تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی نیروگاه ها (نیروگاه آبی) از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. محمد طاها شیخی و بارمان عباسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مریم قدرت نژاد انجام داده اند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان آل طه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

اولین پیاده‌روی خورشیدی جهان

پژوهشگران جوان دبستان آل طه به مدیریت سرکار خانم زینب سیاهپوش در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی نیروگاه ها (نیروگاه آبی) از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. محمد طاها شیخی و بارمان عباسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مریم  قدرت نژاد انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

نیروگاه ( که با نام های کارخانه برق یا پست نیرو هم شناخته می شود ) مجموعه ای از تأسیسات صنعتی است که از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود.

وظیفه اصلی یک نیروگاه تبدیل انرژی از دیگر شکل های آن مانند انرژی شیمایی، انرژی، هسته ای، انرژی تانسیل گرانشی و ... به انرژی الکتریکی است، وظیفه اصلی در تقریباً همه نیروگاه ها بر عهده مولد یا ژنراتور است، ماشینی دوار که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. انرژی مورد نیاز برای چرخاندن یک ژنراتور از راه های مختلفی تأمین می شود عموماً به میزان دسترسی به منابع مختلف انرژی در آن منطقه و دانش فنی گروه سازنده بستگی دارد.

هدف:

طراحی ساخت توربین ساده ی آبی به منظور تولید برق

سوال مطرح شده برای ما در این پروژه:

آیا می توان با استفاده از نیروی آب و موتور الکتریکی ساده و انرژی مکانیکی برق تولید کرد؟

مراحل انجام کار:

1- جمع آوری اطلاعات

2-گروه بندی دانش آموزان

3-تهیه ی وسایل اولیه برای طراحی

4-طراحی مدل اولیه ی توربین

5-سوار کردن طعات

6-آزمایش و بررسی و رفع نواقص

7-طرح نهایی

انجمن نصف جهان در نیروگاه برق

روش کار:

در ابتدا با مفهوم انرژی و روش های تولید آن و اشکال مختلف آن آشنا شدیم و سپس سعی کردیم ماشینی طراحی کنیم که انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی نورانی کنید. دقیقاً شبیه توربین های آبی که کاربرد های فراوانی دارد.

بنابراین با استفاده از وسایل و ابزار ساده و یک موتور الکتریکی و فشار آب توانستیم برق تولید کنیم.

نتیجه گیری:

استفاده از منابع آبی کمک به سزایی در تولید برق در یک کشور می کند و از مصرف سوخت فسیلی برای تولید برق و به هدر رفتن این منبع عظیم انرژی، جلوگیری می کند.

جمع آوری آب های سطحی کشور در مسیر تولید برق آبی، یعنی حفظ منابع با ارزش سوخت های فسیلی

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی