تبیان، دستیار زندگی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین اظهار کرد: در دوره های اولیه نمایشگاه بین المللی قرآن بخشی با عنوان «قرآن پناه قرآن» وجود داشت که لازم است این بخش در سال های آینده احیا شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجدجامعی:

بخش «قرآن پناه فلسطین» در نمایشگاه بین المللی قرآن احیا شود

مسجد جامعی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین اظهار کرد: در دوره های اولیه نمایشگاه بین المللی قرآن بخشی با عنوان «قرآن پناه قرآن» وجود داشت که لازم است این بخش در سال های آینده احیا شود.

به گزارش روابط عمومی، احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، امروز، 31 تیرماه در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین المللی قرآن و اختتامیه یازدهمین دوره بانوی ایرانی، هنر قرآنی با اشاره به فعالیت های شبانه روزی مسئولان برگزارکننده نمایشگاه بیست و دوم گفت: مسئولان نمایشگاه از اینکه این بار را به سر منزل مقصود رسانده اند خوشحال هستند اما قطعا به خاطر اینکه این فضای معنوی تعطیل شده و یک سال باید در انتظار رمضان دیگری باشند، ناراحت هستند؛ امیدوارم برای سال آینده با توان بیشتر و با تجربه بهتر وارد این عرصه شویم.

مسجدجامعی در مورد پیشینه قرآنی شهر تهران اظهار کرد: تهران به دلایل تاریخی هم خانواده قرآن است و شاید تنها شهری باشد که هنگامی که در روستای تهران قدیم حصار کشیده شد، به تعداد سوره های قرآن برج و بارو برای آن ساخته شد و بر روی هر یک قرآنی قرار دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نخستین تأسیسات عمومی و شهری تهران توسط یک خانم هنرمند ایجاد شد، گفت: از این خانم هنرمند آثاری به جا مانده که روایت از فهم و درک قرآنی این هنرمند دارد.

وی با تأکید بر اینکه تهران جایگاه ویژه ای در فعالیت های قرآنی دارد، اظهار کرد: در گزارشی که از فعالیت های قرآنی از سوی دستگاه ها و گروه ها ارائه شده تهران رتبه اول را داشت؛ بیشتر فعالیت های قرآنی تهران بر عرصه انتشارات بود و از این حیث بالاتر از شهرهایی همچون قاهره، ریاض، بیروت، قم و مشهد قرار دارد.

مسجدجامعی تصریح کرد: این وضعیت اقتضا می کند که نمایشگاه بین المللی قرآن الهام بخش باشد همانطور که در مناطق مختلف تهران و همچنین در سایر استان ها چنین نمایشگاه هایی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه ویژه ای که در این دوره داشتیم، تقسیم کاری در سطح شهری، ملی و محلی بود و در گزارشی که از سوی مسئولان و همچنین دستگاه های اجرایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شد، نشان می داد که نگاه یک پارچه ای در فعالیت های قرآنی حاکم شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شهر تهران فعالیت های قرآنی 374 محله تحت پوشش قرار گرفته است؛ همچنین سازمان اوقاف فعالیت های قرآنی امامزادگان و اماکن مذهبی را پوشش داده و وزارت ارشاد از طریق کانون های فرهنگی و هنری مساجد، 110 جزءخوانی قرآن کریم را آغاز کرد.

وی همچنین گفت: با توجه به اقداماتی که در خصوص جلسات قرآنی خانگی آغاز شده بود، در دوره جدید این فعالیت ها قاعده مند شد و حمایت از جلسات قرآنی خانگی در دستور کار این دوره قرار گرفت.

مسجدجامعی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران تسهیلگر است و تلاش می کند امکانات را در اختیار دستگاه ها و نهادها و مراکز قرار دهیم.

وی اظهارکرد: در شهر تهران صدها، بلکه هزارها جلسه قرآن کوچک و بزرگ داشته ایم که وظیفه ما حمایت از این فعالیت ها و ایجاد زمینه برای انجام این فعالیت هاست که این از رویکردهای ویژه مدیریت فعالیت های قرآنی در چهارمین دوره شورای شهر تهران و در دولت جدید است که بر روی این مسئله توافق وجود داشت و در چنین چارچوبی فعالیت ها تعریف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جشنواره بانوی ایرانی، هنر قرآنی گفت: از جشنواره از جمله فعالیت های مردمی است که در شرایط دشوار هم فعالیت خود را ادامه داد؛ این جشنواره یازده سال پیش در نمایشگاه بین المللی قرآن شکل گرفت و زمانی که امکان این فعالیت برای بانیان در چارچوب نمایشگاه قرآن امکان نبود حساب خود را از نمایشگاه جدا کرد و فعالیت خود را استمرار داد و اینک در سال جاری که شرایط بهتری برای فعالیت این نهاد مردمی ایجاد شد، به فعالیت های نمایشگاه قرآن پیوست.

مسجدجامعی ادامه داد: من اطمینان دارم که ابعاد فعالیت این جشنواره در نمایشگاه قرآن گسترده تر خواهد شد؛ یعنی بخش بیشتری از نمایشگاه را به بانوان هنرمند، قرآن پژوه و فعالان قرآنی اختصاص خواهیم داد.

وی همچنین از مسئولان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن خواست تا به احیای بخش «قرآن پناه فلسطین» در نمایشگاه گفت: نگرش ما به مسئله قدس آیینی است؛ در سال های پیش از هجرت نیز در آیات مکی شأن و جایگاه این مکان در قرآن ذکر شده است و امروزه شاهد ظلم مضاعفی به این سرزمین و مردم آن می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سبوعیت رژیم صهیونیستی چیزی نیست که از چشم ها مخفی باشد، گفت: آنچه می تواند این سبوعیت را به پایان برساند، حضور قدرتمند مردم فلسطین است که با انقلاب سنگ آغاز شده است.

مسجدجامعی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن از جمله مواردی است که امکان هماهنگی و همفکری برای دفاع از مردم فلسطین را فراهم می کند؛ بنابراین می توان در سال های آینده بخش «قرآن پناه فلسطین» را در نمایشگاه به عنوان یک نگرش قرآنی، انسانی، ملی و جهانی احیا کرد.

تنظیم: هومن بهلولی