تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی خون و عملکرد آن در بدن از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. شکیبا مملکت دوست و فاطمه هوشمند پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا فراهانی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 9

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سرطان خون

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 9 به مدیریت سرکار خانم زهرا فراهانی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی خون و عملکرد آن در بدن از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. شکیبا مملکت دوست و فاطمه هوشمند پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا فراهانی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

هدف:

ما قصد داریم با این تحقیق، سطح اطلاعات افراد را در زمینه قلب، خون، عروق و بیماری های قلبی و عروقی بالا برده و مردم را از خطراتی که در کمین آن هاست آگاه سازیم...

می توان گفت خون یکی از مهم ترین مواد موجود در بدن است و وجود آن در بدن ضروری است. در بدن ما تقریباً 5/6 لیترخون جریان دارد. و درحدود 7 الی 8 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد.

این خون در هر دقیقه سه دور از کل بدن می‌گذرد. خون در یک روز مسافتی حدود 19000 کیلومتر را طی می ‌کند که این فاصله چهار برابر طول کشور آمریکا ( از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام ) است.

بسیاری از انسان ها از اهمیت وجود خون در بدن اطلاعات کافی و لازمی ندارند و اهمیت وجود این ماده زندگی بخش را در بدن نادیده می گیرند.

به راستی اگر خون در بدن وجود نداشت چه می شد؟

مواد در بدن ما چگونه انتقال می یافت؟

دمای بدن ما چگونه تنظیم می شد؟

به هنگام بریدگی بدن چه چیزی از خون ریزی و هدر رفتن مایعات بدن جلوگیری می کند؟

بیماری های خونی چیست و چگونه می توان با آن ها مقابله نمود؟

آیا راهی برای مقابله با بیماری های خونی هست؟

اهمیت خون در بدن چنان مهم است که اگر سال های سال روی آن تحقیق و بحث شود باز هم مطالب ناگفته زیاد خواهد بود.

کم خونی

عضو اصلی سیستم گردش خون، قلب نام دارد که وسیله پمپاژ این مایع حیاتی به سایر نقاط بدن است. قلب خلاف سایر ماهیچه های بدن که بعد از مدتی فعالیت خسته می شوند، خستگی ناپذیراست. ماهیچه ای است که لحظه ای از حرکت باز نمی ایستد. لحظه ای توقف قلب موجب مرگ آدمی می گردد. ماهیچه ای است به اندازه ی یک مشت. و چقدر تواناست، خداوند عالم که اینگونه آفرید وجود انسان را.

این قسمت کوچکی از شگفتی های قلب است و هزاران مثال دیگر شبیه این نمونه ها.

برای مثال نیرویی که قلب در هر تپش ایجاد می‌کند، مساوی نیرویی است که بایستی برای زدن یک ضربه ‌ی محکم در بازی تنیس صرف کنید. ماهیچه های قلب همواره به شدت کار می‌کنند. میزان فعالیت آن‌ ها تقریباً دو برابر میزان فعالیت ماهیچه های پای فردی است که با قدم های کوتاه می‌دود.

جالب تر آن که قلب به طور متوسط یک میلیون بشکه خون را در کل عمر پمپ می‌کند. این حجم معادل ظرفیت سه تانکر عظیم نفتی است.

رگ خونی

آیا تا کنون به این شگفتی ها توجه کرده اید؟

خون، این ماده حیاتی عملکرد های بسیاری در بدن دارد. عملکرد هایی زیبا، عجیب و خارق العاده.

انسان ها با وجود وحدت و یکی بودن خود، انسان هایی کاملاً متفاوت و خارق العاده هستند. همه ی انسلان ها در بدن خود خون دارند ولی نوع خون آن ها متفاوت است. چطور یک مایع یکسان می تواند در عین حال متفاوت نیز باشد؟

و این یکی از ویژگی های بسیار جالب این ماده حیات بخش در بدن انسان هاست. حتی می توان از جهتی گفت که خلقیات انسان ها را به گروه های خونی آن ها نسبت دادند. خون مایعی بسیار جالب و شگفت انگیز است که شناخت و مطالعه درباره آن به مدت ها تحقیق سخت و طاقت فرسا نیازمند است.

خون به وسیله رگ ها در بدن انتقال می یابد. در بدن هر انسان، حدود 97000 عروق خونی وجود دارد که خون در بدن به وسیله آن ها جا به جا می شود. در هـر 3 سـانـتی متـر از پـــوست4 هزار بافت عصبی، 1300 ســلول عصبی، 100غده عرق، 3میلیون سلول و 3000  رگ خونی وجود دارد.

قطر بزرگ ترین سرخرگ بدن تقریباً با قطر یک شلنگ کوچک یکسان است. در مقابل، مویرگ ها به حدی کوچک هستند که باید ده عدد از آن ها را در کنار هم قرار دهید تا ضخامت آن‌ ها با موی انسان برابر شود.

می بینید؟ این همه شگفتی در بدن انسان به طور ظریف و ماهرانه کنار هم قرار گرفتند.

خون در بدن عمل ترابری مواد را انجام می دهد و مانند یک رود روان عمل می کند. و رگ ها مانند بستری برای حرکت خون به سمت نقاط بدن هستند. اگر بیابیم در طبیعت نمونه واضحی از این شگفتی ها می یابیم. خون مثل رودخانه در زمین منشعب می شود و به ریزترین بافت ها مواد غذایی را انتقال می دهد.

افزایش گلبول‌ قرمز خون

بدن نمونه واضح قدرت و علم خداست. انسان سال هاست که تلاش می کند بدن انسان را بشناسد اما هر ساله به حقایق جدیدی دست می یابد و به قدرت خدا بیشتر از قبل پی می برد.

همان طور که در بالا اشاره شد قلب مهم ترین ماهیچه بدن است که لحظه ای توقف آن موجب مرگ انسان می شود. امروزه با توجه به غذاهای نامناسب و چرب، استرس های زندگی و آلودگی هوا بیماری های قلبی و عروقی بسیار افزایش یافته و بسیاری از مردم این کره خاکی به این بیماری ها مبتلا شده اند.

امید داریم با این تحقیق به اطلاعات دوستان خود اضافه کنیم، نظاره گر قدرت خداوند مهربان باشیم و ذره ای از این اقیانوس بی کرانه علم و دانش را یادآور شویم.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی