كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل جدید سریال های تلویزیونی


فصل تازه سریال های تلویزیونی شب گذشته با پخش «انقلاب زیبا» از شبکه یک كلید خورد. شبكه دو و سه هم از هفته آینده به ترتیب «جاده قدیم» و « دردسرهای عظیم» را روانه آنتن می كنند.

«انقلاب زیبا» نخستین سریال جدیدی است كه بعد از ماه مبارك رمضان روی آنتن رفته. این سریال را بهرنگ توفیقی كارگردانی كرده و دومین تجربه او بعد از سریال «مسیر انحرافی» است ؛ البته این سریال هیچ ارتباطی با ساخته پیشین كارگردان كه درون مایه ای طنز داشت ندارد و موضوعی آن اجتماعی – تاریخی است. او در این باره می گوید:« به هر حال ژانر این دو ‌به دلیل تفاوت های اساسی شان اصلا قابل مقایسه نیستند. ضمن این كه چند سال از سریال قبل گذشته و من خودم چند فیلم ساخته ام، فیلم دیده ام، كتاب خوانده ام و طبعا پخته تر شده ام. »

انقلاب زیبا

داستان «انقلاب زیبا» چیست؟

داستان «انقلاب زیبا» با اتفاقات روز شروع می شود و به زمان های دور و حوادث دوران انقلاب كشیده می شود:«زیبا و حامد عقد كرده اند و قرار است بزودی وارد زندگی مشترك شوند زندگی آرامی را سپری می‌كنند. طولی نمی كشد كه بازگشت پدر زیبا از خارج پس از سال‌ها موجب یادآوری خاطره و ماجرای تلخی كه سال‌ها قبل روی داده می‌شود. مسئله ای كه خانواده ها را به مرز از هم پاشیدگی می‌رساند. در این میان اما ماجرای بزرگتر و خطیرتری در پس این اتفاق جریان دارد كه زندگی همه را تهدید می‌كند. در ادامه ماجرا بواسطه پدر زیبا شخصیت جابر بازگشتی به گذشته داریم و این اتفاقات ریشه در گذشته دارد. توفیقی در توضیح بیشتر می گوید: « قصه سریال در حال و هوای روز می گذرد اما برای باز شدن یك سری گره ها و معرفی برخی شخصیت ها، قسمتی از داستان به گذشته ختم می شود . منظورم از گذشته دوران انقلاب است و ماجراهایی كه در آن سال ها راخ داده.»

ماجرای دو فصلی بودن سریال

همزمان با خبر ساخته شدن «انقلاب زیبا» خبری منتشر شد مبنی بر این كه ابتدا فصل نخست آن در 12 قسمت روی آنتن می رود و 10 قسمت دیگر در قالب فصل دوم همزمان با دهه فجر پخش می شود. توفیقی اما روایت دیگری از ماجرا دارد:« من این خبر را در مطبوعات خوانده بودم كه قرار است سریال در دو فصل ساخته شود اما به محض ورود به كار متوجه شدم كه همه قسمت ها یك جا تولید و پخش می شوند.» با این حال «انقلاب زیبا» فصل دوم ندارد؟« ما هنوز فینال حدود 10 جلسه تصویربرداری داریم و فینال را نگرفته ایم ؛ منتهی پایان قصه نوشته شده و همه چیز مشخص است. شاید در ادامه حامد عنقا برنامه ای برای فصل دوم داشته باشد.»

«جاده قدیم» محصول سیما فیلم است و بازیگران اصلی آن هم حمید رضا آذرنگ، یكتا ناصر، حبیب دهقان نسب و شهرام حقیقت دوست هستند. البته قهرمان داستان «جاده قدیم» هیچكدام از این بازیگران نیستند و یك راس «گاو» شخصیت اصلی داستان این سریال است

روایت بازیگر «انقلاب زیبا»

علیرضا کمالی نژاد بازیگر نقش حامد در سریال «انقلاب زیبا» هم درباره حضور در این مجموعه تلویزیونی گفته: «من نقش حامد پسر جوانی را بازی می‌کنم که در کنار نامزد خود زیبا در حال تدارک عروسی خود هستند اما با برگشت پدر زیبا از خارج کشور دچار یک سری مشکلاتی می‌شوند. گذشته افراد خانواده آنها موجب می‌شود تا این مشکل در زندگی آنها رخ دهد. سایه اتفاقاتی که قبل از انقلاب رخ داده و افرادی که آن زمان بودند، در زندگی زیبا و حامد دیده می‌شود.»کمالی نژاد یادآور شد: «حامد در این سریال جوانی است که اعتقاداتی مذهبی دارد و پای آن‌ها هم ایستاده است و با مادر خود زندگی می‌کند. حامد اختلاف فرهنگی با همسر خود دارد که آن را نادیده گرفته اما این اختلاف به مرور خود را نمایان می‌کند.»

جاده قدیم

شبكه دو و «جاده قدیم»

شبكه دو از هفته آینده (25 مرداد) سریال بهرام بهرامیان را پخش می كند تا بعد از مدت ها به یك سریال خوب از این شبكه امیدوار شویم. سریال «جاده قدیم» كه پیش از این گزینه شبكه دو برای شب های رمضان بود، محصول سیما فیلم است و بازیگران اصلی آن هم حمید رضا آذرنگ، یكتا ناصر، حبیب دهقان نسب و شهرام حقیقت دوست هستند. البته قهرمان داستان «جاده قدیم» هیچكدام از این بازیگران نیستند و یك راس «گاو» شخصیت اصلی داستان این سریال است. بهرامیان كارگردان كار بلدی است كه با «ساعت شنی» توانسته یكی از پربیینده ترین سریال های تلویزیون را به نام خود رقم بزند. «جاده قدیم» تازه ترین سریال او بعد از «سقوط یك فرشته» است كه تمی ماورائی داشت. باید دید او در تجربه تازه اش یك فضایی كاملا متفاوت از ساخته های پیشین او دارد چه كرده. شبكه دو فعلا سریال «رازهای دهکده» را روی آنتن دارد.

دردسرهای مهدی هاشمی در شبكه سه
دردسرهای عظیم

شبكه سه چند سریال در چنته دارد اما ترجیح داده برای شب های تابستان سراغ «دردسرهای عظیم» برود. برزو نیك نژاد كه فیلمنامه هایی مثل «دودكش» و «روزهای بد بدر» را در كارنامه دارد این بار پشت دوربین ایستاده و نخستین تجربه سریال سازی را ثبت كرده است.البته این نخستین تجربه كارگردانی نیك نژاد نیست؛ او سال پیش فیلم سینمایی «ناخواسته» را كارگردانی كرد. نكته جالب این كه نیك نژاد این بار فقط كارگردانی «دردسرهای عظیم» را بر عهده داشته و نگارش متن را سعید جلالی و علیرضا کاظمی‌پور بر عهده داشته اند. مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، جواد عزتی، زهره فکورصبور، الناز حبیبی و مریم سعادت از جمله بازیگردانی هستند که در این مجموعه بازی كرده اند.« دردسرهای عظیم» داستان مرد میانسالی است که قصد دارد با زد و بندهایی در شهرداری و دیگر سازمان‌ها و ادارات از بسازبفروشی درآمدی هنگفت کسب کند. شبكه سه این شب ها سریال خارجی «سایه روشن» را پخش می كند و بعد از آن سراغ « دردسرهای عظیم » می رود. پیش از این گفته می شد سریال « شمعدونی» گزینه شبكه سه برای پخش است بعد از «هفت سنگ» است.

نکته جالب درباره «دردسرهای عظیم» این که برای مراسم رونمایی آن گرفته شد. این مراسم روز جمعه 17 مرداد با حضور سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس، محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت، مجید زین العابدین مدیر شبکه سه، جلیل عرفان منش قائم مقام او، محمدرضا شریفی مدیر گروه سریال شبکه سه، تهیه کنندگان، کارگردان، بازیگران این سریال و اهالی رسانه در سرای محله نفت برگزار شد.

ساخت ایران

ادامه یك سریال تكراری در شبكه تهران

شبكه تهران از 11 مرداد سراغ «ساخت ایران» ساخته محمد حسین لطیفی رفته . سریالی كه پس از توزیع در شبكه نمایش خانگی ، دو بار از طریق آنتن آی فیلم پخش شده. امین حیایی، فرهاد اصلانی، بهنام تشکر، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، پروین قائم مقامی و الیکا عبدالرازقی از جمله بازیگران آن هستند. شبكه تهران نیمه اول ماه رمضان قسمت های تكراری «شاید برای شما اتفاق بیفتد» را روی آنتن برد و در نیمه دوم ماه، 15 قسمت از اپیزودهای جدید و البته غیر قابل دفاع این مجموعه را پخش كرد. «جاده چالوس» و «اتاق عمل» دو سریال در دست تولید شبكه تهران است؛ شاید با پخش یكی از آن ها بتواند خود را احیا كند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح/مهر