تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تاریخ ماقبل حیات از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. آرتین آرین پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم شیدا سرمست انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبستان سلام یاسین به مدیریت جناب آقای محمد قائمی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تاریخ ما قبل حیات از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. آرتین آرین پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم شیدا سرمست انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

فرضیه:

بزرگ ترین انقراض تاریخ زمین در انتهای پالئوزوئیک، به دلیل بروز گرمای بسیار زیاد و غیر قابل تحمل ( تا 60 درجه دما در خشکی و تا 40 درجه در سطح آب که فوتوسنتز را متوقف می کند ) به دنبال فعالیت های شدید آتشفشان‌ها، روی داده است.

این انقراض بزرگ، موجب از بین رفتن 95% از گونه های گیاهی و جانوری زمین در 252 میلیون سال پیش و پس از آن تا 10 میلیون سال منطقه مرده شد که در آن سیاره شاهد ورود هیچ گونه جدیدی نبود. در دومین انقراض عظیم تاریخ زمین( پایان مزوزوئیک) 60% از گونه‌ها ناپدید شدند. تاکنون دلایل گوناگونی برای توجیه انقراض پایان کرتاسه مطرح گردیده ‌است ولی نظرات جدیدتر به برخورد شهاب سنگی بزرگ در حدود 65 میلیون سال قبل به زمین دلالت دارد که نتیجه آن، به پا خواستن گرد و غبار عظیمی بود که مسیر نور خورشید را مسدود کرد و منجر به نابودی گسترده گیاهان و  جانوران شد.

در این تحقیق، دوران سه گانه تاریخ حیات زمین از نظر سیر تولد و انقراض موجودات بررسی می شود. دوران سه گانه حیات بر روی کره زمین از قدیم به جدید عبارتند از:

1-     پالئوزوئیک ( دیرین زیستی )

2-    مزوزوئیک ( میان زیستی )

3-   سنوزوئیک ( نوزیستی )

در پالئوزوئیک ابتدا آبزیان، پس از آن حشرات، دوزیستان، سپس خزندگان به وجود آمدند. مزوزوئیک که خود به سه دوره مهم تریاس، ژوراسیک و کرتاسه تبدیل می شود، دوران تسلط دایناسورها بر کره زمین است. پستانداران در سنوزوئیک ارباب جهان می شوند و در نهایت انسان اشرف مخلوقات پا بر عرصه خاک می گذارد.

پالئوزوئیک

در این دوران آبزیان ارباب مطلق زمین بودند. آبزیان موجوداتی هستند که فقط در آب زندگی می کنند و با آبشش تنفس می کنند.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین، تاریخ ماقبل حیات

تریلوبیت

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین، تاریخ ماقبل حیات

آکانتوستگا

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین، تاریخ ماقبل حیات

ماهیان زره دار

کم کم آبزیان به خشکی نزدیک شدند و دوزیستان به وجود آمدند. دوزیستان در صورت دور شدن از آب پوستشان خشک می شود. آن ها مثل آبزیان در آب تخم گذاری می کنند.

اولین موجودات خشکی حشرات عظیم الجثه بودند.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین، تاریخ ماقبل حیات

اولین گیاهان خشکی برگ انبوه و گل و ریشه عمیق نداشتند. کم کم خزندگان پا به عرصه حیات گذاشتند. پوست خزندگان از پولک پوشیده شده و در مقابل آفتاب خشک نمی شد، پس می توانستند از آب دور شوند.

تخم خزندگان پوششی سخت و محکم داشت پس می توانستند خارج از آب تخم گذاری کنند.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین، تاریخ ماقبل حیات

لیستر وزاروس (خزندگان اولیه)

به تدریج گیاهان انبوه شدند و دارای ساقه ضخیم، برگ های بزرگ و ریشه های عمیق شدند و همه جا را فرا گرفتند.

انقراض پایان پالئوزوئیک

آتشفشان ها فعالیت بسیار کردند و زمین آنقدر گرم شد که بیشتر حیوانات و گیاهان از بین رفتند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی