تبیان، دستیار زندگی
پیش بینی و تحلیل رئیس کمیسیون امنیت ملی و مرد سیاست خارجی از جنگ غزه و تغییرات منطقه ای اخیر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بروجردی مطرح کرد:

یک پیش بینی از جنگ غزه


پیش بینی و تحلیل رئیس کمیسیون امنیت ملی و مرد سیاست خارجی مجلس از جنگ غزه و تغییرات منطقه ای اخیر

غزه

بیست‌و‌نهمین روز از حمله اسراییل به نوار غزه در حالی پشت سر گذاشته شد که شمار شهدای فلسطینی از مرز 1800 نفر گذشته که 400 تن آنها کودک بوده اند.

همچنین حملات پی در پی رژیم صهیونیستی تلفات بسیاری به زیرساخت‌ها از جمله بخش درمانی وارد کرده است و 17 بیمارستان هدف قرار گرفته و 10 بیمارستان دولتی و خصوصی بسته شده اند. همچنین 102 تن از کادر پزشکی آماج حملات قرار گرفتند که در نتیجه 19 تن از آن‌ها شهید شده‌اند.

اما این پایان ماجرا نیست و حملات از هوا، زمین و دریا همچنان ادامه دارد و علی رغم اعلام مکرر آتش بس، این آتش بس ها به صورت پیاپی نقض می شود. سازمان های بین المللی هم حتی الامکان بنای دخالت در این کشتار را ندارند و ترجیح می دهند در این زمینه بی تفاوت باشند و یا حتی بعضا حملات اسراییل را توجیه کنند و تامین امنیت صهیونیست ها را مورد تاکید قرار دهند.

کشورهای غربی و قدرتهای بزرگ دنیا نیز تاکنون مواضعی در راستای اهداف و برنامه های رژیم صهیونیستی داشته اند؛ مواضعی که در کمال تاسف مشابه آن از سوی برخی کشورهای منطقه نیز به چشم می خورد.

سوال اینجاست که شدت این حملات تا کجا ادامه دارد و دولتهای غربی تا کجا بنا دارند مواضع ضد بشری خود را برای ملت هایشان توجیه کنند؟!

در همین رابطه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صهیونیست ها را بازنده اصلی بازی طراحی شده در غزه دانست.

علاءالدین بروجردی در گفت و گوی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی تبیان گفت که مقاومت شجاعانه مردم غزه و دفاع جانانه نیروهای مقاومت موجب ضربه پذیری رژیم صهیونیستی و بر هم ریختن معادلات طراحی شده آنها شده است.

من معتقدم جنگ های تحمیلی به دو کشور سوریه و عراق یک جنگ طراحی شده و یک بحران تحمیلی به این دو کشور بوده که یکی از اهداف اصلی آنها تضعیف مقاومت و تثبیت موقعیت و امنیت رژیم صهیونیستی بوده است. البته عملا دود این آتش به چشم خود آمریکا و صهیونیست ها رفت

مشروح گفت و گوی تبیان با علاءالدین بروجردی را در زیر می خوانید:

-با توجه به اینکه پیش از بروز بحران در غزه شاهد ناآرامی منطقه به خصوص در سوریه وعراق بودیم، این توالی را چطور تحلیل می کنید؟

من معتقدم جنگ های تحمیلی به دو کشور سوریه و عراق یک جنگ طراحی شده و یک بحران تحمیلی به این دو کشور بوده که یکی از اهداف اصلی آنها تضعیف مقاومت و تثبیت موقعیت و امنیت رژیم صهیونیستی بوده است. البته عملا دود این آتش به چشم خود آمریکا و صهیونیست ها رفت و مقاومت مردم شجاع غزه خط بطلانی بر تصورات آنها کشید که فکر می کردند با توجه به پدیده بوجود آمده داعش که نگرانی هایی را در سطح منطقه و جهان ایجاد کرده، جنایات جدید صهیونیست ها نیز به لحاظ تبلیغاتی تحت تاثیر فضای این پدیده قرار خواهد گرفت غافل از اینکه مقاومت شجاعانه مردم شریف غزه، دفاع جانانه نیروهای مقاومت و ضربه پذیری گسترده رژیم صهیونیستی معادلات طراحی شده را به هم ریخت و عملا شرایطی را ایجاد کرد که بازنده اصلی این بازی طراحی شده خود صهیونیست ها شدند.

-ارزیابی شما از واکنش کشورهای غربی و نهادها و مجامع بین المللی به جنایات صهیونیست ها در غزه چیست؟

مجامع بین المللی اکثرا تحت تاثیر آمریکا و هم پیمانان آن هستند. سازمان ملل به عنوان مهمترین نهاد بین المللی در جنایت اخیر صهیونیست ها در غزه نمره ردی گرفت و استقلال این سازمان و دبیرکل آن به شدت زیر سوال رفت و نشان داد که سازمان ملل عملا وامدار آمریکاست که در ماجرای اخیر غزه به صورت افسار گسیخته و پیوسته از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. شورای امنیت سازمان ملل هم حاضر نشد قطعنامه ای در محکومیت کشتار مردم بی گناه غزه صادر کند و این نشان می دهد که سازمان ملل هم از دیدگاه غربی ها پیروی کرده است.

علاءالدین بروجردی

-دلیل انفعال کشورهای مسلمان و عرب منطقه در برابر جنایات صهیونیست ها را چه می دانید؟

سکوت کشورهای عرب در برابر تهاجمات به بخشی از جهان عرب و صرف نظاره گر بودن بسیار تاسف بار بود و نشان داد این کشورها از حداقل استقلال برای دفاع از بخشی از جهان عرب و اسلام برخوردار نیستند.

-جمهوری اسلامی ایران چه تحرکاتی برای حمایت از مردم فلسطین داشته است و آیا فکر می کنید ایران به تنهایی می تواند کاری از پیش ببرد؟

ایران همه تلاش خود را برای کمک به مردم فلسطین انجام داده است. مجلس شورای اسلامی با برگزاری اجلاس تروییکای بین المجالس اسلامی گام اول را در این زمینه برداشت و دولت هم به عنوان رییس جنبش عدم تعهد اجلاس کمیته فلسطین این جنبش را با حضور رییس جمهور برگزار کرد. ملت ایران هم در راهپیمایی روز قدس حمایت کامل خود را از مردم غزه نشان دادند و توانستند جنایات صهیونیست ها را به اطلاع افکار عمومی برسانند. همچنین کمک های مالی به مردم غزه نیز انجام شده و هلال احمر به وظیفه خود برای تدارک کمک های گسترده دارویی و غذایی به مردم غزه به خوبی عمل کرده است. اگرچه مصر حتی در مورد انتقال مجروحین و کمک های انسانی همکاری لازم را نداشته و این امر در تاریخ مصر برای همیشه ثبت خواهند شد.

-پیش بینی شما از نتیجه جنگ اخیر در غزه چیست و فکر می کنید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

نباید تردید داشت بعد از شکست رژیم صهیونیستی در سال 2000 و تکرار این شکست در سال 2006 و تکرار آن در سال های 2008 و 2012 این پنجمین شکست رژیم صهیونیستی خواهد بود که در تاریخ خاورمیانه ثبت خواهد شد و این تحول نشان می دهد که منحنی افول و زوال رژیم صهیونیستی آغاز شده و با شدت ادامه دارد.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

آیا رسانه‌های ما مهره غرب‌اند؟

عکس های خونی

غزه مظلوم، باریکه غم