تبیان، دستیار زندگی
معرفی دو کتاب در زمینه ی تربیت و پرورش کودکان با عناوین: چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم و کتاب موثرترین گام های ایجاد یک ذهن پژوهشگر و خلاق .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داشتن فرزندان خوشبخت

معرفی دو کتاب در زمینه ی تربیت و پرورش کودکان با عناوین: چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم و کتاب موثرترین گام‌های ایجاد یک ذهن پژوهشگر و خلاق .

فرآوری:زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم

چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم؟

سوال هر پدر و مادر و آرزوی آن‌ها چگونگی خوشبختی فرزندان‌شان است. دکتر وین دایر، روانشناس معروف که خوانندگان فارسی‌زبان با آثار او آشنایی دارند، در کتاب «چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم» تلاش کرده است تا به این سوال والدین پاسخ شایسته بدهد.

دکتر دایر در معرفی این کتاب، چنین نوشته است: «در این کتاب در مورد وظیفه سنگینی که همه پدر و مادرها بر دوش دارند، روش‌های اساسی و اصولی ارائه شده است. یعنی: پرورش کودکان به گونه‌ای که نه تنها ایشان قادر باشند تا به نحوی موثر و مطلوب، خود و دنیای خویش را اداره کنند، بلکه در نهایت، جهان را به میعادگاه صلح، آرامش و عشق ابدی تبدیل کنند.»

نویسنده خود اذعان دارد که کتابش بیش از آن‌که بر مبنای نظریه‌های رایج روانشناسی باشد، عملی و کاربردی است.

«چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم» علاوه بر پیشگفتار و مقدمه از 10 فصل تشکیل و در سال‌های مختلف تجدید چاپ شده است.

در فصل هفتم چنین آمده است: «اگر بچه‌ها به کمک شما توانایی مثبت‌اندیشی و پیداکردن خوشی و شادی در تمام پدیده‌های زندگی را از دست ندهند به امتیازات بزرگی در زندگی دست یافته‌اند که به مراتب به کسب تجربه برای رویارویی با واقعیات دنیای به اصطلاح ظالم و پرخشونتی که به هر تقدیر، زمانی می‌رسد که باید با آن روبه‌رو شوند، ترجیح دارد. انگیزه‌های درونی باید در آنها چنان قوی و استوار باشد که شعله آن با مشاهده بدترین رخدادها، دچار تزلزل نشود.»

کتاب غیر از حسن عملی بودن یک ویژگی جالب دیگر هم دارد و آن اینکه علاوه بر آنکه آنچه را باید در مورد بچه‌ها انجام داد، بیان می‌کند، به مواردی که نباید در مورد فرزندان انجام شود هم می‌پردازد.

کتاب یک ضمیمه هم دارد که در آن نویسـنده متن نامه‌ا‌ی را آورده و از خوانندگان خواسته تا تصور کنند که فرزندان‌شان بزرگ شده و حالا که بالغ و کامل شده‌اند، برای فردی که در زندگی آنها نقش مهمی را ایفا کرده، نامه‌ای نوشته‌اند.

کتاب « چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم» با نثری روان و ساده و در 487 صفحه توسط توران مالکی به فارسی ترجمه شده و انتشارات رشد آن را منتشر کرده است.

موثرترین گام‌های ایجاد یک ذهن پژوهشگر و خلاق

کتاب موثرترین گام‌های ایجاد یک ذهن پژوهشگر و خلاق تالیف دکتر بهمن حوریزاد، صاحب نظر مسائل آموزش و پرورش منتشر شد.

چاپ اول این کتاب که با همکاری معصومه بدری و نرگس حوریزاد نوشته شده مرداد ماه 1393 در تیراژ 5000 نسخه با قیمت 9700 تومان در 212 صفحه توسط مولف منتشر شده است.

مولف در پیشگفتار کتاب موثرترین گام های ایجاد یک ذهن پژوهشگر و خلاق، هدف این کتاب را آشنا کردن مربیان و والدین با تربیت فرزندان شایسته و موفق ذکر کرده است. همچنین افزوده است که این کتاب به مخاطبان کمک می کند تا محیط مدرسه و خانواده را برای رشد ویژگی های شخصیتی مهم و ارزشمندی چون خلاقیت و هوش های چندگانه، مهارت های پژوهشی غنی و پر بار نمایند.

این کتاب در بردارنده 140 پروژه پژوهشی است که به صورت گام به گام دانش آموزان را به مهارت های پژوهشی خلاقانه آشنا می‌کند.

این پروژه‌ها چالش‌های فکری برای بچه‌ها به وجود می‌آورد تا برای حل آن مسائل و پروژه‌ها فکرشان را به کار اندازند و راه حل پیدا کنند.


منابع: ایبنا، همشهری آنلاین