تبیان، دستیار زندگی
موزه علوم و فناوری تهران ویژه دانش آموزانی است که به علوم مختلف علاقمندند و موضوع پژوهشی آنان در مورد علومی چون نانو، رباتیک، نجوم و فیزیک می باشد. دانش پژوهان عزیز اگر موضوع پژوهش شما در زمینه علوم ذکر شده می باشد حتماً از موزه علوم و فناوری تهران دیدن..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه علوم و فناوری تهران

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه علوم و فناوری تهران ویژه دانش آموزانی است که به علوم مختلف علاقمندند و موضوع پژوهشی آنان در مورد علومی چون نانو، رباتیک، نجوم و فیزیک می باشد. دانش پژوهان عزیز! اگر موضوع پژوهش شما در زمینه های ذکر شده می باشد، حتماً از موزه علوم و فناوری تهران دیدن نمایید و اطلاعات مفیدی در زمینه علوم مختلف به دست آورید.

موزه علوم و فناوری تهران

علم بخشی از فرهنگ یک جامعه را تشکیل می دهد. علوم مختلف جهان امروز به سرعت در حال پیشرفت است، به عنوان مثال: علومی چون نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و علوم فضایی زندگی بشر را تحت تأثیر یا حتی تغییر قرار داده است.

ایجاد جامعه‌ای با آگاهی علمی که قادر به فهم علم و تکنولوژی باشد نیازی اساسی و ضروری به شمار می آید. بنابراین هر جامعه ای نیاز به تکمیل ساختار نظام آموزشی رسمی خود دارد، تا از رهگذر آن، آموزش و فراگیری به صورت جذاب و تجربی درآید.

در حقیقت مراکز علوم، رسانه هایی ضروری و قدرتمند برای ترویج علم و ایجاد روحیه علمی در سر تا سر دنیا به حساب می آیند، تا بتواند در گسترش علم، در هر جامعه تأثیر عمیقی داشته باشند.

ایده نخستین تأسیس موزه علوم و فناوری ایران به سال 1356 بازمی گردد. پیرو پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تأسیس موزه علوم و فناوری کلیات آن درسال 1381 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید. به تبع آن و با تلاش هایی که به عمل آمد، زمینه سازی و ایجاد موزه های تخصصی و پژوهشی از جمله موزه علوم و فناوری از اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گنجانده شد و دولت مکلف به اجرای آنها گردید.

موزه علوم و فناوری تهران

موزه علوم و فناوری تهران در تكمیل بخش های مرتبط با توسعه نظام علم و فناوری كشور ایجاد شده است. این موزه با نمایش پایه های دانش و تحول فناوری، مأموریت دارد نسبت به افزایش دانش در سطح عموم، پرورش تفكر علمی در جوانان و نوجوانان و هم چنین ارتقای سطح زندگی افراد جامعه قدم بردارد.

موزه علوم و فناوری تهران با اهداف زیر کار خود را آغاز نمود:

گسترش علاقه و دانش عموم نسبت به علوم و فناوری و ارتباط آن ها با زندگی روزمره از طریق نمایش و عرضه مناسب اطلاعات درباره دستاوردهای علمی و فناوری بشر.

ایجاد فضایی فعال و آگاهی بخش، برای تمام گروه های سنی، به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث علمی، فرهنگی و فناوری و خدمات علمی و فنی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی به جامعه بشری در طول تاریخ.

تقویت و حفظ میراث علمی و فرهنگی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور.

ایجاد زمینه ها و فضاهای مناسب برای درک بهتر علم، فناوری، سیر تحول علوم و تلاش های فزاینده انسان برای شناخت جهان هستی و تأمین شرایط زندگی بهتر.

ایجاد امکان برای آشنا کردن مردم به ویژه دانشجویان و دانش آموزان با تلاش هایی که در زمینه های گوناگون علمی و صنعتی در بخش های کشاورزی و تأمین مواد غذایی، بهداشت، صنایع مدرن، ترابری، نیرو، منابع زیرزمینی و... در کشور در جریان است.

برانگیختن علاقه جوانان به فعالیت در زمینه های علمی و صنعتی و آگاه کردن آنها جهت کسب موقعیت های لازم برای ورود به عرصه این گونه فعالیت ها.

آشنا كردن عموم به اهمیت اصول علمی و فناوری در توسعه پایدار انسان.

موزه علوم و فناوری تهران

از فعالیت های موزه علوم و فناوری می توان به برگزاری دوره های آموزشی مختلف شامل ساخت ربات، نجوم، علم نانو و ... اشاره کرد هم چنین برگزاری جنگ‌های متنوع و جذاب علمی توسط کارشناسان مجرب از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد. جذابیت، تعاملى بودن و مشاركتى بودن از جمله ویژگی‌های این جنگ‌ها می‌باشد.

موزه علوم و فناوری تهران

از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به برگزاری نشست های علمی، انتشار خبرنامه، ثبت پژوهش و برگزاری همایش های بین المللی اشاره کرد. هم چنین این مجموعه با برگزاری نمایشگاه های سیار در تهران و سایر استان ها به ترویج و انتشار علوم مختلف به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان می پردازد.

موزه علوم و فناوری تهران

علاوه بر این موزه علوم و فناوری به منظور افزایش سطح کیفی دانش و آموزش به کارکنان خود و همین چنین آموزش عمومی، آموزش های موردی و موضوعی را با همکاری بخش های مختلف آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان از سال 1391 آغاز کرده و اقدام به برگزاری برنامه های تخصصی آموزشی از طریق کارگاه های آموزشی در دوره های متعددی نموده است. این دوره ها شامل آموزش های عمومی و تخصصی می باشد.

موزه علوم و فناوری تهران

موزه علوم و فناوری تهران شامل دو گالری اصلی است:

گالری علم

سالن مرکز علم (Science center) سعی در معرفی شاخه های مختلف علوم پایه دارد و مفاهیم بنیادی را در قالب دستگاه های تعاملی و آزمایش های جذاب نمایش می‌دهد، از جمله اُپتیک و لیزر، مکانیک، الکتریسیته و الکترومغناتیس که در قالب فیلم های آموزشی سعی در بیان شگفتی های علم و معرفی دانشمندان برجسته ای دارد  و از پنجره‌ی دیگری دنیا را دیده و حقایق زیبایی را یافته اند از جمله ارشمیدس، نیوتن، انیشتین و... تا از این گذر ذهن هر انسانی را به فکر وا دارد.

موزه علوم و فناوری تهران موزه علوم و فناوری تهران

گالری فناوری های بومی

کشور ما ایران از دیر باز منشأ بسیار غنی در تولید فناوری های بومی بوده و هر یک از این فناوری ها به عنوان پایه و اساسی در تکنولوژی مدرن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. دانش بومی بخشی از سرمایه ملی هر ملتی ست که باورها، ارزش ها، روش ها، ابزارها و آگاهی های محلی آنان را در بر می گیرد.

امروزه می بینیم که با الهام گرفتن از دانش بومی جوامع کهن، روش ها و فناوری های مناسبی برای پیشرفت و توسعه ابداع شده است. رشد و توسعه دانش در هر کشور مرهون تلاش و اندیشه ورزی دانشمندان یک ملت درگذر زمان به گستردگی تاریخ آن ملت است و از این رو حفظ و نمایش دستاوردهای علمی دانشمندان و تأثیر آنها بر روند پیشرفت های علمی، امری واجب است.

سالن فناوری های بومی، به معرفی شاخه های مختلف علوم پایه می پردازد و دستاورد های دانشمندان ایران و اسلام را در قالب آثار تعاملی و نیز فیلم های آموزشی به نمایش می گذارد. از جمله سازه های آسباد، بادگیر و یخچال، ابزار نجومی رصدخانه مراغه از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، ماشین های ساده کتاب معیار العقول و ... که همگی بیانگر سیر تحول و تکامل دانش ایران زمین از گذشته تا به امروز است.

موزه علوم و فناوری تهران  موزه علوم و فناوری تهران

ساختمان مرکزی موزه علوم و فناوری واقع در  تهران - خیابان انقلاب - خیابان نجات الهی (ویلا) - کوچه سلمان پاک – پلاک 6، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران می باشد و گالری این مجوعه در تهران - خیابان امام خمینی - خیابان سی تیر - بالاتر از موزه ایران باستان - ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران قرار دارد.

علاقمندان، دانش آموزان و دانش پژوهان می توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از این موزه بازدید نمایند و جهت کسب اطلاع بیشتر و یا هماهنگی جهت بازدید با شماره زیر تماس حاصل نمایند:

تلفن های تماس:  02188914883و  02166725384

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی