تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه به آموزش مقدماتی نرم افزار اکسل می پردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه ششم

اهداف: بیان مقدمه و معرفی نرم افزار excel _  آموزش نرم افزار excel

وسایل مورد نیاز: کامپیوتر مجهز به نرم افزار excel

6-1 معرفی نرم افزار Excel
اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزار های دنیا می‌باشد. این برنامه، تنها یک برنامه ی ساده محاسباتی نیست که فقط برای جمع و ضرب اعداد به کار رود، بلکه می تواند عملیات پیچیده ای مانند کار با داده ها، استفاده از توابع، مرتب سازی داده ها، رسم انواع نمودارها و... را نیز می تواند انجام دهد.

می توان به وسیله این نرم افزار، اعداد به دست آمده از یک نرم افزار دیگر را دریافت نموده عملیات خاصی بر روی آنها انجام داده و ذخیره نمود.
نرم افزار اکسل بسیاری از محاسبات کسل کننده، وقت گیر و مشکل را می تواند به صورت خودکار انجام دهد و این امکان را برای ما فراهم آورد که اگر اعداد و ورودی را تغییر دهیم خود برنامه به صورت خودکار نتایج را مجدد محاسبه کند و ما را از انجام یک سری عملیات وقت گیر رها کند.

هر چه اطلاعات شما درباره ی نرم افزار اکسل بیشتر باشد و بدانید که این برنامه چه قابلیت هایی دارد و چقدر می تواند در انجام این آزمایش به شما کمک کند، اکسل را بهتر خواهید آموخت.

6-2  آموزش نرم افزار Excel
وقتی برنامه اکسل را اجرا کنید، صفحه ای مانند شکل زیر مشاهده خواهید کرد:

فضایی که با شماره 1 مشخص شده، محلی است که باید اطلاعات ورودی را در آن وارد نماییم و به صورت سلول سلول می باشد. موقعیت هر سلول با شماره و حرفی که در بالا و سمت چپ قسمت شماره 1 قرار دارند، مشخص می شود. این شماره ها و حروف با شماره 4 روی عکس نمایش داده شوند.
بر ای مثال سلول سیاه شده در روی عکس شماره E-8 می باشد.
برای انتخاب هر یک از این سلول‌ها کافی است با ماوس روی آن کلیک کنیم. قسمتی که با شماره 2 مشخص شده است، شماره صفحه است. در اکسل می توانیم به صورت همزمان چند صفحه برای کار باز کنیم و مثلاً اعداد مربوط به هر بخش پروژه را در یک صفحه ی جداگانه وارد نماییم. با کلیک راست کردن بر ر وی اسم این صفحه ها می توانیم اسم آنها را به دلخواه تغییر دهیم (با انتخاب گزینه Rename).
قسمتی هم که با شماره 3 مشخص شده، منوهای اکسل می‌باشند که روش کار با آنها را به صورت مختصر خواهیم آموخت. درست در زیر این منوها، اشکالی مشاهده می کنید. می توان عملیات پرکاربرد را (مانند بزرگ نمایی و ...) در این قسمت قرار دهیم تا با کلیک، اکسل عملیات مورد نظر را انجام دهد.

6-3 نحوه وارد نمودن اطلاعات
برای وارد نمودن اطلاعات، باید از سلول ها استفاده کنیم و اطلاعات را در سلول ها وارد کنیم. برای این کار باید بر روی هر سلول کلیک کرده و اطلاعات مربوطه را به وسیله صفحه کلید وارد کنیم. این اطلاعات ورودی می تواند عدد، حرف، کلمه و... باشند.

در شکل فوق، مشاهده می کنید که ایام هفته و چند عدد در سلول ها وارد شده اند و سلولی که با علامت @ مشخص شده انتخاب شده است و آماده وارد کردن اطلاعات می باشد.
در صورتی که بخواهید محتویات یک سلول را عوض کنید، کافی است روی آن کلیک کنید و سپس اطلاعات جدید را تایپ کنید.
برای مرتب نمودن بهتر و زیباسازی اطلاعات ورودی، می توانید از حاشیه استفاده کنید. برای حاشیه گذاری، ابتدا سلول هایی که می خواهید دور آنها حاشیه قرار دهید را با نگه داشتن دکمه ماوس انتخاب نمایید و سپس بر روی آیکون حاشیه که در شکل زیر با علامت # مشخص شده کلیک کنید و نوع حاشیه را انتخاب کنید. این حاشیه می تواند فقط دور محوطه انتخاب شده زده شود، در بین داده ها رسم شود و ...
لازم است کمی تمرین نمایید تا حاشیه زنی را فرا گیرید.
برای تهیه جدول خام نیز می توانید حول سلول های خالی حاشیه بزنید.

در شکل فوق، نمونه حاشیه خورده را مشاهده می نمایید که با فلش قرمز مشخص شده است. حال اعدادی که در جلسه پیش به دست آوردید در اکسل وارد نمایید.
برای وارد نمودن اطلاعات ابتدا در دو خانه (سلول) بالای صفحه، عنوان اعداد وارد شده را به صورت زیر وارد نمایند:

سپس اعداد مربوطه را وارد نمایید (در زیر سلول ها)

البته یک نکته در این بخش وجود دارد که با استفاده از آن می توانیم اعداد را راحت تر وارد نماییم.
در این مثال، چون اندازه گیری هایمان را با فاصله نیم متر-نیم متر تکرار نمودیم، لذا فاصله از لب رودخانه به صورت 0/5 – 1 – 1/5 - … زیاد می شود.
برای وارد کردن اعداد فوق در اکسل، لازم نیست آنها را تک تک وارد کنیم، بلکه اگر 3 عدد اول را وارد کنیم و سپس آنها را انتخاب نماییم، اگر ماوس را به گوشه پایین سمت راست سلول های انتخاب شده بیاوریم علامتی به شکل + مشاهده می کنیم.
هنگامی که این علامت مشاهده کردید، کلیک ماوس را فشار دهید و سپس ماوس را تا حد مورد نظر به پایین بکشید. با انجام این کار، اکسل به صورت خودکار رابطه بین اعداد انتخاب شده را پیدا می کند و آنها را با همان رابطه (در اینجا اضافه شدن نیم واحد) کامل می کند:

پس از اینکه ترفند بالا را آموختید، کمی تمرین کنید تا موضوع کاملاً روشن شود.
حال نتایج به دست آمده از تکرار های مختلف آزمایشات انجام شده را به صورت زیر در برنامه وارد کرده و دور آنها را حاشیه بندی نمایید.

نکته:  توجه نمایید که اعداد موجود در جدول تنها برای مثال می باشند و ملاک نیستند.
در جلسه آینده، روش انجام محاسبات و رسم نمودار توسط نرم افزار اکسل را شرح خواهیم داد. در پایان مطالبی را که وارد نموده اید، ذخیره نمایید. برای ذخیره سازی اطلاعات باید وارد منوی فایل شوید، سپس گزینه save as را انتخاب نمایید و پس از معین کردن محل ذخیره فایل و نام فایل، گزینه save را توسط ماوس انتخاب کنید.

تکلیف: برای تمرین آنچه تاکنون آموختیم یک جدول با اعداد فرضی بسازید، جدول دارای دو ستون که یکی از ستون‌ها عنوان عمق و دیگری، فاصله از لب رودخانه را داشته باشد، سپس جدول را حاشیه زنی کنید. جدول آماده شده را برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ______

منابع مطالعه: برای آشنایی بیش‌تر با نرم افزار Excel  منبع زیر را مطالعه نمایید.

_ فایل زیر آموزش نرم افزار Excel را به صورت جزعی تر بیان کرده است.

دانلود فایل

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه اول
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه دوم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه سوم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه چهارم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه پنجم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه ششم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه هفتم
اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی – جلسه هشتم