تبیان، دستیار زندگی
طلاق در سراشیبی خود عوامل بسیاری را به همراه دارد اما امار جدیدی از نقش مشکلات جنسی ارائه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای مشکلات جنسی در طلاق ها

طلاق در سراشیبی خود عوامل بسیاری را به همراه دارد اما امار جدیدی از نقش مشکلات جنسی ارائه شده است

فرآوری : محسن جندقی - بخش اجتماعی تبیان
طلاق

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند رو به افزایش طلاق در کشور گفت: اکنون علل بیشتر طلاق ها مربوط به مسایل جنسی و زناشویی است.

دکتر محمداسماعیل مطلق در نشست آموزشی ارتقای نرخ باروری کل که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: در سال گذشته(1392) بیش از 155 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شد که بخش عمده ای از آنها مربوط به مسایل جنسی و زناشویی بوده است.

وی با اشاره به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب بر بحث تحکیم بنیان خانواده، ادامه داد: باید در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت، بر روی موضوع تحکیم بنیان خانواده بیشتر بحث شود تا طلاق، کمتر میان خانواده ها اتفاق بیفتد.

چندی پیش نیز مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طبق آمارهای موجود در سال گذشته، 14 تا 15 درصد ازدواج‌ها در یک سال نخست ازدواج منجر به طلاق می‌شوند و این امر می‌طلبد تا برای این بخش تدبیری ویژه اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: علت رخداد این طلاق‌ها بیشتر اغفال، عملی نشدن وعده و وعیدهای قبل از ازدواج و زمان عقد و . . . است؛ آشنایی مجازی نیز که در نهایت منجر به ازدواج شده، یکی از مواردی است که در افزایش آمارهای مربوط به حوزه طلاق سهمی قابل توجه دارد.

نصر افزود: در سال گذشته، از هر 100 فقره ازدواج ثبت شده در کشور، 20 مورد طلاق ثبت شده و این نشان می‌دهد که یک پنجم ازدواج‌ها منجر به جدایی می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار طلاق در استان‌های مختلف کشور به طور میانگین، یک فقره به ازای هر پنج ازدواج بوده که البته این آمار در استان‌های تهران و البرز بالاتر است.

احمد تویسرکانی

همچنین در سالی که گذشت، 158 هزار و 753 واقعه طلاق به ثبت رسید که با رشد 4.6درصدی روبه‌رو شد؛ در این زمینه بوشهر با 15.6 درصد بیشترین رشد طلاق و استان فارس با 15.3 درصد بیشترین کاهش را داشته است. در استان تهران نیز طلاق رشدی 1.8درصدی را تجربه کرد

نصر با بیان اینکه به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم استان سمنان از زمره شهرهای دارای طلاق زیاد در کشور است، گفت: علت بیشتر اختلافاتی که زوجین هنگام طلاق عنوان می‌کنند، دخالت بیش از اندازه خانواده‌های اصلی زوجین در امور زندگی آنهاست که رقمی بالغ بر 15.4 درصد را شامل می‌شود.

اما رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام رشد 4.6درصدی طلاق در کشور اولین علت وقوع طلاق، دخالت خانواده‌ها را اعلام کرده است.

احمد تویسرکانی همچنین درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سال 92 خاطرنشان کرد: در اینسال مجموعاً 757 هزار و 197 واقعه ازدواج ثبت شد که بیشترین کاهش ثبت ازدواج مربوط به استان یزد با 16.7 درصد و همچنین بیشترین افزایش مربوط به خراسان جنوبی با 2.8 درصد بوده است.

تویسرکانی ادامه داد: همچنین در سالی که گذشت، 158 هزار و 753 واقعه طلاق به ثبت رسید که با رشد 4.6درصدی روبه‌رو شد؛ در این زمینه بوشهر با 15.6 درصد بیشترین رشد طلاق و استان فارس با 15.3 درصد بیشترین کاهش را داشته است. در استان تهران نیز طلاق رشدی 1.8درصدی را تجربه کرد و اولین عامل وقوع طلاق، دخالت خانواده و بعد از آن عدم تعهد به شروط ضمن عقد رتبه‌های اول و دوم را داشتند که اعتیاد به مواد مخدر، فقر مالی، خودداری از پرداخت نفقه، ضرب و شتم و محکومیت قطعی یکی از طرفین بیشترین دلایل وقوع طلاق بود.

وی همچنین از کاهش 3.1درصدی ازدواج در استان تهران خبر داد.

محزون دیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشورنیز در اظهاراتی دیگر بیشترین تعداد طلاق را مربوط به جامعه شهری کشور خواند و اضافه کرد: تعداد 19 هزارو 745 واقعه طلاق در جامعه شهری و نیز 1 هزارو 955 واقعه در جامعه روستایی کشور بوده که در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: آمار طلاق در برخی از موارد نگران کننده تر است به طوریکه در شمیرانات 56 تا 60 درصد ازدواجها به طلاق منجر می شود که البته در شهر ری این آمار با توجه به عوامل فردی و اجتماعی آن منطقه به 18 درصد می رسد.

به گفته گلزاری، 50 درصد طلاقها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد و 14 درصد نیز در سال اول زندگی رخ می دهد.

افزایش 30 درصدی ابتلا به ایدز از طریق آمیزش جنسی

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه آمار خود با اشاره به افزایش مشکلات جنسی به عنوان عوامل طلاق همچنین درمورد اینکه اکنون چالش های جدی در زمینه های بهداشتی وجود دارد، گفت: دو درصد جمعیت ایران مبتلا به هپاتیت «بی» و نیم درصد نیز مبتلا به هپاتیت «سی» هستند.

دکتر محمداسماعیل مطلق

وی با اشاره به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب بر بحث تحکیم بنیان خانواده، ادامه داد: باید در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت، بر روی موضوع تحکیم بنیان خانواده بیشتر بحث شود تا طلاق، کمتر میان خانواده ها اتفاق بیفتد

وی تصریح کرد: همچنین 90 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور وجود دارد که 27 هزار نفر آنان شناخته شده اند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین افزایش ابتلا بیماران به ایدز از طریق آمیزش جنسی به 30 درصد در دو سال گذشته رسیده، در حالیکه در پنج سال گذشته این رقم 10 درصد بوده است.

14 درصد معتادان در محدوده سنی 15 تا 19 سال هستند

مطلق همچنین درباره آمار اعتیاد درمورد آمار اعتیاد در کشور نیز گفت: متاسفانه 14 درصد از افراد معتاد در کشور در محدوده سنی 15 تا 19 سال هستند.

وی به مرگ هشت جوان بر اثر اعتیاد در طول شبانه روز اشاره کرد و افزود: 63 درصد معتادان، متاهل هستند و همچنین 58 درصد کل معتادان در کشور در سنین کمتر از 35 سال قرار دارند.

مطلق ادامه داد: همچنین 55 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود اطلاع ندارند که این موضوع غفلت خانواده ها را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه اگر 10 درصد تصادفات و 10 درصد طلاق ها را کاهش داده و 10 درصد ازدواج ها را افزایش دهیم، میزان باروری به 2.65 می رسد، گفت: می توانیم بخشی از مشکلات ناشی از ناباروری و کاهش نرخ جمعیت را از چنین راه هایی رفع کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: اگر میزان باروری در کشور زیر دو باشد، یک تهدید برای سلامت محسوب می شود که باید در این زمینه چاره اندیشید.

مطلق به وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از آنان در حال گذراندن سنین ازدواج و بارداری هستند، و متاسفانه میزان ازدواج از سال 85 تا 92 کاهش داشته است.

وی به آمار ازدواج در سال 92 اشاره کرد و افزود: بیش از 772 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت شده که نسبت به سال های قبل رقم کاهشی دارد.(ایرنا)


منابع : جام جم/ واحد مرکزی خبر/ باشگاه خبرنگاران/ تابناک

مطالب مرتبط:

مشاوره قبل از طلاق اجباری شد

آمار طلاق عاطفی دو برابر طلاق رسمی

 اعتیاد؛ مهمترین عامل طلاق