تبیان، دستیار زندگی
نزدیك به 20 روز است كه غزه زیر آتش خشم و كینه صهیونیست ها قرار دارد و هزاران كودك و پیر و جوان قربانی این عداوت 60 ساله شده اند، به نظر می رسد مسلمانان در جای جای جهان اسلام كشته و نابود می شوند و ما در بازی شطرنج رسانه ای غرب اسیر شده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا رسانه‌های ما مهره غرب‌اند؟


نزدیك به 20 روز است كه غزه زیر آتش خشم و كینه صهیونیست‌ها قرار دارد و هزاران كودك و پیر و جوان قربانی این عداوت 60 ساله شده ‌اند، به نظر می‌رسد مسلمانان در جای جای جهان اسلام كشته و نابود می‌شوند و ما در بازی شطرنج رسانه‌ای غرب اسیر شده‌ایم.

غزه

غزه زیر آتش توپ و تانك و موشك قرار دارد و نزدیك به ٢000 تن در این باریكه بی‌دفاع كشته شده‌اند. اسرائیل خوی جنایتكارانه خود را بار دیگر نمایان كرده تا بتواند از میراث انگلستان و تئودور هرتزل دفاع كند؛ تئوری‌ای كه هیچ بینانی جز شعار دروغین مردم بدون سرزمین و سرزمین بدون مردم نداشت. نكته قابل توجه در این كشتار سكوت مرگبار سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و اعراب متحجر منطقه است. نكته اساسی در این حادثه توان رسانه‌ای و سیاسی غرب در انحراف افكار عمومی كشورهای مسلمان و جهانیان از سایر جنایت‌های صورت گرفته در دیگر نقاط جهان اسلام است. بیش از 13 سال است كه افغانستان در تسخیر نیروهای اشغالگر قرار دارد و روزی نیست كه كس یا كسانی در این كشور كشته نشوند. در بحبوبه تحولات غزه، 14 تن در انفجاری در این كشور جان خود را از دست دادند اما عملكرد رسانه‌های غرب به گونه‌ای بود كه افكار عمومی از این خبر منحرف شود و این چنین نیز شد. بیش از 10 سال است عراق درگیر آتش فتنه و كینه است. امروز داعش بر بخش اعظمی از شمال غرب و غرب عراق مسلط است و كمترین جنایتش، انفجار مراقد و اماكن مذهبی است. هزاران تن در جریان تحركات به اصطلاح خلافت اسلامی كشته شده‌اند اما امروز دیگر این اخبار در صدر اخبار دنیا نیست؛ ما نیز به آن بی‌توجهیم. نزدیك به 4 سال است سوریه در آتش قهر و غضب مخالفان مقاومت در حال سوختن است. از سوریه آباد و تاثرگذار چیزی جز ویرانه باقی نمانده و هنوز در بسیاری از بخش‌های آن درگیر در جریان است و هزاران و كشته و میلیون‌ها آواره بر جای مانده است اما ما گویی این كشور را از یاد برده‌ایم. بهتر بگوییم در بازی رسانه‌ای و تبلیغی غرب گرفتار شده‌ایم و خود نمی دانیم.

امروز نیز با سوء‌استفاده از غفلت جهان اسلام و برخی اقدامات نابخردانه از سوی گروه‌های فلسطینی، جنایات غزه را راه اندازی كرده‌اند و عملا عراق درگیر مبارزه با داعش را از یاد مردم برده‌اند. در این میان عملكرد رسانة‌ ای ما نیز چندان جذاب نیست و به گونه ای رفتار می‌كنیم كه گویی به عنوان یاران این تیم به صحنه آمده‌ایم

با نگاهی ملموس تر به ماجرا می‌توان به راحتی مشاهده كرد كه جریان غربی – صهیونیستی در منطقه كه هدف نابودی جهان اسلام و مسلمانان را دنبال می‌كنند، با راه اندازی تحولات مربوط به عراق، افغانستان را از یاد جهان اسلام بردند. پس از شروع درگیری‌های سوریه برای فرونشاندن تب مربوط به آن ماجرا، درگیری‌های مصر و حوادث مربوط به داعش را راه‌اندازی كردند و عملا سوریه و مردم بی‌پناه آن از یاد بردند. امروز نیز با سوء‌استفاده از غفلت جهان اسلام و برخی اقدامات نابخردانه از سوی گروه‌های فلسطینی، جنایات غزه را راه اندازی كرده‌اند و عملا عراق درگیر مبارزه با داعش را از یاد مردم برده‌اند. در این میان عملكرد رسانة‌ ای ما نیز چندان جذاب نیست و به گونه ای رفتار می‌كنیم كه گویی به عنوان یاران این تیم به صحنه آمده‌ایم. واقعا اصحاب رسانه ما را چه شده‌است كه نمی‌توانند به درستی تحلیل كنند و واكنش‌های حرفه‌ای نسبت به مسائل مختلف داشته باشند. رسانه‌‌هایی كه تا دیروز مجیز گوی دولت دهم بودند، امروز یك پارچه علیه احمدی نژاد و یاران و سیاست هایش می‌نویسند. رسانه‌‌هایی كه تا دیروز خطر داعش را جدی تلقی نمی‌كردند و آن را امری زودگذر می پنداشتند امروز هر روز از غزه می نویسند.

غزه

مطمئنا اگر آتش بسی در غره برقرار شود این رسانه‌ها دیگر به این موضوع نخواهند پرداخت و داغ مادران و زنان غره برای خودشان باقی خواهند بود. این چنین سخن گفتن به معنای خواست نگارنده برای عدم توجه به مسائل به غزه نیست بلكه برای نیل به این هدف است كه جریان رسانه‌ای قوی ایجاد گردد كه تمام تحولات جهان اسلام و ظلم‌های فاحش صورت گرفته به مسلمان پوشش داده شود و نه صرفا برخی حوادث وقایعی كه توسط سیستم رسانه‌ای غرب ترویج و تصویر می‌شود. واقعیت مهم در این میان عدم توان رسانه‌ای كشور در پوشش زنده و از نزدیك این جریانات و اتفاقات است كه در این میان تنها به اخبار خبرگزاری‌های مطرح و غیر مطرح دنیا اكتفا می‌شود. جالب تر آنكه مسئولین رسانه‌ای كشور بدون توجه به این موضوع كه اخبار ترجمه‌ای در واقع اشاعه قرائت غرب در مورد تحولات است، اعزام خبرنگار و ایجاد دفاتر منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای را امری زائد و تجملاتی تلقی می‌كنند و از این واقعیت غافل‌اند كه اگر این چنین بود قطعا رسانه‌های غربی كه بسیار دوراندیش‌تر و اقتصادی تر فكر و عمل می كنند تمام دفاتر خود در دنیا را تعطیل می‌كردند و صرفا به چند كشور مهم اكتفا می‌كردند.

به هر روی واقعیت‌های جهان اسلام این چنین دل و جان مسلمانان را می‌‌آزارد كه گویی رنج امت رسول‌الله را تا ظهور مهدی موعود (عج) پایانی نیست. اما باید رسانه‌ها و اصحاب مطبوعات به گونه‌ای عمل كنند كه احساس بی توجهی نسبت به تحولات جهان اسلام پدیدار نگردد و عملا مهره بازی رسانه‌ای غرب نشوند و مسلمانان بیدار دل را از تحولات آگاه نمایند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

غزه مظلوم، باریکه غم

عکس های خونی

آمارمحرمانه تلفات رزیم صهوینیستی در جنگ غزه