تبیان، دستیار زندگی
در حدود یک ماه حمله بی وقفه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار و قتل عام غیرنظامیان و بویژه زنان و کودکان غزه و در حالی که سکوت مرگبار سازمان های بین المللی، کشورهای غربی و حتی برخی کشورهای منطقه موجب تدوام خشونت ها در غزه شده بود، در ایران تمام اقشار مرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرایی حملات به غزه از زبان نمایندگان


در حدود یک ماه حمله بی وقفه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار و قتل عام غیرنظامیان و بویژه زنان و کودکان غزه و در حالی که سکوت مرگبار سازمان های بین المللی، کشورهای غربی و حتی برخی کشورهای منطقه موجب تدوام خشونت ها در غزه شده بود، در ایران تمام اقشار مردم و اجزای حاکمیت این جنایات را محکوم کردند و خواستار مداخله نهادهای مسوول بین المللی برای توقف جنایات در غزه شدند.

در همین رابطه سه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گوهای جداگانه ای با سایت اطلاع رسانی تبیان نقش نهادهای بین المللی، غرب و کشورهای عرب در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی را مورد ارزیابی قرار دادند.

مجلس و غزه

مشروح گفت و گوهای تبیان با نمایندگان مجلس در زیر می آید:

محمد حسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس و عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به وجود اراده ای برای حمایت از صهیونیست اشاره می کند و می گوید که از ساختار معیوب سازمان ملل علیه مردم مسلمان منطقه استفاده می شود.

-تحلیل شما از چرایی حملات رژیم صهیونیستی به غزه در این بازه زمانی و کشتار غیرنظامیان چیست؟

حملات صهیونیست ها به غزه نشان دهنده اوج ناتوانی و بیچارگی رژیم صهیونیستی است. این رژیم از همه روش ها در مانده شده و درون خود با بحران و مشکل سیاسی از جمله بروز اختلافات جدی بین دولتمردان و کابینه نتانیاهو و احزاب مطرح مواجه شده است.

با توجه به شکست رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس و فرانسه در مساله سازش و به جهت اینکه در جنگ 33 روزه و 22 روزه مردم متوجه شدند گنبد آهنینی که اسراییل روی آن مانور می دهد نمی تواند امنیت آن را تامین کند لذا آنها برای بازسازی امنیتی خود دست به این جنایت زدند اما اکنون اسراییل نه راه پیش دارد و نه راه پس؛ اسراییل با مقامات حماس مواجه شده و موشک ها و پهپادهای حماس قابلیت نفوذ به عمق رژیم صهیونیستی را پیدا کرده و لذا غیر از اینکه بتواند برای جنایت خود توجیهی پبدا کند راه حل جدی ندارد.

مردم منطقه خاورمیانه در این مدت نسبت به جنایات صهیونیست ها اعتراض کردند اما توقع این بود که دولتهای منطقه و اتحادیه عرب هم این موضوع را پیگیری می کردند. البته ما معتقدیم که همچون گذشته پیروزی از آن مردم غزه خواهد بود

-دلیل انفعال سازمان های بین المللی در برابر این جنایات چه بوده است؟

متاسفانه مجامع بین المللی، سازمان های حقوق بشری و حتی اتحادیه عرب موضع گیری جدی در مورد اقدامات جنایتکارانه اسراییل نداشتند. سازمان ملل بعد از 20 روز آنهم به خاطر بمباران مدرسه سازمان ملل به این موضوع اعتراض کرد. این نشان می دهد آقای بانکی مون نیاز به عینک قوی دارد چرا که ظاهرا تا پیش از این حادثه کودک کشی رژیم صهیونیستی را ندیده بود و هیچ موضوع گیری در قبال آن نداشت. اینها بیانگر وجود اراده ای در حمایت از صهیونیست هاست و اینکه از ساختار معیوب سازمان ملل و اتحادیه عرب علیه مردم مسلمان منطقه استفاده می شود.

-واکنش ها در منطقه نسبت به این موضوع چطور بوده است؟

مردم منطقه خاورمیانه در این مدت نسبت به جنایات صهیونیست ها اعتراض کردند اما توقع این بود که دولتهای منطقه و اتحادیه عرب هم این موضوع را پیگیری می کردند. البته ما معتقدیم که همچون گذشته پیروزی از آن مردم غزه خواهد بود.

احمد شوهانی

....

احمد شوهانی، نماینده مردم ایلام در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز معتقد است که اگر قدرتها و دولتها به جنایات صهیونیست ها واکنش نشان می دادند شاهد تداوم قلع و قمع وحشیانه مردم غزه نبودیم.

-دلیل حمایت غرب از جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه را چه می دانید؟

ساکنین مظلوم غزه چند هفته ای است که شدیدترین مجازات ها را تحمل می کنند و در مقابل واکنش خاصی از سوی کشورهای غربی و نهادهای بین المللی مدعی دفاع از حقوق بشر به چشم نخورده است. البته از قدرتهای غربی انتظاری جز این نیست چرا که هر گاه نزاعی به وجود بیاید که یک سر آن صهیونیست ها باشند آنها به حق یا ناحق از اسراییل دفاع می کنند چرا که حفظ موجودیت اسراییل را حفظ موجودیت خود می دانند. اخیرا هم شاهد بودیم که در حین درگیری ها آمریکا کمک مالی برای رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

متاسفانه برخی کشورهای عرب نه تنها از بروز بحران در فلسطین ناراحت نشدند بلکه این موضوع آنها را خوشحال کرد؛ همچنانکه دیدیم عربستان و غرب در حمایت از داعش در سوریه و عراق با هم متحد بودند و اوج خشونت ها در غزه، سوریه و عراق متمرکز شد زیرا اینها نزدیک به ایران هستند

-تحلیل شما از دلیل سکوت کشورهای منطقه در برابر این وقایع چیست؟

از کشورهای عرب که هم کیش مردم غزه هستند این انتظار بود که جدی تر نسبت به جنایات غزه واکنش نشان دهند. در این میان جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی برای حمایت از مردم غزه انجام داده اما سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به وظایف خود عمل نکردند. سوال اینجاست که اگر قدرتها و دولتها به جنایات صهیونیست ها واکنش نشان می دادند و از مردم مظلوم غزه حمایت می کردند آیا ما شاهد تداوم قلع و قمع وحشیانه مردم غزه بودیم؟

-کشورهای منطقه چه منافعی در حمایت از صهیونیست ها داشتند؟

متاسفانه برخی کشورهای عرب نه تنها از بروز بحران در فلسطین ناراحت نشدند بلکه این موضوع آنها را خوشحال کرد؛ همچنانکه دیدیم عربستان و غرب در حمایت از داعش در سوریه و عراق با هم متحد بودند و اوج خشونت ها در غزه، سوریه و عراق متمرکز شد زیرا اینها نزدیک به ایران هستند. در واقع این کشورها خط مقدم مقاومت هستند و جبهه مقاومت متشکل از این کشورها به علاوه ایران است. به همین خاطر عربستان و همپیمانانش تمایل دارند که جبهه مقاومت تضعیف شود. اینها همانطور که در سوریه برای واژگونی نظام سیاسی سوریه کمک مالی و تسلیحاتی کردند در جنایت های غزه هم نقش دارند و متاسفانه به جای اینکه رژیم صهیونیستی را دشمن بدانند فکر می کنند مقاومت دشمن اول آنهاست. البته اینها کشورهای مستقلی نیتند بلکه دست نشانده غرب هستند و موجودیتشان را وابسته به حمایت های خارجی، آمریکا و غرب می دانند و در همان مسیری حرکت می کنند که غرب می خواهد.

....

محمد اسماعیلی

محمد اسماعیلی، نماینده مردم زنجان در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز می گوید که اگر دادگاه بین المللی صالحه ای وجود داشته باشد که به جنایات اخیر در غزه رسیدگی کند، نه تنها صهیونیست ها بلکه اعضای شورای امنیت هم باید محاکمه شوند و پاسخگو باشند.

-واکنش کشورهای غربی و نهادهای بین المللی به جنایات اخیر در غزه را چطوردیدید؟

متاسفانه نزدیک یک ماه است وقایع تلخی در غزه در حال وقوع است و صهیونیست ها در حال قتل عام مردم بی گناه و بی پناه غزه هستند. این در حالی است که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و انگلیس نه تنها به این موضوع بی تفاوتند بلکه صهیونیست ها را از نظر امکانات و وسایل نظامی تجهیز می کنند. سازمان های بین المللی هم در این زمینه بسیار بد عمل کرده اند. حداقل انتظار از سازمان ملل این بود که در اولین فرصت اقدامات صهیونیست ها را محکوم کند و جلوی تداوم آن را بگیرد اما این کار انجام نشد و حتی سازمان ملل در مواردی نتوانست حمایت خود را از صهیونیست ها پنهان کند که این باعث شرمساری آنهاست و سردمداران شورای امنیت را در این جنایت ها شریک می کند. لذا اگر دادگاه بین المللی صالحه ای وجود داشته باشد نه تنها صهیونیست ها بلکه اعضای شورای امنیت هم باید محاکمه شوند و پاسخگو باشند.

-واکنش کشورهای مسلمان به وقایع غزه چه تاثیری می توانست در جلوگیری از تدام خشونت ها داشته باشد؟

کشورهای اسلامی نیز به وظیفه خود در قبال ملت مسلمان غزه عمل نکردند و حتی من معتقدم این جنایتها به خاطر عملکرد ضعیف کشورهای اسلامی بوده چرا که اگر برخی از این کشورها در منطقه بی چون و چرا در اختیار غرب و صهیونیست ها نبودند این اتفاقات هم نمی افتاد. این نشان می دهد دولت های منطقه نسبت به این جنایات بی تفاوت بوده اند و حتی بعضا این اقدامات با چراغ سبز آنها انجام شده و ادامه یافته است. اگرچه ملت ها بیدارند و حرکتهایی در سراسر دنیا انجام می شود

-نحوه حمایت جمهوری اسلامی از مردم غزه را چطور ارزیابی می کنید؟

جمهوری اسلامی ایران تا جایی که می توانست از جمله در راهپیمایی روز قدس از مردم فلسطین حمایت کرد و سعی کرد صدای خود را به گوش همه جهانیان برساند. رسانه های ایران نیز در آگاه سازی افکار عمومی در مورد جنایات غزه به خوبی عمل کردند و اکنون هم این آمادگی وجود دارد که در صورت همکاری کشورهای منطقه امکانات و تجهیزات لازم از سوی ایران در اختیار مردم غزه قرار گیرد.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

دفاع از غزه به ضرر ایران است؟

عکس های خونی

غزه مظلوم، باریکه غم