تبیان، دستیار زندگی

10 مشکل شایع در دوران بارداری

بارداری یکی از بزرگترین چالش ها برای کل سیستم بدن است. با شروع بارداری تغییرات جدی در تمام اندام های بدن آغاز می‌شود. هورمون‌ها، سیستم گردش خون، فعالیت قلب، مغز، کلیه ها، کبد و به طور کلی تمام بدن تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرد. البته بدیهی است که خیلی از این تغییرات باعث ناراحتی مادر می‌شوند و کیفیت زندگی را گاهی به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشکلات بارداری ،  بیماری های بارداری ،   مشکلات حاملگی  ، بیماری ، حاملگی ،   مشکل شایع بارداری  ،

در اینجا می خواهیم به شایع ترین مشکلات دوران بارداری بپردازیم تا در صورت مواجهه با آنها، بدون دست‌پاچگی به فکر چاره باشیم.

 

1- یبوست دوران بارداری

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. اما راهکارهایی وجود دارد که با کمک آنها می توان مشکل یبوست را کم کرد.

 

برای مثال لازم است غذاهای پرفیبر را انتخاب کنید، پیاده روی کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید و نکته مهم آنکه با توجه به اینکه پزشک در دوران بارداری مکمل آهن و مولتی ویتامین را تجویز می کند، از پزشک خود بخواهید قرص آهنی را به شما معرفی کند که کمتر شما را دچار مشکلات گوارشی و یبوست کند.

 

2- کرامپ های دوران بارداری

منظور از کرامپ همان گرفتگی ناگهانی عضلات است که بیشتر در شب اتفاق می افتد. دلیل واقعی این مشکل هنوز مشخص نیست، اما نظرهای متفاوتی برای گرفتگی و کرامپ دوران بارداری وجود دارد.

 

برای کاهش گرفتگی عضلات در دوران بارداری لازم است روزانه 30 دقیقه نرمش ها و کشش های خانگی را انجام دهید، مخصوصا نرمش هایی که عضلات دست و پا را به کار بگیرند.

فشار خون بالای دوران بارداری یکی دیگر از عوارض شایع بارداری است. این فشار خون معمولا از هفته بیستم بارداری آغاز می‌شود و تا پایان بارداری ادامه دارد

 

3- تکرر ادرار در بارداری

تکرر ادرار مشکل دیگری است که معمولا در شروع بارداری ایجاد می‌شود. در برخی موارد این تکرر ادرار در تمام دوران بارداری با فرد باقی می ماند. البته ناگفته نماند که در ماه های آخر بارداری، این مشکل به دلیل بزرگ شدن جنین و فشار آوردن رحم روی مثانه ایجاد می‌شود.

 

در صورتی که این تکرر ادرار در شما شدید و آزاردهنده شد، بد نیست مصرف مایعات در ساعات آخر شب کم کنید، مخصوصا نوشیدنی های کافئین دار.

 

4- تغییرات پوست و مو در دوران بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تغییر رنگ پوست و معمولا تیرگی آن در برخی قسمت های بدن می‌شود. در برخی از خانم ها خطوط تیره ای در نواحی شکم ایجاد می‌شود. این تغییرات بعد از تولد نوزاد و به مرور از بین می رود.

حساسیت پوست در این دوران به قدری بالاست که اگر شما در مواجهه با نور خورشید باشید و یا حمام آفتاب بگیرید به راحتی می سوزید. پس استفاده از کرم های ضد آفتاب در این دوران را هرگز فراموش نکنید.

 

رشد موها در دوران بارداری افزایش پیدا می کند. در بسیاری از موارد حتی خانم هایی که قبل از بارداری موهای کم پشتی داشته اند، در بارداری دارای موهای پرپشتی خواهند شد. این رشد موها کاملا به دلیل تغییرات هورمونی است و با پایان بارداری و تولد نوزاد پایان می پذیرد.

 

با تولد نوزاد و برگشت هورمون‌ها به حالت قبلی، ریزش موها آغاز می‌شود و این چیزی است که مادر را شدیدا نگران می کند. اما جای نگرانی ندارد. ریزش مویی که هم اکنون دارید غیر طبیعی نیست. تنها شما را به وضعیت قبل از بارداری برمی گرداند.


کم خونی ، کاهش گلبول های قرمز خون،  بارداری،

  ئ 

5- کم خونی

ضرورت مصرف غذاهای غنی از آهن، اسید فولیک و دیگر ویتامین‌ها و مواد مغذی بر هیچکس پوشیده نیست. مصرف قرص آهن هم مبارزه با کم خونی را راحت تر کرده است. اما باز هم کم خونی می تواند یکی از خطرناک ترین شرایط بارداری باشد. علائمی مانند احساس خستگی و ضعف، رنگ پریدگی، غش کردن و نیز تنگی نفس از شایع ترین علائم کم خونی در دوران بارداری هستند.

 

6- افسردگی

احساس ناراحتی، غم و اندوه از دیگر عوارض شایع در دوران بارداری است. این افسردگی معمولا تا ماه های اول شیردهی هم با مادر باقی می ماند.

اگرچه تغییرات هورمونی نقش مهمی در این افسردگی دارند، اما حمایت روانی خانواده و مخصوصا همسر می تواند راه حل واقعی این بیماری باشد.

در این شرایط خانم باردار احساس غم و اندوه شدید ، حساسیت و تحریک پذیری ، تغییرات اشتها و حتی افکار خطرناکی مثل صدمه زدن به خود یا کودک را تجربه می کند.

باز هم کم خونی می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین شرایط بارداری باشد. علائمی مانند احساس خستگی و ضعف، رنگ پریدگی، غش کردن و نیز تنگی نفس از شایع‌ترین علائم کم‌خونی در دوران بارداری هستند

 

7- دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی دیگر از عوارض شایع و البته خطرناک در دوران بارداری است. درست است که دیابت بارداری در مادران دارای سابقه ابتلا به دیابت شایع تر است، اما می تواند مادران بدون سابقه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 

بر خلاف سایر اختلالات نامبرده، دیابت بارداری معمولا علامت قابل توجهی ندارد. در برخی موارد تشنگی شدید، گرسنگی و خستگی می تواند مادر را به فکر بیندازد تا علائم را به پزشک خود بگوید. اما قطعی ترین راه تشخیص دیابت، آزمایش قند خون است.

 

8- جدا شدن زودرس جفت

جدا شدن زودرس جفت یکی از خطرناک ترین مشکلات بارداری است. در این شرایط جفت زودتر از موعد، از دیواره رحم جدا می‌شود و این به آن معناست که دیگر اکسیژن به جنین نمی رسد.

خونریزی واژینال، گرفتگی و درد شکم و انقباضات رحمی شایع ترین علامت های این مشکل هستند.

 

اگر این جداشدن جزئی باشد، چند روز استراحت و عدم تحرک بدنی، وضعیت را بهبود می بخشد. اما در موارد شدید (مواردی که بیش از 50 درصد جفت جدا شده باشد)، بستری شدن در بیمارستان و به دنیاآوردن هرچه سریع تر نوزاد تنها راه حل خواهد بود.

 

9- فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالای دوران بارداری یکی دیگر از عوارض شایع بارداری است. این فشار خون معمولا از هفته بیستم بارداری آغاز می‌شود و تا پایان بارداری ادامه دارد. در این شرایط پزشک، فشار خون مادر را به طور دقیق اندازه گیری می کند تا این فشار خون به وضعیت پره اکلامپسی منجر نشود.

 

10- پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری مشکلی است که معمولا بعد از هفته بیستم بارداری شروع می‌شود. این بیماری به افزایش فشار خون و مشکلاتی در کلیه ها و سایر اندام های بدن منجر خواهد شد.

 

از جمله مهم ترین علامت های پره آکلامپسی می توان به افزایش فشار خون، ورم دست ها و صورت، دفع مقدار زیادی پروتئین از ادرار، درد معده، تاری دید، سرگیجه و سردرد اشاره کرد.

 

تذکر

اگرچه اکثر مشکلات نامبرده در بالا، کاملا بی اختیار ایجاد می‌شوند، اما فراموش نکنید انجام آزمایشات قبل از بارداری و همچنین کنترل دقیق بارداری توسط پزشک متخصص، قادر خواهد بود این خطرات را به حداقل ممکن کاهش دهد.

 

در صورت مواجهه با هر یک از این مشکلات، ضمن مراجعه به پزشک متخصص خود فراموش نکنید عدم پیروی دقیق از دستورات پزشک، هم برای مادر و هم برای کودک جدا خطرناک خواهد بود.


مطالب مرتبط:

یبوست در دوران بارداری

گرفتگی عضلات پا در حاملگی

مشکلات پوستی در بارداری

انواع کم‌خونی در بارداری

افسردگی دوران بارداری

7 نشانه دیابت بارداری

جدا شدن زودرس جفت قبل از زایمان

افزایش فشار خون به علت بارداری

مسمومیت بارداری در اثر سم نیست

زنان باردار به پهلوی چپ بخوابند

4 علت تهوع در بارداری

مشکلات دندانی در بارداری

انواع خارش پوست در بارداری

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.