تبیان، دستیار زندگی
فن بیان و سخنوری، آیینی دارد که با فراگرفتن این اصول می توان به راحتی و در هر جمعی صحبت کرد، ما به معرفی دو کتاب در این زمین پرداختیم، کتابهای « فن بیان و آیین سخنوری» و کتاب «هنر و فن مذاکره».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین سخنوری

فن بیان و سخنوری، آیینی دارد که با فراگرفتن این اصول می توان به راحتی و در هر جمعی صحبت کرد. ما به معرفی دو کتاب در این زمین پرداختیه ام، کتابهای « فن بیان و آیین سخنوری» و کتاب «هنر و فن مذاکره».

فرآوری: فهیم -بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

فن بیان و آیین سخنوری

مولف: نعمت نعمتی/ انتشارات بوتیمار / 160صفحه

فن بیان و آیین سخنوری

نعمتی درباره این کتاب توضیح داد: شاید این تنها کتاب فن بیان باشد که با رویکرد روانشناختی تالیف شده چراکه با توجه به سی و اندی سال تدریس، پژوهش و مطالعه در منابع مختلف به این نتیجه رسیده‌ام که چگونگی سخن گفتن و بیان ریشه در لایه‌های پنهان ذهن آدمی دارد و در صورتی که بتوانیم با آموزش درست و پویا، موجب بالا بردن اعتماد به نفس، تقویت حافظه و کاهش استرس هنرجویان بشویم جای امیدواری است که از بیان درست و مطلوب برخوردار شوند.

وی ادامه داد: کسانی را می‌شناسم که با وجود ثروت فراوان آرزوی دو دقیقه سخنرانی بدون استرس و راحت در حضور دیگران و حتی گفت‌وگو در نشست‌های خانوادگی را دارند و زمانی که از آنها خواسته‌ام به صورت ایستاده صحبت کنند دچار تپش قلب، خشکی دهان و لرزش در دست و پا شده‌اند به گونه‌ای که آنها را دعوت به نشستن کرده‌ام که در فرصت مناسب از این گونه افراد بیشتر سخن خواهم گفت و با بر شمردن ویژگی خاص آنان متوجه می‌شوید که دچار چه نوع نقصان عاطفی می باشند.

وی در خصوص چگونگی تدریس " فن بیان و گویندگی" گفت: در کارگاههای فن بیان آنچه اهمیت دارد کاربردی بودن آنها است که بلافاصله بعد از گفتن مبانی نظری به مبحث عملی آن می‌پردازیم و هنرجویان به صورت ریشه‌ای وارد بخش عملی بیان می‌شوند به گونه‌ای که در پایان ترم پیشرفته، می‌توانند به خوبی در حضور دیگران سخنرانی کنند.

این مدرس فن بیان اضافه کرد: چاپ دوم این کتاب در دی ماه سال گذشته منتشر شد و مراسم رونمایی آن در بهمن ماه توسط رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز و سرپرست دفتر هنرهای نمایشی اهواز در تالار آفتاب برگزارشد و خوشحالم که با گذشت کمتر از یک سال از چاپ اول این کتاب به چاپ سوم می رسد و به زودی وارد بازار کتاب خواهد شد.

هنر و فن مذاکره

هنر و فن مذاکره

چاپ دوم کتاب «هنر و فن مذاکره» تالیف اصغر گرشاسبی کارشناس روابط بین الملل با مقدمه ای از دکتر محمدرضا تاجیک در 11 فصل و یک ضمیمه واژه نامه از سوی انتشارات مهاجر روانه بازار نشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم تاجیک می خوانیم: «انسان های فاقد مهارت گفت وگو به مرور کنار خواهند رفت و صاحبان سخن و گفت و گو و مذاکره، میدان دار خواهند شد. پس بهتر است هر چه می توان هنر مذاکره و فن گفت و گو را آموخت. در جهان جهانی شده کنونی گریزی از گفت و گو و مذاکره نیست. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که جنگ در هیبت و هویت صلح نقش آفرینی می کند، «خشونت» خود را در قالب های «گفتمانی» و «حقوقی» بازتولید کرده است؛ اخلاق در چنبره فن آوری ها و روابط قدرت گرفتار آمده و منطق اخلاق سیاسی جایگزین سیاست اخلاقی شده است ...و گفت وگو به مثابه یک فناوری قدرت تعریف شده است.»

«تعاریف و مفاهیم پایه در مذاکره، اصول و انواع مذاکره، فرایند مذاکره، راهبردهای مذاکره، تاکتیک های مذاکره، اشتباهات رایج در مذاکره، اصول انجام پیش مذاکره، نقش عامل انسانی در مذاکره و بن بست شکنی در مذاکرات»، عناوین 9 فصل این کتاب است.

فصل دهم این کتاب هم به «نقش عوامل فرهنگی بر فرآیند مذاکرات بین المللی» و آخرین فصل آن به «ویژگی های قاره ای و کشوری سبک مذاکره» اختصاص یافته است که برای سیاستمداران و پژوهشگران سیاسی مفید خواهد بود.

بخش ویژه این کتاب دربرگیرنده بایسته های دانش و اطلاعات عمومی مذاکره کنندگان در کشورهای مختلف هدف است که بیشتر با ایران رابطه دارند و محدود به مذاکره سیاسی، اقتصادی و ... نیز نیست.


منابع: ایسنا، خبرآنلاین