تبیان، دستیار زندگی

روغن پالم در شیر: چشم گاوها روشن

«شیرهای چرب حاوی روغن پالم هستند» و توصیه‌های وزیر بهداشت که نمی‌شود همه‌ی کارخانجات را تعطیل کرد، مردم شیر و ماست پرچرب مصرف نکنند. خبر خیلی کوتاه و به ظاهر ساده است اما...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روغن پالم  ، شیر  ، روغن میوه ، درخت نخل ،  چربیها  ،

«شیرهای پرچرب حاوی روغن پالم هستند» و توصیه‌های وزیر بهداشت که نمی‌شود همه‌ی کارخانجات را تعطیل کرد، مردم شیر و ماست پرچرب مصرف نکنند. خبر خیلی کوتاه و به ظاهر ساده است اما مرا می‌برد به یک سال پیش که در سوپرمارکت محله‌مان خانمی برای خود و شوهرش شیر کم‌چرب می‌خواست و برای دختر جوانش شیر پرچرب. می‌گفت این‌ها جوان‌اند و باید پرچرب بخورند تا قوت بگیرند. بیچاره خبر نداشت که این شیرها نه تنها قوت ندارند بلکه روغن پالم دارند که می‌زند سلامتی را به قول «هفت‌سنگی‌ها» شِت و پِت می‌کند. چون متخصصان معتقدند که این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده و احتمالاً ترکیبات سرطان‌زا به سلامتی آسیب می‌زند. البته فقط در شیرهای پرچرب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که این روغن ارزان‌قیمت است تولیدکننده‌های محترم برای تولید انواع محصولات غذایی و حتی محصولات آرایشی بهداشتی و غیره از آن استفاده می‌کنند. با ما باشید تا بیشتر با این روغن که این روزها زیاد سر زبان‌ها افتاده است آشنا شوید.

 

روغن پالم از کجا می‌آید؟

روغن پالم از گوشت و هسته‌ی میوه‌ی درخت نخل به دست می‌آید که بومی آفریقاست. در اواسط قرن 19 میلادی، تجارت روغن پالم به طور گسترده به سوی بریتانیا برگشت و در واقع کارخانجات سازنده‌ی صابون بودند که این روغن را در اروپا و سپس در عرصه‌ی بین‌المللی شناساندند. کشت نخستین درختان نخل روغنی در سال 1910 در افریقا، نیجریه و کامرون آغاز شد. سپس این درخت راه خود را به سوی کشورهای آسیایی مانند مالزی باز کرد. گسترش کارخانجات تولیدکننده‌ی این روغن بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت به طوری که روغن پالم از یک ماده‌ی ساده به یک ابزار ژئوپولیتیک مبدل شد. امروزه بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی این روغن کشور اندونزی و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های آن کشورهای چین، هند، اندونزی و مالزی است. اروپا چهارمین استفاده‌کننده جهانی روغن پالم است به طوری که تخمین زده شده است در سال 2010 حدود 12 درصد مصرف جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

روغن پالم در چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

باید بگوییم استفاده از روغن پالم مختص لبنیات نیست. این روغن تمام قفسه‌های محصولات غذایی را فرا گرفته است. چیپس، بیسکویت‌ها، شکلات‌های صبحانه، ناگت‌ها، پیتزاها و کلاً تمام محصولات غذایی که باب میل بچه‌ها و جوانترهاست حاوی روغن پالم است. البته آنچه مشخص است استفاده‌ی میزان معقول از روغن پالم نه روغنی که از مغز هسته‌ی میوه‌ی پالم استخراج می‌شود مشکل چندانی به وجود نمی‌آورد؛ اما استفاده‌ی بی‌رویه‌ی این روغن بدون شک خطری جدی برای سلامت انسان و همچنین محیط‌زیست و حیات‌وحش به بار خواهد آورد و مسئولان باید علاوه بر محصولات لبنی نظارت ویژه‌ای در خصوص انواع مواد غذایی دیگر که سرشار از این روغن هستند اعمال کنند.

روغن پالم سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است و خطر اصلی این روغن نیز ناشی از همین مسئله است. روغن پالم خواصی هم دارد اما غنی بودن آن از این روغن‌های اشباع‌شده باعث مسدود شدن عروق می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش می‌دهد

 

روغن پالم خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد 

روغن پالم سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است و خطر اصلی این روغن نیز ناشی از همین مسئله است. روغن پالم خواصی هم دارد اما غنی بودن آن از این روغن‌های اشباع‌شده باعث مسدود شدن عروق می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش می‌دهد. به عقیده‌ی محققان مصرف زیاد محصولات حاوی این روغن خطر اضافه‌وزن را نیز بالا می‌برد. همیشه این باور وجود دارد که اسیدهای چرب اشباع‌شده در محصولات غذایی حیوانی مانند پنیر، گوشت یا کره وجود دارد اما از این پس تمام محصولات غذایی که حاوی روغن پالم نیز هستند را به این لیست اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان اسیدهای چرب موجود در این روغن بیشتر از کره است یعنی 65 درصد در برابر 51 درصد. اگر نمی‌خواهید کلسترول خونتان بی‌رویه بالا برود و خدای نکرده دچار مشکلات قلبی عروقی بشوید حواستان را در خصوص مواد غذایی مصرفی خود بیشتر جمع کنید.

 

جوان‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی روغن پالم

چرا تولیدکننده‌های محصولات غذایی از این روغن استفاده می‌کنند؟ به خاطر اینکه با صرف هزینه‌ی کم، نتیجه بهتری می‌گیرند. این روغن محصولات غذایی را خوش‌طعم‌تر می‌کند و مقاومت آن‌ها را بالا می‌برد. به عقیده‌ی متخصصان میزان مصرف این روغن برای هر فرد سالانه حدود 2 کیلوگرم است؛ اما متأسفانه با استفاده‌ی بی‌رویه‌ای که ظاهر این روزها از این روغن در تهیه‌ی محصولات لبنی و محصولات غذایی دیگر می‌شود چندین برابر بیشتر از میزان استاندارد از این روغن، وارد بدن همه‌ی ما به خصوص بچه‌ها و نوجوان‌ها می‌شود.

 

روغن پالم برای رشد بچه‌ها خوب است

همان طور که گفته شد مصرف بی‌رویه و بدون نظارت این روغن است که مشکل ایجاد می‌کند. در واقع اسید پالمیتیک موجود در این روغن همانند چربی‌های شیر مادر جزو دو اسید چرب ضروری است. این چربی‌ها برای رشد کودکان لازم است. به عقیده‌ی برخی از محققان روغن پالم سم نیست اما مصرف آن در مواد غذایی متنوع آن هم به میزان زیاد از یک ماده‌ی غذایی معمولی بلای جان می‌سازد.

 

آسیب‌های زیست‌محیطی روغن پالم

برای کاشت درخت پالم، درختان دیگر را قطع و به جای آن‌ها درخت پالم می‌کارند. متأسفانه این کار باعث نابودی درختان دیگر می‌شود.

یکی از دیگر از مشکلات اکولوژیکی کشت بی‌رویه‌ی این درختان در کوتاه مدت ظهور گونه‌های حیوانی مانند میمون‌های بزرگ آسیایی است. به نظر می‌رسد با امتناع از خرید محصولات غذایی حاوی این روغن‌ها بتوان علاوه بر پیشگیری از مشکلات سلامتی، از محیط‌زیست نیز حمایت کرد.

 

چه باید کرد؟

توصیه می‌کنیم از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن زیتون، کلزا، روغن آفتاب‌گردان باشد. موقع خرید محصولات غذایی با دقت بیشتری ترکیبات آن را مطالعه بفرمایید. اگر عاشق شکلات صبحانه‌اید در مصرف آن زیاده‌روی نکرده و از مرباهای خانگی استفاده کنید. لبنیات کم چرب مصرف کنید. تصور نکنید که روغن پالم صرفاً در این محصولات استفاده می‌شود. همین بیسکویت‌ها و دسرها نیز حاوی این روغن هستند. درست است که در ترکیبات برخی از محصولات وجود این روغن قید نمی‌شود اما شما با دقت برچسب آن‌ها را بخوانید و از خرید محصولات غذایی حاوی این روغن بپرهیزید.                                                                 

در نهایت اینکه توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از محصولات غذایی طبیعی استفاده کنید و از مصرف بی‌رویه‌ی محصولات غذایی صنعتی بپرهیزید.

ما تبیانی‌ها از طرف وزیر بهداشت، مدیران تولیدکننده‌ی محصولات لبنی و غذایی و تمام مسئولین به خاطر عدم نظارت درست بر استفاده از چنین ترکیباتی از شما و به خصوص آن خانمی که برای ارتقای سلامت دختر جوانش پول بیشتری برای خرید شیر پرچرب هزینه می‌کرد عذرخواهی می‌کنیم.

 


مطالب مرتبط:

روغن پالم؛ مفید برای مقابله با سرطان!  

چه چیزی صدای وزیر بهداشت را درآورد؟

شیرهای پرچرب قابل اعتمادند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.