تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از رفتارهای ما امروز از ترس دوربین ها است. دوربین هایی شما را کنترل می کنند که هیچگاه خاموش نمی شوند چقدر از وجود دوربین های نامحسوس اطلاع دارید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از خدا یا دوربین مدار بسته؟!

بسیاری از رفتارهای ما امروز از ترس دوربین ها است. دوربین هایی شما را کنترل می کنند که هیچگاه خاموش نمی شوند چقدر از وجود دوربین های نامحسوس اطلاع دارید؟

امیر رضوانی - بخش اجتماعی تبیان

ماشین ها بیشتر از گذشته پشت چراغ قرمز می ایستند، کمربند ایمنی مشتری بیشتری پیدا کرده  و لبخند در روابط اجتماعی ما عضوی ثابت شده است

در کشورهای غربی میزان تخلف ها به شکل خاصی پایین آمده است افراد در رعایت مقررات رانندگی بسیار دقیق هستند و بسیاری از تخلفات اجتماعی را مرتکب نمی شوند اما این مورد فقط حاصل یک فرهنگ سازی مثبت نیست بلکه ناشی از دوربین هایی است که در مکان های عمومی وجود دارند در اینگونه محیط ها تنها کافی است این جبر دوربینی قطع شود آن موقع است که جلوه ای دیگر از رفتارهای اجتماعی خود را بروز خواهند داد  به عنوان مثال این در کشور....

در کشور ما هم گاهی رفتارهای اجتماعی تابع برخی از محدودیت ها دارای ضوابط و چهارچوب هایی می باشد  دیگر  نه تنها چراغ قرمز را رد نمی کنیم بلکه پشت خط های عابر پیاده می ایستیم کمربندهایمان را می بندیم در محافل عمومی بسیار محترمانه و مقید به آداب رفتار می کنیم اما اینکه  این هنجارها همانند سایر کشورها  تا چه میزان موثر از فرهنگ سازی است و چقدر از جبر و جریمه  ناشی می شود مهم است متاسفانه برخی از برخوردهای ما در مقاطع گوناگون می گوید این مهم بیش از فرهنگ سازی موثر از جبر  ناشی از قوانین و مجازات ها می باشد و هنوز تا فرهنگ بسیار فاصله داریم  تجربه ثابت کرده است که اگر بالای سر ما هم دوربین و ناظری نباشد مانند گذشته  سعی می کنیم زرنگ! باشیم تا از بقیه عقب نمانیم حتی اگر در برخی از مکان ها دوربین هم باشد باز برای ما فرقی نمی کند ما سعی نمی کنیم رفتار خود را درست کنیم بلکه سعی می کنیم ناظر را دور بزنیم بهترین مثال برای اینگونه موارد سیاست بازی ها و دورویی ها در روابط اجتماعی  و  در موارد دیگر در محل نصب دوربین های طرح ترافیک است بارها دیده اید که چگونه افراد به راحتی  بدون شرم و ناراحتی حقوق شهروندی را زیر پا می گذارند و....

کاسبی که کم فروشی می کند حواسش نیست که وزن گناه او در ترازوی الهی دقیق ثبت می شود افرادی که پشت دیگران حرف می زنند، نان می بند، تهمت می زنند ودیگران مسخره می کنند از چشمی که ناظر اعمال آنهاست غافلند

خیلی ها هم برخی از مواقع با پررویی قانون را دور می زنند و برای رفع کار بداخلاقانه خود متوسل پول و پارتی  می شوند می گویند جریمه مان را صفر می کنیم یا... اما همه این افراد که قانون را به خاطر دوربین ها و در محدوده انها رعایت می کنند  یا متوسل به زور وتزویر می شوند یا سعی می کنند از راهی قانون را دور بزنند و در اعمال خود به راحتی مرتکب بد اخلاقی ها می شوند آنها  به فکر اینکه دوربینی وجود ندارد و حضور شاهدانی را در اجتماع نادیده می گیرند در حالی که دقیق ترین دوربین ها روی آنها قرار دارد تکنولوژی و موردی فقط مربوط به قرن بیست و یکم نیست.

ما به راحتی دروغ می گوییم  غیبت می کنیم زیر آب یکدیگر را می زنیم حقوق همدیگر رانقض می کنیم دوربین ها را دور می زنیم  اما نمی دانیم دوربین های نامحسوس در حال ضبط اعمال ما هستند دوربین های الهی تمام این لحظات را ثبت کرده است دوربینی که در بعد اجتماعی خود که پای حق مردم و ضایع شدن ان به میان می آید دیگر جای صفر کردن و دور زدن ندارد

کاسبی که کم فروشی می کند حواسش نیست که وزن گناه او در ترازوی الهی دقیق ثبت می شود افرادی که پشت دیگران حرف می زنند، نان می بندد، تهمت می زنند ودیگران را مسخره می کنند از چشمی که ناظر اعمال آنهاست غافلند.

دوربین

اگر خانه ای که  با پول مردم ساخته می شود، سمتی که با پا گذاشتن روی شانه دیگران به دست می اآد ،دور زدن طرح ترافیک که مسبب آلوده کردن هوا و بیماری برای دیگران است را در این دنیا نپذیریم توانایی انکار آن را در آخرت داریم یا توان تحمل مجازات های ان را؛

ما در زندگی اجتماعی اینگونه رفتارها را غافل از دید خدا در حالی انجام می دهیم که اگر دوربینی 24 ساعته با ما بود حتما بیشتر مراعات می کردیم اگر یادمان باشد که دوربین خداوند همیشه ناظر ماست آیا باز هم دچار چنین رفتارهایی می شویم ؟

احترام به دیگران، رعایت حقوق شهروندی، رعایت اخلاق و انضباط اجتماعی، ایثار و کمک به دیگران، صله رحم، همه و همه مواردی است که در آن رفتارهای ناپسندی در دوربین ها از ما ثبت شده است رفتارهایی که نه تنها زندگی این دنیایمان را با بحران و آسیب روبرو کرده که خانه آخرتمان را هم خراب نموده است.

دوربین خود  باشیم و دیگران؛ با خودنگری، تقوا پیشگی و امر به معروف و نهی از منکر جامعه ای بهتر خواهیم داشت

با اینکه ما در عرصه اجتماعی مجبور به رعایت تکنولوژی و  کنترل هستیم اما باید بدانیم که فرهنگ سازی امری متعالی و مقدم  بر سایر امور است اینکه درک کنیم همه در محضر خدا هستیم و در این محضر دچار گناه و اشتباه نشویم جقوق یکدیگر را محترم بشمریم و حق الناس را رعایت کنیم.

چقدر از رفتارهای اجتماعی شما تابع دیگران و دوربین هایی است که در گوشه و کنار مکان های عمومی قرار دارد و چقدر تابع در محضر خداوند بودن ؟

بعد از یکماه تمرین حال وقت آن است این در محضر بودن و رعایت را  عملی کنیم آن وقت خواهیم دید که مدینه فاضله چگونه محقق خواهد شد.

دوربین خود باشیم و دیگران؛ با خودنگری، تقوا پیشگی و امر به معروف و نهی از منکر جامعه ای بهتر خواهیم داشت.


بدقولی گناه است!

نمک نشناس نباشید

صله رحم های پیامکی