تبیان، دستیار زندگی
طب سنتی ایران برگرفته از فرهنگ ایران و اسلام است، یك مكتب طبی كامل و پویا كه جهان را به عنوان نظام احسن و آفریده خالق علیم و حكیم می‌نگرد و پزشك را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درك صحیح او از جهان هستی حكیم نامیده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  بررسی طب سنتی بر بهبود بیماران

نام ارایه دهنده :  مائده غلام کبیری -  فاطمه احمدی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی- تحقیقاتی

درجه سختی:   دشوار

طب سنتی ایران برگرفته از فرهنگ ایران و اسلام است، یك مكتب طبی كامل و پویا كه جهان را به عنوان نظام احسن و آفریده خالق علیم و حكیم می‌نگرد و پزشك را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درك صحیح او از جهان هستی حكیم نامیده است. ریشه های مكتب طب سنتی ایران به بیش از 1000 سال قبل می رسد، طبق نقل سیریل الگود مورخ پزشكی «قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را كه طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم دادند ودر ایران قدیم وضعیت طب پیشرفته‏تر از آشور بود. ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عماد الدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاه های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند.

در دیدگاه طب سنتی ایران  که انسان را به دیده خلیفه الهی می نگرد حفظ سلامتی بر درمان مقدم است و توجه بر روش زندگی اعم از هوای سالم و تغذیه صحیح و فعالیت کافی و استراحت  به اندازه و تعادل حالات روحی و روانی شعار طب سنتی ایران است و از آن جا که امروز بشر از استفاده ی دارو های شیمیایی و اثرات سوء آن ناخرسند و زیان دیده است و اشتباهات پزشکی نوین او را متضرر ساخته است و حال آن که در همه ی جوامع  حفظ سلامت انسان ها اولین  دغدغه ی حکومت هاست بر آن شدیم تا در جهت رسالت کاری خود این علم ایرانی ، اسلامی را از زوایای گوناگون بررسی کنیم.

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه، بیان می دارند:

روش درمان طب ایرانی حدود چهل روش است . شیوه های بهداشت ودرمان ایرانی بر اساس ایجاد تعادل میان سیستم های درونی و ‍ ‍ ازبین بردن سموم بدن و فعال نمودن غدد داخلی اعضا و ارگان های بدن استوار است . حکیمان ایرانی معتقدند باید درطبیعت بدن را احیا وتنظیم نمود تا خود بدن خودش را بازسازی وترمیم کند. دارو های شیمیایی عوارض جانبی دارد اما دارو های گیاهی وروش های طب سنتی معمولا فاقد عوارض جانبی است. طب سنتی دارای آسیب شناسی، سبب شناسی و علامت شناسی و دارو شناسی ویژه خود بوده وتمام یکصدو جهارده مکتب درمانی طب سنتی وطب ایرانی با توجه به اخلاط چهارگانه ( صفرا. سودا. بلغم. خون) وطبایع چهارگانه( سردی. گرمی . خشکی . تری) بهداشت ودرمان تعریف بیماری ها می بردازد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست در هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده زیست در هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده زیست در هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان