تبیان، دستیار زندگی
در جلسه پیش با عایق سازی موتور و اتصال موتور به باتری آشنا شدید،در این جلسه با ساخت بدنه و نحوه تست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

در جلسه پیش با عایق سازی موتور و اتصال موتور به باتری آشنا شدید،در این جلسه با ساخت بدنه و نحوه تست ربات آشنا خواهید شد.

ساخت بدنه ربات

درب قوطی های فیلم را بردارید و با استفاده از نوار چسب آن ها را به لبه های رخت آویز مانند شکل 1 وصل کنید. قوطی فیلم برای نگه داشتن ربات به صورت شناور در آب عمل می کند.

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

شکل 1

قسمت های از سیم های سیاه و قرمز در امتداد طولشان را مطابق شکل 2 با نوار برق به هم وصل کنید تا به رخت آویز یا پروانه گیر نکند. با استفاده از نوار چسب موتور را مطابق شکل 2 به قلاب رخت آویز وصل کنید. مطمئن شوید که پروانه به قلاب رخت آویر یا نوار اتصال نداشته باشد و به آزادی و راحتی بچرخد.

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

شکل 2

ممکن لازم باشد چند خلال دندان را برای بالاست کردن به قلاب رخت آویز وصل کنید. خلال دندان علاوه بر این که باعث بالاست شدن می شود، موتور را سنگین کرده و باعث می شود در آب فرو رود. با تست و آزمایش می توانید مقدار لازم خلال دندان برای بالاست کردن را بیابید.

تست ربات زیر آب

ظرفی را که برای تست ربات انتخاب کرده اید از آب شیرین پر کنید. محلی را که موتور در آب قرار می گیرد را مشخص کنید و مطمئن شوید که موتور سالم می ماند. رخت آویز باید شناور بماند اضافه کردن خلال دندان فقط برای بالاست کردن است.

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

شکل 3

سوییچ باتری را روشن کنید، آیا ربات حرکت می کند؟

سرعت حرکت ربات چطور است؟

وقتی دکمه خاموش باتری را می زنید چه اتفاقی می افتد؟

آیا ربات به آرامی یا سریع حرکت می کند؟

نکته ایمنی: مراقب باشید که انگشتانتان دور از پروانه باشد تا آسیب نبینید.

اگر ربات شما به جای پایین، به سمت بالا حرکت می کند، نگران نباشید. کافی است که جای سیم قرمز و سیاه باتری را عوض کنید تا پروانه در خلاف جهت قبل بچرخد. سیم سیاه باتری را به سیم قرمز موتور و سیم قرمز باتری را به سیم سیاه موتور به روشی که قبلا توضیح داده شد وصل کنید. حال دوباره ربات را تست کنید پروانه باید در جهتی بچرخدکه ربات به سمت پایین حرکت کند.

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

شکل 4

تغییرات ممکن

می توانید دو موتور دیگر به آن اضافه کرده تا ربات شما علاوه بر حرکت بالا و پاپین، به جلو و عقب هم حرکت کند و بر گردد.

آیا به بالاست و شناور دیگری نیاز است؟

هنگام اتصال موتورها چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید؟

با استفاده از یک سوییچ دو پرتابه دو قطب (به سوئیچ چاقویی معروف است) به راحتی جهت حرکت معکوس می شود. شکل 14 نحوه اتصال سوئیچ دو پرتابه را به موتور و باتری نشان می دهد.

ساخت ربات زیردریایی - جلسه چهارم

شکل 5

ابزاراتی را به ربات اضافه کنید تا قادر باشد چیزهایی را از کف ظرف بردارد. مثلا می توانید آهنربای باریکی را به رخت آویز وص کنید تا با جذب اشیای فلزی آن ها را از کف ظرف بردارد. یا آهنربای الکتریکی را وصل کنید تا اشیا را برداشته  و یا رها کند. ربات محققان اغلب مجهز به دوربینی است که مححقان با استفاده از آن جریاناتی را که در زیر آب اتفاق می افتد می بینند. آیا شما نیز می توانید رباتتان را به دوربین مجهز کنید؟ در انجام این کار با چه  مشکلاتی روبرو خواهید شد؟

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی

مطالب مرتبط:

ساخت ربات زیردریایی - جلسه اول

ساخت ربات زیردریایی - جلسه دوم

ساخت ربات زیردریایی - جلسه سوم