تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی شناساگر اسید و درمان بیماری های آنزیمی گوارش از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه فردوانی و نگین حق شناس و دنیا جدیدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا نجفی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 پیام زهرا

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

معرف رنگی جوهر کلم قرمز

پژوهشگران جوان متوسطه 1 پیام زهرا ( از استان اصفهان ) به مدیریت سرکار خانم اکرم ارشدی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی شناساگر اسید و درمان بیماری های آنزیمی گوارش از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه فردوانی و نگین حق شناس و دنیا جدیدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا نجفی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

شناساگر ماده ای رنگی است که با تغییر رنگ خود، اسیدی یا قیلیایی بودن محلول ها را مشخص می کند. در این آزمایش کلم قرمز به عنوان یک شناساگر مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل انتخاب این طرح: به این دلیل که از شناساگر های مختلف، گیاهی باز ضعیف بیابیم که اسید معده را خنثی کند.

خلاصه پروژه: کلم قرمز، نوعی شناساگر است که از برگ های این نوع کلم به دست می آید و جهت بررسی میزان پی هاش ( میزان اسیدی یا بازی ) یک ماده مناسب می باشد.

شرح کار: ابتدا با استفاده از چاقو کلم قرمز را به 4 قسمت تقسیم و آن را خرد کردیم. کلم خرد شده را درون کاسه ریخته و آب جوش بر روی آن ریختیم به طوری که تمام کلم ها را بپوشاند. کلم را برای 30 دقیقه گذاشتیم تا خیس خرده و خشک شود بعد آب کلم را با عبور دادن از یک صافی، صاف کردیم.

آن را به مدت یک هفته در درون یخچال گذاشتیم. یک کاغذ خشک کن را در ابعاد کوچک و باریک بریدیم. و آب کلم را بر روی آن ها ریخته و به این ترتیب کاغذ تورنسل با کلم قرمز درست شد.

سپس همین کار را روی لبو انجام دادیم و کاغذ تورنسل با لبو درست کردیم بعد آن هارا روی مواد مختلف آزمایش کردیم. مانند: جوهر نمک، جوش شیرین، سرکه و مایع سفید کننده. و میزان باز بودن و اسیدی بودن آن ها را به دست آوردیم و با توجه به اسیدی بودن معده به دنبال فکری برای به دست آوردن یک گیاه بازی هستیم.

کلم قرمز

شناساگر کلم قرمز

5 میلی لیتر از محلول هایی با PH مشخص را در هر یک از لوله های آزمایش بریزید. به هر لوله، 5 قطره از شناساگر آب کلم قرمز بیفزایید. اکنون می توان محلول هایی با PH نامشخص را برای تعیین PH شان با این محلول ها مقایسه کرد. بدین صورت که 5 میلی لیتر از محلول با PH نامشخص را در یک لوله آزمایش تمیز بریزید و 5 قطره از شناساگر را به آن افزوده و رنگ آن را با محلول هایی با PH مشخص مقایسه کنید.

استفاده از کلم قرمز برای تیتراسیون

همان طور که می شود تیتراسیون را با شناساگرهایی مانند فنل فتالئین انجام داد، از شناساگر کلم قرمز نیز می توان برای انجام تیتراسیون استفاده کرد. تیتراسیون روشی برای تعیین مقدار باز یا اسید لازم برای تغییر PH یک محلول است.

نتیجه گیری

کلم قرمز مانند برخی از مواد رنگی و طبیعی دیگر، شناساگر مفیدی است و در محدوده مشخصی از PH، به بهترین شکل عمل می کند.

مطالب مرتبط:

اسید، باز و شناساگرها  

اسید و باز

شناساگرها

کلم قرمز یک شناساگر

اسید و باز

شناساگرهای خانگی

انواع شناساگرها و کاربرد آن ها

خواص کلی اسیدها و بازها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی