تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی اثر مسکنی آویشن بر ستون فقرات از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سوگند نور نعمت الهی، فاطمه سادات اکرامی، محدثه حاجی قاضی و ساغر کشاورز پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم پریسا خالصی انجام داده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 آیین روشن نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

آویشن

پژوهشگران جوان متوسطه 1 آیین روشن نور به مدیریت سرکار خانم مستانه باقری در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی اثر مسکنی آویشن بر ستون فقرات از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سوگند نور نعمت الهی، فاطمه سادات اکرامی، محدثه حاجی قاضی و ساغر کشاورز پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم پریسا خالصی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

مراحل انجام کار

1-آشنایی با آزمایشگاه و ایمنی

2- معرفی روش انجام انواع پژوهش

3- مشخص کردن موضوعات پژوهش

4- توضیح نحوه انجام مراحل جمع آوری اطلاعات به کمک کتابخانه

5-توضیح در مورد انجام مراحل آزمایش و شروع انجام آزمایش

6- ادامه روند انجام آزمایشات و ثبت یافته های آزمایشات

7- کشیدن جدول و نمودار در برنامهexcel

8- توضیح در مورد ساختن پوستر و بروشور

9- نوشتن مقاله در برنامه word

مقدمه:

علاقه اکثریت گروه به بخشی از این آزمایش که در شاخه ی زیست شناسی مورد بررسی قرار می گیرد، است و مربوط به ستون فقرات می باشد. ستون فقرات، یکی از مهم ترین عضوهای بدن انسان است و از نخاع محافظت می کند.

ستوان فقرات : ازمهره های گردن که از 7 مهره تشکیل شده و مهره های پشت که از 12 مهره تشکیل شده و مهره های کمر که از 5 مورد تشکیل شده است. ستون مهره ی همه ی انسان ها صاف نمی باشد زیرا این انحنایی که در ستون فقرات ما وجود دارد و S مانند است باعث می شود که بدن ما انعطاف پذیر باشد و فشاری که از بیرون بر ستون فقرات وارد می شود را تحمل کند.

ستون فقرات

کمردرد یکی از رایج ترین نشانه های بیماری است علل احتمالی آن بسیارند بیش ترین موارد کمر درد خطرناک نیستند اما چون این عارضه گاه نشانه ی بیماری ای وخیم است علت آن باید به دقت بررسی شود. به طور کل اگر کمر درد نشانه ی بیماری در بخش دیگر بدن باشد علایم دیگری هم وجود خواهد داشت. اما علت تشخیص بعضی موارد کمر درد ممکن است بسیار دشوار باشد. محتمل ترین منشأ کمر درد خود پشت و محتمل ترین علت، فشار مکانیکی است. گاه اثر چنین فشاری را می توان به درستی توصیف کرد. برای مثال (لغزش صفحه ی بین مهره ها). یا مو برداشتن یکی از مهره ها. اغلب اثر دقیق فشار یعنی علت واقعه درد نامعلوم است.

هدف: هدف ما از تحقیق این موضوع بررسی خواص گیاهی آویشن و عملکرد آن بر تسکین کمردرد و پیدا کردن ماده موثر آن می باشد.

به علت شیوع کمردرد و مهم بودن مهره های کمر و همین طور تأثیر گذاشتن بر عملکرد زندگی روزمره، ما این عضو پیچیده از بدن را انتخاب کرده ایم که با توجه به خواص های تسکین آویشن چگونه بر کاهش درد این قسمت از بدن تاثیر مثبتی می گذارد.

گزارش:

ستون فقرات یکی از اعضای مهم بدن است که دارای شکلی S مانند می باشد. دانستن نکاتی مهم درباره ی این عضو ضروری است. در نتیجه ما تصمیم به مطالعه و بررسی درباره ی آن پرداختیم. ما به صورت فعالیت های میدانی، کتابخانه ای و ... مطالب را جمع آوری نمودیم سپس تصمیم به درست کردن تنطور آویشن گرفتیم. در اولین مرحله ی کار، ما به موفقیتی دست نیافتیم اما بار دوم موفق به تولید آن شدیم.

چای آویشن

آزمایش ما به شرح زیر می باشد: ابتدا هفتاد گرم آویشن را با استفاده از ترازو اندازه می گیریم، سپس آن را در داخل ارلن می ریزیم و 140 میلی متر به آن روغن می افزاییم. ارلن را در آب مقطر در حال جوش که درون بشر است و روی hotplate قرار می دهیم. ای کار از ساعت 12:30 شروع شد و یک ساعت و نیم بعد حدود ساعت 2 بعدازظهر آن را در چیت ریخته و آن را با پرس فشار می دهیم. حدود دو هفته بعد که روز برداشت است آن را برداشت کردیم و شاهد روغن هایی در آن بودیم. ماده ی به دست آمده خاصیت تسکین کمر درد را دارد. البته به هنگام کمر درد می توان از قرص های مسکن، کرم های ویکس و کرم های فلفل استفاده کنیم.

گزارش در مورد گیاه آویشن:

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است، گل های سفید زیر آن به طوری چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهارقسمتی است، گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گلدار و برگ آن قابل استفاده می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی