تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تأثیر داروی متادون بر رفتار خرگوش از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. ملیکا رضایی، حنانه باریکانی و غزال ابکار پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نفیسه سرتیپی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

خرگوش

پژوهشگران جوان متوسطه 2 آیین روشن نور به مدیریت سرکار خانم ناهید عظیمی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تأثیر داروی متادون بر رفتار خرگوش از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. ملیکا رضایی، حنانه باریکانی و غزال ابکار پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نفیسه سرتیپی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

مقدمه: همان طور که می دانیم به هر ماده ای که موجب تغییر در کارکرد طبیعی مغز شود ماده ی مخدر می گویند. این تغییرات می توانند به صورت های گوناگون باشند مانند: تغییر در خواب – اشتها یا به صورت هیجان و افسردگی خود را نشان دهند.

استفاده از این ماده که مصرف آن باعث بروز تغییرات روحی در فرد می شود و یا استفاده از آن به خود فرد یا دیگران ضرر می رساند سو ء مصرف مواد گفته می شود. که خود سبب اعتیاد می شود و طبق تعاریف علمی، اعتیاد addication )) یک بیماری زیست شناختی روان شناختی و اجتماعی است.

چکیده:

در این پژوهش قصد بر آن شد در مورد تأثیر داروی مخدر بر رفتار خرگوش بررسی شود ما در این پژوهش از دو خرگوش ماده (نمونه و شاهد) به مدت سه ماه استفاده کردیم به طوری که در ماه اول روزی یک قطره در ماه دوم روزی دو قطره و در ماه سوم روزی سه قطره به خرگوش نمونه از این ماده مخدر داده شد و نتایج با خرگوش شاهد مورد مقایسه قرار گرفت.

هدف تحقیق:

به توجه به تعریف علمی اعتیاد یکبار مصرف متادون معادل اعتیاد 20 ساله نیست ولی طبق تعریف مصرف خطرناک harmful use  شامل مصرف مداوم برای یک ماه یا مصرف متناوب برای 12 ماه است. ما با دانستن این موارد و اثرات منفی آن بر روی سلامتی اشخاص بیمار، هدفی را که تأثیر مخرب متادون بر روی خرگوش به جهت بررسی تأثیر چند ماهه این دارو بر این موجود زنده است دنبال می‌کنیم.

مواد مخدر

اطلاعات جمع آوری شده:

روش استفاده متادون به صورت تزریقی کشیدن و استنشاقی است. اثرات مصرف بیش از حد آن کاهش تعداد و عمق تنفس – کما – تشنج- سردی پوست و مرگ می باشد.

خرگوش پستانداری است علفخوار از تیره ی خرگوشان (leporidae)  و دارای اندامی شبیه به گربه و گوش های دراز و لب های شکاف دار. دست های خرگوش از پاهایش کوتاه تر است و بسیار تند حرکت می کند و دارای انواع مختلف است. حدود 8 تا 6 بچه به دنیا می آورد.

خرگوش ها بیش از 44 گونه اند (اهلی و صحرایی) خرگوش های دست آموز رنگ های گوناگونی دارند و طول آن ها 60 سانتیمتر و وزن آن ها تا 5 کیلو هم می رسد همین طور طول عمر آنها 6 سال است.

یافته‌های پژوهش و تجزیه و تحلیل یافته‌ها:

1) متادون از داروهای مخدری است که وابستگی شدید جسمی و روانی ایجاد می کند که مدت اثر آن بر افراد 12 تا 72 ساعت است. ولی طبق آزمایشات ما تأثیر متادون می تواند به یک هفته هم برسد. خرگوش طی این مدت هیچکدام از سندرم های محرومیت متادون را تجربه نمی کند.

2) با توجه به نتایج کسب شده و تأثیر متادون بر خرگوش مورد آزمایش، پس از آمیزش، این مواد تأثیراتی روی جنین این جانور گذاشته است. یکی از این تأثیرات کاهش بیش از حد انرژی نوزادان پس از زایمان خرگوش است که سبب مرگ آن ها شد. همان طور لازم به ذکر است که یکی از عوامل موثر بر مرگ خرگوش ها محرومیت آنها از دولوفین است.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی