تبیان، دستیار زندگی
کمتر خانواده ای را می توان یافت که نوجوان و جوان داشته باشد و ازدرگیری با او شکوه نکند و شاید هم نتوان معلم یا استادی را پیدا کرد که از بی انگیزه بودن این دو گروه گله مند نباشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یواشکی با والدین یک نوجوان


جوانان امروزی حد و مرز نمی شناسند، انگیزه کار ندارند، به تحصیل علم علاقه نشان نمی دهند، احترام و حرمت بزرگترها را رعایت نمی کنند، به دنبال خوش گذرانی هستند!این نوع داوری ها در واقع تنها به قاضی رفتن و راضی بازگشتن است.


مشکلات دوران نوجوانی و جوانی

کمتر خانواده ای را می توان یافت که نوجوان و جوان داشته باشد و ازدرگیری با او شکوه نکند و شاید هم نتوان معلم یا استادی را پیدا کرد که از بی انگیزه بودن این دو گروه گله مند نباشد.

آری، اکثر بزرگسالان معتقدند که جوانان امروزی حد و مرز نمی شناسند، انگیزه کار ندارند، به تحصیل علم علاقه نشان نمی دهند، احترام و حرمت بزرگترها را رعایت نمی کنند، به دنبال خوش گذرانی هستند، سطح سوادشان پایین است و ...

این نوع داوری ها در واقع تنها به قاضی رفتن و راضی بازگشتن است زیرا بزرگترها معمولا یادشان می رود که چه بلایی سر والدین خود درآورده اند.

یک کتاب 424 صفحه ای شاید همه این موارد را به والدین و معلمان و اساتید یادآوری کند و به خاطرشان آورد که علت این سرکشی ها چیست و حتی راه علاج را هم نشان تان دهد. این کتاب شامل بیست فصل است و به جرات می توان گفت کمتر کتابی با چنین محتوایی قوی از دوران نوجوانی و جوانی در دسترس مخاطب امروزی قرار گرفته است.

نویسنده این کتاب، دکتر ابولقاسم اکبری در باره این کتاب می گوید:

توجه به مشکلات نوجوانان و جوانان به جهت این که آنها آینده سازان جامعه هستند از ضروریات هر جامعه است و اهمیت بسزایی دارد لذا توجه به موقعیتهای آنان در ابعاد مختلف زیستی- محیطی، باید در اولویت قرار گیرد. پرداختن به این امر مهم جزیی از فعالیت مشاوران محسوب می شود زیرا  در مراجعه والدین و حتی خود دانش اموزان به مشاوران و در میان گذاشتن مشکلاتشان درزمینه های گوناگون مشخص شده است که هر دو گروه به علت نداشتن تخصص در زمینه های روانی- انسانی به کمبود اطلاعات مبتلا هستند. همین امر باعث به وجود امدن آنگیزه ای گردید تا به تهیه و تنظیم این مجموعه اقدام شود.

هدف از نگارش اثر حاضر این است که اولیا و خانواده ها و معلمان و مدارس با مسایل مختلفی که برای دانش آموز به وجود می آید آشنا شوند تا به پیشگیری قبل از درمان بپردازند. همچنین این کتاب توع مشکلات مختلف دوران نوجوانی و جوانی را مورد بررسی می پردازد و به خود نوجوانان و جوانان نیز کمک می کند تا مشکلاتی که در مسیر فرآیند رشدشان به وجود می آید، آشنا شوند.

توجه به مشکلات نوجوانان و جوانان به جهت این که آنها آینده سازان جامعه هستند از ضروریات هر جامعه است و اهمیت بسزایی دارد لذا توجه به موقعیتهای آنان در ابعاد مختلف زیستی- محیطی، باید در اولویت قرار گیرد

این کتاب با عنوان مشکلات دوران نوجوانی و جوانی، از بیست فصل با عناوین زیر تشکیل شده ست:

فصل اول: نوجوانی و جوانی

در این فصل به تعریف نوجوانی، تاریخچه نوجوانی و بلوغ، تعریف بلوغ، انواع بلوغ و علل نگرانی های رایج والدین در این دوران می پردازد.

فصل دوم: مشکل شناسی

چند بعدی بودن مسایل نوجوانی، مشکلات اخلاقی و رفتاری، مشکلات جسمانی، مقایسه مهمترین مشکلات دختران و پسران و اصول کلی حل مشکل در این دوران از محورهای اصلی بحث در این فصل از کتاب است.

فصل سوم: بحران هویت

افراد در دوره نوجوانی اغلب سوالاتی در مورد هویت خود در ذهن مطرح می کنند و بعد در جستجوی یافتن پاسخهای مناسب و منطقی هستند.

فصل چهارم: تخیل

خیالبافی در هر دوره از زندگی انسان خود را نشان می دهد و در دوره نوجوانی شدت ان بیشتر می شود. نوجوان به همه چیزبا خیال می نگرد اما زمانی که از این حالت بیرون می آید مشکلات را بزرگتر و بدتر از انچه که بودند حس می کند.

فصل پنجم: از خودبیگانگی

از خود بیگانگی هنگامی به وجود می آید که الزام ها و اجبارها فرد را وادار کند تا هویت خود را تغییر دهد.

فصل ششم: دروغگویی

دروغگویی کودکان و نوجوانان قبل از آنکه جدی باشد ریشه در فریب و تظاهر دارد چون کودکان و نوجوانان می خواهند با فرار از واقعیت به نوعی از خود دفاع کنند.

فصل هفتم: کمرویی

کمرویی نوعی ناتوانی در فراگرد اجتماعی است که در جوامع مختلف متفاوت است. درصد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان با نوعی از این اختلال رفتاری مواجه هستند که گویای شخصیت روانی آنهاست.

فصل هشتم: دزدی

یکی از رفتارهای زشتی که از دوره کودکی در فرد شکل می گیرد، مساله ربودن اشیا است که شکل عمده آن در دوره نوجوانی و جوانی شدت یافته به طوری که هشتاد درصد دزدی های بزهکاری مربوط به سن کمتر از 18 سال است.

فصل نهم: مشکلات جنسی

انحرافات جنسی به معنای گسترده آن، به آن دسته از اعمال جنسی اطلاق می شود که متفاوت یا غیر معمول بوده و از روشهای جنسی مورد تصویب آداب و رسوم اجتماعی پیروی نمی کند و عمدتا بروز و شروع این دست انحرافات از دوران نوجوانی شروع می گردد.

بزهکاری در نوجوانان

فصل دهم: بزهکاری

مساله بزهکاری نوجوانان و جوانان با نسبتهای متفاوت و شکلهای مختلفی در همه کشورها وجود دارد و از میان انواع آن می توان این دست بزهکاری ها را با فراوانی بیشتری ملاحظه کرد: غیبت ازمدرسه، دروغگویی مداوم، خیانت، تخریب، ایجاد ضرب و جرح، قتل عمد و ..

فصل یازدهم: پرخاشگری

رفتار پرخاشگرانه خود عکس العملهای منفی را به دنبال دارد که خود احساسات ناخوشایند نوجوان را تشدید می کند. بنابراین نوجوان به این باور می رسد که اعمال و رفتار آنها معقول و از نظر اجتماعی انحراف نیست.

فصل دوازدهم: افسردگی

بیماری افسردگی سابقه ای طولانی دارد و متاسفانه رایج ترین بیماری روانی میان دختران و پسران نوجوان و جوان جامعه است.

فصل سیزدهم: اعتیاد

اعتیاد از مشکلات بسیار مهمی که نوجوانان و جوانان کشور ما را تهدید می کند اعتیاد است. اعتیاد اغلب با سیگار شروع می شود و به یقین می توان گفت سیگارمی تواند مقدمه ای جهت گرایش نوجوان و جوان به مواد مخدر باشد.

فصل چهاردهم: ترس و اضطراب

اکثر نوجوانان و جوانان وقتی با موقعیت تهدید امیز مواجه می شوند دچار احساس ترس و اضطراب می گردند و به وجود آمدن این ترس و اضطراب خود یک سری واکنش نابهنجار در فرد ایجاد می کند که با فشارهای روانی توام است.

فصل پانزدهم: مشکلات تحصیلی

مشکلات تحصیلی خصوصا در دوران نوجوانی بر کل فرآیند تحصیل اثرگذاشته و اثر آن به انحا مختلفی خود را ظاهر می سازد.

فصل شانزدهم: اوقات فراغت

بخش مهمی از زندگی نوجوان و جوان را اوقات فراغت تشکیل می دهد که اگر فرد برنامه ای مدون برای گذراندن ان نداشته باشد ان را به بطالت خواهد گذراند.

فصل هفدهم: مشکلات خانواگی

اولیا بسیاری از نوجوانان به خاطر بی توجهی و ناآشنا بودن با شیوه های برقراری ارتباط صحیح با نوجوان و جوان، خود باعث می شوند تا فرزندان با آنها رابطه ای نامطلوب برقرار کنند.

فصل هجدهم: مسایل مذهبی

وضعیت مذهبی اولیا خانواده به وجود آوردن مشکلات مذهبی کودکان و نوجوانان و جوانان بسیار موثر است چرا که کودکان رفتارهای مذهبی والدین را دقیقا الگوبرداری می کند و رفته رفته از آنها پیروی می کنند. در مورد گرایش به مذهب و رعایت اخلاق و اصول دینی هم وضع به همین منوال است و از همین طریق است که گرایشات مذهبی نوجوان شکل می گیرد.

فصل نوزدهم: مشکلات شغلی

انتخاب درست شغل زمانی صورت می گیرد که ذوق و رغبت افراد در انتخاب شغل در نظر گرفته شود، استعدادهای ذهنی و بدنی آنها برای مشاغل در نظر گرفته شود و از همه مهمتر آگاهی شغلی مناسب در اختیار نوجوان و جوان قرار گیرد.

فصل بیستم: جوانان و ازدواج

ازدواج در کلیه ملل متمدن اساس تشکیل خانواده  و زیربنای سازمان هر کشری است. در راه ازدواج جوانان کشور ما مشکلات فراوانی وجود دارد که جوانان باید برای برطرف نمودن این مشکلات تلاش کنند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

کتابی سحرآمیز از دنیای رابطه‌ها

ورود برای جوان‌ها آزاد

یک کتاب اورژانسی برای همسران