تبیان، دستیار زندگی

بزرگ شدن غیرسرطانی پروستات

غده پروستات اندامی مردانه و کوچک به اندازه یک گردو است که در زیر مثانه (یعنی همان جایی که ادرار در آن ذخیره می‌شود) قرار گرفته و میزراه را نیز احاطه می‌کند. غده پروستات مایعی تولید و ترشح می‌کند که اسپرم ها را تغذیه کرده و بخشی از مایع منی را نیز تشکیل می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

غده پروستات در مردان

 

هیپرپلازی خوش خیم پروستات به بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات گفته می‌شود که اتفاقی شایع در مردان مسن است.

 

شیوع این مشکل با افزایش سن زیاد می‌شود، اما زودترین سن بروز آن سی سالگی است و شایع‌ترین سن بروز آن 50 سالگی.

 

در هیپرپلازی خوش خیم پروستات، اندازه پروستات بزرگ می‌شود. این بزرگ شدن می‌تواند مجرای خروج ادرار از مثانه یا همان میزراه را تحت فشار قرار دهد، زیرا این مجرا بعد از خروج از مثانه از وسط غده پروستات می گذرد.

 

این فشار در خیلی از موارد باعث انسداد مجرا می‌شود و در نتیجه جلوی خروج ادرار را می‌گیرد. اگر این مجرا بسته شود، ادرار پس زده خواهد شد و به مثانه بر می گردد. برگشت ادرار به مثانه و پر شدن مثانه باعث احساس دائمی دفع ادرار می‌شود.

 

سایر نشانه های هیپر پلازی خوش خیم پروستات عبارتند از:

1- سخت شدن پاسخ به احساس دفع ادرار

از آنجایی که در هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مقابل مجاری ادراری فشار و مقاومتی وجود دارد، پر شدن مثانه اگرچه باعث احساس دفع می‌شود، اما دفع ادرار انجام نخواهد شد. این وضعیت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که حجم ادرار جمع شده به قدری باشد که بتواند انسداد مجاری را با فشار باز کند و خارج شود.

 

2- ادرار منقطع و نامتناوب

یکی از مهم‌ترین علامت‌های هیپر پلازی خوش خیم پروستات، وجود ادرار منقطع و نامتناوب است. از آنجایی که پروستات بزرگ شده به میزراه فشار می آورد، دفع ادرار به راحتی و به طور مداوم نخواهد بود.

بزرگ شدن طبیعی پروستات، کاملا خوش خیم است و هیچ ارتباطی با سرطان پروستات ندارد، به طوری که نه می‌توان آن را عامل سرطان دانست و نه نتیجه سرطان

 

3- نشت ادرار

مبتلایان به این بیماری معمولا بعد از دفع، احساس خالی بودن مثانه را دارند، اما نشت غیر ارادی بعد از دفع ارادی وجود خواهد داشت و این وضعیت علیتی ندارد جز افت فشار جریان ادرار و فشار تحمیلی غده پروستات بزرگ شده به میزراه.

 

4- احساس یکدفعه ای برای دفع ادرار

در این شرایط، مثانه با ارسال پیام های نابجا به مغز باعث ارسال پیام تمایل به دفع ادرار می‌شود. در برخی موارد این پیام ها به قدری است که فرد را در طول شب 7 تا 8 بار از خواب بیدار کرده و آرامش خواب شبانه را از او می‌گیرد.

 

5- آسیب به عضلات داخلی

آسیب عضلات کف لگن، بواسیر، یا سنکوپ ادرار (به معنای بیهوشی وغش کردن در حال دفع ادرار و یا بعد آن) از دیگر عوارض مهم این بیماری خواهد بود.

 

6- سنگ مثانه

برگشت ادرار به مثانه در بسیاری از موارد باعث ایجاد سنگ های مثانه می‌شود. بدون شک وجود این سنگ با این وضعیت انسدادی، درد تحمیلی به بیمار را دو برابر خواهد کرد.

 

7- عفونت‌های ادراری

بی اختیاری ادرار از یک طرف و عدم دفع کامل ادرار از طرف دیگر، شرایط را برای ابتلا به عفونت‌های ادراری مساعد می‌کند. علت آن است که ماندن ادرار در مثانه برای مدت طولانی، محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می‌کند.

 

علت ابتلا به این بیماری چیست؟

علت اصلی این بیماری هنوز معلوم نیست، اما برخی عوامل آن عبارتند از:

 

- افزایش سن: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش سن، حساسیت پروستات به هورمون های مردانه (آندروژن ها) بیشتر شده و بزرگ تر می‌شود.

 

- هورمون دهیدروتستوسترون : برداشتن بیضه‌ها باعث بهبود علایم بیماری می‌شود. بنابراین افزایش استروژن، همراه با افزایش سن با اثر بر روی سلول های پروستات و حساس نمودن آنها به تستوسترون نقش اساسی را در ایجاد بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات برعهده دارد.

 

- ژنتیک: به نظر می رسد افرادی که قبل از 50 سالگی به نوع پیشرفته بزرگی خوش‌خیم پروستات مبتلا می‌شوند، احتمالا ژن این بیماری را به ارث برده و خطر ابتلا به این بیماری در بستگان درجه اول اینها، چهار برابر افراد عادی می‌باشد.

 

شیوع این هیپرپلازی هم اکنون چگونه است؟

متاسفانه هیپرپلازی خوش خیم پروستات به شدت است. حدود 50 درصد از مردان در سن بالاتر از 50 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما تنها 10 درصد از این مبتلایان به درمان‌های بالینی و مداخلات جراحی نیاز خواهند داشت.

 

هیپرپلازی خوش خیم پروستات یک نوع سرطان است؟

خیر. بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات، کاملا خوش خیم است و هیچ ارتباطی با سرطان پروستات ندارد، به طوری که نه می‌توان آن را عامل سرطان دانست و نه نتیجه‌ی سرطان.

 

درمان بیماری

برنامه‌ی درمانی بستگی به شدت انسداد و ناراحتی بیمار دارد.

1- در مواردی که برای فرد ابتلا به نوع خفیف بیماری تشخیص داده می‌شود، در صورتی که علائم، آزاردهنده و مختل‌کننده زندگی روزمره نباشد، تنها کاری که انجام می‌شود پیگیری بیماری و انجام آزمایش های مداوم و مکرر است تا در صورت پیشرفت بیماری و تشدید علائم، در صورت لزوم مداخلات درمانی انجام شود.

 

2- درمان‌های دارویی روش دیگری از درمان اند که برای مبتلایان دارای علائم جدی تر توصیه می‌شوند.

 

3- جراحی معمولا در افرادی به کار گرفته می‌شود که به درمان‌های قبلی پاسخ نداده اند و یا افرادی که به مراحل بسیار شدیدتر بیماری دچارند، مانند افرادی که اصلا قادر به دفع ادرار نیستند.


مطالب مرتبط:

کار غده پروستات در آقایان

بزرگ شدن طبیعی پروستات در مردان

بزرگ شدن پروستات همیشه خطرناک نیست

سرطان پروستات در آقایان

5 روش تشخیص بزرگی پروستات

5 راه درمان بزرگی پروستات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.