تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تهیه کرم های کاملا گیاهی با استفاده از عصاره گیاهان از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. راضیه شاطر حسینی و مائده زمانی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فرناز طاولی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 سرای دانش رسالت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پماد

پژوهشگران جوان متوسطه 2 سرای دانش رسالت به مدیریت سرکار خانم معصومه حاجی ابراهیمی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تهیه کرم های کاملا گیاهی با استفاده از عصاره گیاهان از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. راضیه شاطر حسینی و مائده زمانی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فرناز طاولی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

در این پژوهش هدف ما تهیه ی کرم به روش شیمی سبز با استفاده از عصاره گیاهان دارویی است. برای استفاده از عصاره ی گیاهان از دم کرده و جوشانده ی آن ها استفاده شد. در تهیه ی کرم ها از هیچ گونه ماده ی شیمیایی که برای سلامت انسان و محیط زیست مضر است استفاده نگردید. کرم های تهیه شده دارای ماندگاری بالا در شرایط محیطی هستند.

کرم , ضد آفتاب , پوست

برای عصاره گیری و تهیه ی دم کرده ها و جوشانده ها از گیاهان به روش زیر عمل شد:

تهیه جوشانده از اجزایی چون ریشه، پوست تنه، ترکه، میوه و بذر در مقایسه با روش دم کردنی مناسب تر است.

در این روش20 گرم گیاه خشک یا 40 گرم گیاه تازه ( مخلوط چند گیاه) همراه با 750 میلی لیتر آب سرد در داخل ظرفی ( قابلمه ) ریخته و آن را بر روی شعله کم اجاق به مدت 20 - 30 دقیقه قرار داده تا جوش آمده و حجم مایع باقی مانده درون ظرف به دو سوم حجم اولیه خود ( 500 میلی لیتر) برسد.

پس از آن جوشانده سرد و صاف شده را در داخل ظرف شیشه ای مناسب و درپوش دار ریخته و در محل خنک نگهداری کنید. جوشانده ها و دم کرده ها را می بایست تازه و روزانه تهیه کرد.

تهیه دم کرده با استفاده از قسمت های ظریف و تازه اندام های گیاهی چون برگ، گل یا اجزای خشک و برداشت شده امکان پذیر است. آبِ در حال جوش را برداشته و به قوری یا فنجان دارای بخش های خرد شده و یا قطعه شده مواد طبیعی گیاهی اضافه می کنیم و با قرار دادن درپوش یا نعلبکی بر روی آن ها، پس از 10 دقیقه، دم کرده ی آماده شده را صاف نموده و آن را میل می کنیم.

برای تهیه ی کرم از مواد زیر استفاده گردید:

لانولین، وازلین، موم عسل، موم سفید، گلیسرین و آب مقطر استفاده گردید. لازم به ذکر است نسبت مواد مورد استفاده برای هر کرم متناسب با خواص آن متفاوت است. به این صورت که ابتدا مواد روغنی را به مقادیر لازم داخل یک بشر ریخته و روی حرارت، آب می کنیم سپس سایر مواد را اضافه کرده و خوب به هم می زنیم تا همه ی مواد با هم خوب مخلوط شوند. سپس مواد را در مکانی قرار داده تا به دمای محیط برسند.

سپس عصاره گیاهانی مثل بابونه، رزماری، نعنا، رازیانه، اسطوخودوس، آویشن، کندر، آلوئه ورا و ... با توجه به خواص کرم مورد نظر قطره قطره به این مواد افزودیم. سپس آن را خوب با کرم مورد نظر مخلوط کرده و در ظرف تیره رنگ با درب تیره ریخته و نگه داری کردیم.

به منظور تهیه کرم های رنگی از پوست پرتقال، پوست لیمو، عصاره گل رز، لبو و دارچین استفاده شد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی