تبیان، دستیار زندگی
ماراتن شبکه های مختلف تلویزیون در ماه مبارک سال 1393 هم تمام شد و حالا می توان عملکرد آن ها را به قضاوت نشست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارنامه تلویزیون در ماه رمضان


ماراتن شبکه های مختلف تلویزیون در ماه مبارک سال 1393 هم تمام شد و حالا می توان عملکرد آن ها را به قضاوت نشست.

کارنامه تلویزیون در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان امسال برای مسولان تلویزیون یک تفاوت عمده با سال های پیش داشت و آن همزمانی ابتدای ماه مبارک با اوج جام جهانی بود؛ جایی که همه چشم ها به این مسابقات حساس دوخته شد. شبکه ها برای دیده شدن کار سختی داشتند.

شبکه یک /سریال مدینه

مسولان شبکه یک خیلی زود ساخت سریال ماه مبارک رمضان را به سیروس مقدم سپردند. او که سرخوش از فصل سوم «پایتخت» بود می رفت که خاطره خوش موفقیت هایش را تکرار کند. این بار اوضاع بر وفق مقدم نبود چرا که او نتوانست اثری بیادماندنی و تاثیرگذار در ذهن مخاطبان حک کند. دلیل اصلی اش فیلمنامه ضعیف سعید نعمت الله و شعاری بودن مفاهیم آن است. این فیلمنامه نویس پیش از این در كنار سیروس مقدم سریال های موفق «زیر هشت»، «دیوار » و « رستگاران» را تجربه کرده بود اما این بار «شعار» بر اتفاقات دراماتیك داستان غلبه كرد و در نهایت هم یك سریال شعاری تحویل بیننده ها شد. اتفاقات داستان به دم دستی ترین شكل ممكن رخ می دادند؛‌آدم ها با تلنگری به كما می رفتند و با ذره ای اراده از دام اعتیاد رها می شدند! در نهایت هم كه قهرمان داستان با پخت غذا و توزیع آن بین رانندگان خطی شهرك غرب ثروت از دست رفته را بدست آورد. مشخصه مهم مقدم و نعمت الله بیان داستان های رئال و منطبق با دغدغه های روز جامعه است اما این بار گویا قهرمانان داستان در دنیای شاه پریانی زندگی می كردند. یك پسر با دو مادر مهربان، یك همسر فداكار، دایی نگران و زنی كه می خواهد از او سوء استفاده كند اما در نهایت در تركیه به سزای اعمالش می رسد... اشاره كردیم كه مهمترین مشخصه نعمت الله نگاه رئالش به مسایل پیرامونی جامعه است . در «مدینه» از این ویژگی خبری نبود؛ خانم مدینه به قدری دست نایافتنی بود كه همذات پنداری مخاطب را برنمی انگیخت. از آن سو كاراكتر نزول خوار در تصور كسی نمی گنجید و گویی از عالمی دیگر آمده! ضمن آن كه عواقب نزول خواری و بازگشت دوباره بهمن و خانواده اش به اوج ،شعاری و غیرقابل باور بود.

شبکه یک / شهر باران

شبکه یک برنامه قبل از افطارش را امسال به داریوش کاردان سپرد. این مجری بعد از چند سال دوری از تلویزیون نتوانست رقیب قدرتمند یعنی «ماه عسل» را شکست دهد اما برنامه او به مراتب موفق تر از برنامه های سال های پیش شبکه یک بود. «شهر باران» اگر در ترکیب مهمانان و سوژه ها دقت بیشتری می کرد، رقیبی جدی برای علیخانی می بود.

کارنامه تلویزیون در ماه رمضان

شبکه دو / سریال فاخته

سریال «فاخته» معنی این بیت مولانا را کلا زیر و روکرد: «چون که با کودک سرو کارت فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد» مخاطب اصلی «فاخته» كودك و نوجوان تعریف شده بود اما عملا داستان برای این گروه سنی روایت نمی شد. سریال، داستان اختلاف و كینه توزی آدم بزرگ ها ، پول دوستی و البته نزول خواری بود و در حاشیه داستانی برای مخاطب نوجوان تعریف می شد. ضعف اصلی سریال به فیلمنامه تكراری و بی ملات آن بر می گشت. قصه خیلی كند پیش می رفت بطوری كه بیننده با تماشای هر 10 قسمت یك بار متوجه تمام ماجراها می شد! دیگر ضعف سریال داستان گل درشت و شعاری اش بود تا جایی كه مباحث مربوط به جشن تكلیف دختر قصه و روزه داری او با دم دستی ترین شكل ممكن بیان می شد. ضمن این كه در كنار بازی معقول ثریا قاسمی و شهرام عبدلی، رحیم نوروزی و فرخ نعمتی با بازی غلو شده و اغراق آمیز تصویری باورناپذیر از بدمن ها نشان دادند.پایان سریال و استحاله شخصیت ها هم از پیش مشخص بود و كارگردان و نویسنده زحمتی برای دراماتیزه كردن این اتفاق به خود نداده بودند.

شبکه سه/ سریال هفت سنگ

«هفت سنگ» راهی عجیب رفت. در واقع اسیر لج بازی غیر قابل هضم جناب کارگردان شد؛ اگر علیرضا بذر افشان مساله کپی عین به عین چهار قسمت اول را می پذیرفت، مخاطبان هم این قدر با او کل کل نمی کردند. خیلی راحت می گفت: « بله ما اقتباس کرده ایم و به مرور داستان خود را تعریف می کنیم. » فارغ از حواشی «هفت سنگ» در مجموع سریال موفقی بود.

کارنامه تلویزیون در ماه رمضان

شبکه سه /برنامه ماه عسل

همیشه مقایسه کار را سخت می کند.«ماه عسل» هم با برنامه سال پیش مقایسه شد و همین توقعات را از آن بالا برد. احسان علیخانی با وجود حاشیه های ریز و درشتی که اطرافش وجود داشت در نهایت توانست برنامه ای پر بیینده روی آنتن بفرستد.

شبکه سه /سریال دیگری

تنها شبکه ای که برای شب های قدر سریال روی آنتن فرستاد، شبکه سه بود. همزمانی پخش «دیگری» با لیگ جهانی والیبال و ضعف های مفرط سریال باعث شد این مجموعه دیده نشود. «دیگری» داستانی تکراری داشت و برای متفاوت شدن تلاشی نشده بود. اوج ضعف سریال به حضور امین حیایی در قامت یک آدم به کما رفته باز می گشت که در چهار قسمت از سریال پنج قسمتی روی تخت دراز کشیده بود!

شبکه تهران/ سریال شاید برای شما اتفاق بیفتد

«شاید برای شما اتفاق بیفتد» چند سالی است روی آنتن می رود؛ برخی قسمت ها قوی و تاثرگذار اند و برخی شعاری و ضعیف. سری جدید این مجموعه كه از اواسط ماه رمضان روی آنتن رفت آب پاکی روی دست مخاطبان ریخت: داستان ها ضعیف،پایان بندی کودکانه،دیالوگ های سطحی و شعاری ، بازی ها آماتوری و ....

در مجموع سریال ها نمره قبولی نگرفتند. «مدینه» ، «فاخته» و «شاید برای شما اتفاق بیفتد» سریال های شعاری و غیرقابل باور بودند که به سطحی ترین شکل به پایان رسیدند و همه عاقبت بخیر شدند. «هفت سنگ» اسیر حواشی و لج بازی کارگردان شد و دیگر سریال شبکه سه یعنی «دیگری» هم از داستان تکراری و البته ضعیف رنج می برد

شبکه تهران / برنامه جشن رمضان

«جشن رمضان» در سال های اولیه برنامه ای بود كه جدا از برانگیختن حس هم دلی و نوع دوستی، سر و شكلی با طراوت داشت. به مرور ساختار تكراری برنامه پاشنه آشیل آن شد تا جایی كه با برنامه ای خشك و بی روح مواجه بودیم. با همه این ها مردم نوع دوست كشورمان با اعتماد به این برنامه آن را فرصتی برای كمك به نیازمندان می دانستند و همه تلاش می كردند كمكی ولو اندك برای رفع نیاز هموطنان داشته باشند. معمولا كسی هم رقم كمكش را بیان نمی كرد تا عمل نیك شان به ریا و خودنمایی بدل نشود. امسال اما حكایت «جشن رمضان» متفاوت بود : «كار خیر جمعی در حد برآوردن آرزوهای كوچك تنزل یافت آن هم به بدترین شكل.» به این ترتیب آدم های نیازمند ، حاجتشان را درقالب یک نامه می نوشتند و هر شب یکی از چهره های نام آشنا آرزوی او را برآورده می کرد ؛ آرزوهایی در حد یك دوچرخه، ماشین لباس‌شویی ، گوشی موبایل ... تحقیر فرد نیازمند و تبختر برآورده كننده حاجت از قاب تلویزیون بشدت بیرون می زد! از سوی دیگر زوج کاظم احمد زاده و و هومن حاجی عبدالهی هم داد خیلی ها را درآوردند! به یک دلیل : عدم رعایت نزاکت.

کارنامه تلویزیون در ماه رمضان

شبکه آموزش/ برنامه قند پهلو

«قند پهلو» از همان سری اول زود جای خود را میان ادب دوستان و طنزپردازان باز كرد تا خاطره خوش دوران طنز مكتوب زنده شود. كسانی كه اندك ذوقی از شعر و طنز دارند می توانند یك ساعتی با این برنامه سرگرم شوند و گاهی لبخندی گوشه لب بنشانند. تكیه گاه اصلی برنامه ذوق مهمانان است؛ در واقع «قند پهلو» فرصت مغتنمی برای شاعرانی است كه می خواهند طبع خود را محك بزنند و استعدادشان را نشان دهند. آن ها در فرصتی كم تك مصراع های مولانا و حافظ را بروز می كنند و حتی گاهی به معضلات امروز جامعه نیش می زنند. درست همان كاری كه مرحوم صابری در «گل آقا» می كرد و امروز از آن تنها خاطره ای باقی مانده...حالا وقت آن رسیده كه دستی اساسی بر سر و روی«قند پهلو» كشیده شود. ساختار برنامه و آیتم های آن برای مخاطبان پی گیر طراوت و شادابی اش را از دست داده ؛ از گرافیك گرفته تا كارشناسان. ناصر فیض و شهرام شكیبا طنزپردازان برجسته ای هستند اما این حوزه چهره های سرشناس فراوان دارد. «قند پهلو» با تغییر و تحول اساسی می تواند مخاطبان بیشتری جذب كند.

شبکه نسیم/برنامه خندوانه

«خندوانه» پیش از آغاز ماه رمضان روی شبكه نسیم رفت اما رامبد جوان قول داده بود برنامه اش متناسب با این ماه جذاب تر شود. او به وعده اش عمل كرد و با گسترش ایده پایه برنامه توانست در انبوه رقبا مثل سریال ها و برنامه های مناسبتی و البته برنامه 2014 و مسابقات جام جهانی بینندگانش را نگه دارد . جوان با كمك تیم ایده پردازش، با تكمیل فكر اولیه ،برنامه را پویاتر كرده تا جایی كه «خندوانه» با اختلاف عنوان برترین برنامه شبكه نسیم لقب گرفته. حضور هفتگی رضا شفیعی جم،بیژن بنفشه خواه و علیرضا خمسه كم كم دارد به نقطه اتكا برنامه تبدیل می شود؛‌جایی كه این بازیگران با تعریف خاطرات بامزه زندگی شان و بیان یك سری نكات اخلاقی بی پرده با مخاطبان ارتباط برقرار می كنند و یك شب نشینی پر خنده را رقم می زنند. حضور یك پارتنر ناشناخته با رفتارهای خط كشی شده هم بر جذابیت هاب «خندوانه» افزوده. به این ها اضافه كنید گفت و گوی مهمانان و آیتم هایی كه از مردم تست خنده گرفته می شود.

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

جشن رمضان وچند نکته

یک شب در پشت صحنه ماه عسل

پایان «مدینه» و «ماه عسل»

دفاع تمام قد از«فاخته»