تبیان، دستیار زندگی
تسلط بر خود از جمله توانایی های باارزشی است که اگر کسی براستی بخواهد بر سرنوشتش حاکم شود حتما باید آن را بدست آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خودت مسلط باش!


تسلط بر خود از جمله توانایی های باارزشی است که اگر کسی براستی بخواهد بر سرنوشتش حاکم شود حتما باید آن را بدست آورد.

کسی که بر خود حاکم است، در رفتارش با دیگران آرام، متین، سنگین و جدی است و از خود بی صبری نشان نمی دهد. احساسات او را نمی توان از چهره اش خواند و طبیعتاً هرگز به خشم نمی آید.

خودسازی

کتاب «یاد بگیریم چگونه بر خود مسلط شویم»، نوشته پروفسور اسپرینگر و ترجمه ساعد زمان، از انتشارات ققنوس، جزء برترین کتب در این زمینه است که در 60 صفحه به شما کمک می کند تا طی دوازده درس بتوانید یاد بگیرید چگونه بر خود مسلط شوید.

در درس اول این کتاب، ابتدا با یک تقسیم بندی میان شخصیت های مختف رو به رو می شویم. به نظر نویسنده، معمولاً افراد را از نظر مواجهه با مسائل زندگی، می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

- دسته اول کسانی هستند که به‌نظر می‌رسد در دست حوادث به‌صورت بازیچه‌ای در می‌آیند و سرنوشت بر آنها حاکم است، اینگونه افراد همیشه به دیگران وابسته هستند.

- دسته دیگر شامل کسانی است که به‌نظر می‌رسد خود برای آینده‌شان تصمیم می‌گیرند همیشه نقشه‌ای در سر دارند و به آن عمل می‌کنند. این افراد کاملاً از عقاید دیگران مستقل بوده و بجای آنکه به‌صورت برده وقایع وقایع و حوادث درآیند، بر آنها غالب می‌شوند.

در واقع نویسنده در این کتاب به طور کلی به این موضوع می پردازد که در مقابل شرایط مختلف زندگی که ممکن است برای هر کسی پیش آید، برخورد کسانی که بر نفس خویش حاکمند، و کسانی که دیگران و غرایزشان بر آنها حاکم هستند و در نتیجه وقایع نیز بر آنها غالب می گردد، با یکدیگر فرق دارد. سپس به مقایسه رفتار این دو گروه می پردازد.

در مدت تمرین و آموزش خود، مسلماً با شکست هایی نیز رو به رو خواهید شد که البته نباید شما را دلسرد کنند، زیرا این مسأله کاملاً طبیعی است. در بسیاری زمینه ها، برای مسلط شدن بر خود باید به جنگ گرایشات طبیعی رفت

در دروس بعد، به آموزش راهکارها و نکاتی برای تسلط بر شخصیت می پردازد. طبق نظر نویسنده، عیوبی در برخی انسان ها وجود دارد، که آنها را از حاکم شدن بر خودشان باز می دارد. عیوبی مانند: بی خیال بودن، بها دادن به هوس های زودگذر، بیکاری، به سادگی تحت تأثیر قرار گرفتن، حواس پرتی و خودنمایی و تکبر، تمایلات و حسادت ها، کینه ورزیدن، فضولی در کار دیگران، میل مفرط به تأیید تبرئه خود و... . سپس برای مبارزه با هر یک از این عیوب، راهکارهای عملی بسیاری مطرح می شود. هم چنین راهکارهایی برای بالا بردن صبر و جلوگیری از عصبانیت و خشم.

اگر ما به طور طبیعی خونسرد نباشیم، غالباً دچار اغراق و زیاده روی در حرف ها و حرکاتمان می شویم. کنترل و آموزش برای تسلط بر خود از اینجا آغاز می شود. با تسلط به عکس العمل های بیرونی است که شما می توانید در تسلط بر عمق وجودتان نیز پیشرفت کنید. برای تسلط بر این موضوع، گام اول این است که نقاط ضعف خود را بشناسید. پس باید علیه هر نوع عکس العمل بیرونی یا بروز نشانه هایی در صورت و صدا یا استفاده از کلمات و حرکات اغراق آمیز مبارزه کرد.

یاد بگیریم چگونه بر خود مسلط شویم

از سوی دیگر، چون شما به مسلط شدن بر خود علاقه مند هستید و هدف و برنامه دارید، پس حداکثر استفاده را از منابعی که در شما وجود دارد می کنید تا به شخصیتی قوی دست یابید. بنابراین انگیزه ای کاملاً مثبت و میل به دست آوردن نتیجه در شما وجود دارد. ولی تنها تمایل داشتن به چیزی کافی نیست، بلکه باید برای به دست آوردن آن تلاش کرد. نه تنها تلاشی آمیخته با هیجان، بلکه پشتکار داشتن بسیار نیز لازم است.

در این مورد نیز شما می توانید به تجزیه و تحلیل شخصیت خود بپردازید و ببینید که آیا در تلاش های خود نظم و پشتکار دارید یا خیر. اگر احساس نمودید شما نیز این نقطه ضعف را دارید، اراده خود را در این زمینه تربیت کنید.

در مدت تمرین و آموزش خود، مسلماً با شکست هایی نیز رو به رو خواهید شد که البته نباید شما را دلسرد کنند، زیرا این مسأله کاملاً طبیعی است.

در بسیاری زمینه ها، برای مسلط شدن بر خود باید به جنگ گرایشات طبیعی رفت.

تسلط بر خود، به شما اجازه می دهد تا بتوانید خوشبختی را در زندگی داخلی و احساسی و هم چنین زندگی حرفه ای بیابید. کلید موفقیت در دست شماست.

 راضیه کتابچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

کتابی برای یک زندگی هدفمند

خودت را دست کم نگیر

کمی به خودتان گیر بدهید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.