تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی طراحی ایستگاه شارژ تلفن همراه- طراحی صنعتی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سید امیر رهام فیاض، فربد روشنی، علی رجبی و طاها رفیعی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ریحانه صانعی انجام داده....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان نور علوی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبستان نور علوی به مدیریت جناب آقای محمد هادی گوهری در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه

پروژه ی طراحی ایستگاه شارژ تلفن همراه- طراحی صنعتی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سید امیر رهام فیاض، فربد روشنی، علی رجبی و طاها رفیعی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ریحانه صانعی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

در این پروژه هدف؛ طراحی ایستگاه های شارژ تلفن همراه است؛ که می‌توانند در معابر عمومی از جمله خیابان ها نصب ‌شوند. برای شروں ابتدا از طریق مصاحبه با چند نفر مشکلاتی که در هنگام اتمام شارژ باتری های تلفن همراه برای کاربران به وجود می آید بررسی شد.

از آنجایی که در کلاس های ایده یابی تمرکز اصلی بر یادگیری اهداف معماری پایدار بوده است؛ گروه تصمیم گرفت تا از این اصول در طراحی ایستگاه های شارز تلفن همراه استفاده کنند. لذا با توجه به شرایط خوب کشورمان از نظر میزان بهره مندی از انرژی خورشیدی؛ اعضای گروه تصمیم گرفتند تا این انرژی رایگان و سازگار با اصول طراحی پایدار را، جهت شارژ تلفن های همراه در دسترس عموم قرار دهند. در نتیجه در طرح نهایی، انرژی مورد نیاز شارژ تلفن از طریق پانل‌های خورشیدی که بر روی سایبان ایستگاه قرار دارد تامین می ‌شود و جایگاه هایی برای قرارگیری تلفن های همراه در نظر گرفته می شود.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه
دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه

دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه

از طرف دیگر حفظ هویت معماری بومی در مبلمان شهری اهمیت دارد، در نتیجه در این پروژه طرح ایستگاه بر اساس یکی از نقوش کاشی کاری در معماری ایرانی اسلامی طراحی شده است. که این کار یکی از اصول معماری پایدار است.

در نتیجه طرح سایبان و ایستگاه بر اساس یکی از فرم های کاشی کاری در معماری ایرانی – اسلامی طراحی شده است و در طرح نهایی ایستگاه ها از فرم های معماری سنتی و بومی‌؛ استفاده شده است.

نقش هندسی کاشی کاری ایرانی – اسلامی

از این فرم در طراحی و ساخت سایبان و نیمکت های ایستگاه شارژ تلفن همراه در این پروژه استفاده شده است. این فرم در کاشی کاری برج مزار خرقان؛ در قرن پنجم هجری قمری به کار رفته است.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه

مزایا و معایب استفاده از پانل های خورشیدی

مزایا

عدم نیاز به شبکه سراسری.

عدم نیاز به سوخت.

سازگاری با محیط زیست، محیط زیست را آلوده نمی‌کند.

آلودگی صوتی ندارد.

برای تولید برق نیاز به آب ندارد.

معایب

هزینه سرمایه گذاری اولیه بالا است. وابستگی به تغییرات تابش خورشید در طی روز و ماه های مختلف.

با دستگاه شارژر خورشیدی که می بینید، می توانید به راحتی انرژی نور را به انرژی الکتریکی تبدیل کنید. با شارژر خورشیدی می توانید انواع گوشی های موبایل، دستگاه های mp4، mp3، دوربین های دیجیتال و خیلی از لوازم دیگر را وقتی دسترسی به پریز برق ندارید، شارژ کنید.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه      دستاورد برتر دبستان نور علوی، شارژ تلفن همراه

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی