تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی زنبور درمانی و اثر آن بر بیماری ام اس از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سما شمع یار و زهره افشار زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نفیسه سرتیپی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور، ام اس

پژوهشگران جوان متوسطه 2 آیین روشن نور به مدیریت سرکار خانم ناهید عظیمی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی زنبور درمانی و اثر آن بر بیماری ام اس از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سما شمع یار و زهره افشار زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نفیسه سرتیپی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

آیه 68 سوره ی نحل :

وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یعْرِشُونَ ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا

آیه 69 سوره ی نحل: یخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیةً لِّقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ

و پروردگار تو به زنبور عسل وحى ( الهام غریزى ) کرد که از پاره‏اى کوه ها و از برخى درختان و از آنچه داربست ( و چفته ‏سازى ) مى ‏کنند خانه‏هایى براى خود درست کن سپس از همه میوه‏ها بخور و راه هاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى.

آنگاه (از درون شکم) آن شهدى که به رنگ هاى گوناگون است بیرون مى ‏آید در آن براى مردم درمانى است راستى در این ( زندگى زنبوران ) براى مردمى که تفکر مى ‏کنند نشانه ( قدرت الهى ) است.

چکیده:

شیوع بالای ام اس در ایران (30 نفر در 100.000 نفر ) و نبودن درمان قطعی برای آن در طب نوین، و هم چنین نتایج چشمگیر تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف دنیا در زمینه ی درمان با روش زنبور درمانی، توجه ما را به خود جلب کرد.

جهت اطمینان از درستی اقدامات درمانی و نتایج حاصله، بررسی بیماران در یک مرکز درمانی و تحت نظرپزشکان مرکز انجام گردید. نمونه ها از میان بیمارانی انتخاب شدند که حداقل 15 تا  25 جلسه درمان را گذرانده باشند.

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور، ام اس

مقدمه:

با توجه به شیوع بالای ام. اس. در جوامع مختلف، بررسی نتایج درمان و درصد بهبودی بیماری در دو روش طب نوین و زنبور درمانی، و نیز معرفی بهترین و به صرفه ترین روش درمان مورد نظر قرار گرفت.

در این پروژه با بررسی های انجام شده قصد داریم تا بهترین و مۆثر ترین روش را معرفی کرده و بتوانیم گامی در جهت آگاه نمودن افراد مبتلا به ام اس به موثرترین شیوه ی درمان بیماری برداریم.

متغیرهای پژوهش با مشاوره پزشکان معالج مرکز درمانی، از بین علایم و نشانه های بیماری که در تعیین پیشرفت و شدت بیماری نقش بیشتری دارند مشخص و پس از تدوین جداول مربوط، با مصاحبه حضوری تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

همزمانی برنامه درسی و تحصیلی با جلسات درمانی مرکز پزشکی، محدودیت زمانی و عدم مشارکت داوطلبانه تعدادی از بیماران مبتلابه ام اس در پژوهش، از عوامل تاثیرگذار در محدودیت تعداد بیماران مورد مطالعه و عدم امکان دسته بندی درمراحل بیماری بوده است.

برابر نتایج پژوهش حاضر، میانگین درصد بهبودی مبتلایان به ام اس در مرکز درمانی مورد مطالعه معادل 50/4 درصد بوده است که در مقایسه با مطالعات دیگر انجام شده درمان با زنبور درمانی (معادل 60-69درصد ) میزان بهبودی کمتری را نشان می دهد.

بر اساس اعلام نظر کارشناسی پزشک مرکز، این تفاوت، احتمالاً به دلیل مراحل پیشرفته تر بیماری در بخش عمده بیماران مورد بررسی می باشد. درصد های فوق، در مقایسه با درصدهای بهبود بیماران با روش های طب نوین که محدوده درصدی بین 20 تا 30 درصد را نشان داده اند، تفاوت قابل توجهی داشته و بیانگر اثر بخشی بیشتر این روش می باشد.

هدف و انگیزه تحقیق:

هدف از انجام این تحقیق، بررسی درمان ام. اس. با زنبور درمانی در کشورمان و مقایسه ی درصد بهبودی آن نسبت به درصد بهبودی با طب نوین و تعیین مۆثرترین و به صرفه ترین راه درمان است.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آئین روشن نور در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

زنبور عسل Bee

زنبورها

عسل و خواص آن

حشرات مفید

حشرات

ادراک حسی در جانوران

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی