تبیان، دستیار زندگی
در سن نوجوانی نیازمند توجه به سلامتی و بهداشت خود هستید و چون در مرحله بلوغ به سر می برید باید راه های رسیدن به رشد مناسب را یاد بگیرید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه سالم و تندرست باشیم؟


در سن نوجوانی نیازمند توجه به سلامتی و بهداشت خود هستید و چون در مرحله بلوغ به سر می برید باید راه های رسیدن به رشد مناسب را یاد بگیرید.

نوجوان

برای اطلاع صحیح روش های بهداشتی باید از اصول علمی پیروی کنید . آنچه دوستانتان نقل می کنند ممکن است همیشه درست نباشد. سعی کنید بدون خجالت در این موارد با یکی از بزرگ ترها مشورت کنید.

 هر روز دوش بگیرید

از آنجا که در دوران بلوغ غدد عرق فعال تر می شوند، مواد شیمیایی در این غدد باعث بوی بد عرق میشود. بنابراین برای خلاصی از این بوی بد، شما باید از یک صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید، حتی اگر در تابستان به سر می برید ، نباید از دوش آب گرم غافل شوید چراکه آب گرم باعث بازشدن منافذ پوست و از بین رفتن بوی عرق از لایه زیرین پوست شما میشود، در ادامه حمام خود بدنتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شده و باکتریهای عامل بوی بد راهی برای نفوذ نداشته باشند.

لباس تمیز بپوشید و از خوشبو کننده بدن استفاده کنید.

هر روز جورابهایتان را تعویض کنید و درشروع روز از افشانه های ضدعرق استفاده کنید .

حداقل روزی2 بار وحداقل 2 دقیقه مسواک بزنید.

سعی کنید بعد از صرف غذا حتما مسواک بزنید . مسواک علاوه بر این که دندان هایتان را از آسیب حفظ می کند . باعث می شود تا بوی بد دهانتان را از بین ببرد و شما بتوانید با دوستانتان صحبت کنید .

پوست صورتتان را در هنگام شستن به شدت نمالید.

به آرامی و نرمی صورت خود را با حرکت دایره وار شستشو دهید و برای شستشو از صابون های ملایم استفاده کنید تا باعث تحریک بیشتر پوست و جوش زدن نشود .

روز را با یک صبحانه سالم و کامل شروع کنید و با یک وعده غذایی سالم آن را به پایان ببرید

موهای خود را بشویید

بیشتر مردم احتیاج دارند هرروز موهای خود را بشویند اما اگر موهای شما چربی کمی دارند می توانید یک روز در میان آنها زا بشویید. تنها به ظاهر مو توجه نکنید یعنی زمانیکه چرب به نظر نمی آید احتیاج به شستشو ندارد! با وجود اینها موها را زیاد (مثلا چند بار در روز) نشویید چون موها به کمی چربی نیز نیاز دارند. زیاد شستن موها میتواند باعث تحریک پذیری پوست سر، خارش یا حتی ایجاد شوره شود. برای شستن سر از شامپو و نرم کننده مناسب نوع موی خود استفاده کنید.

 

غذای سالم بخورید

در مورد رژیم غذایی خود فکر کنید. روز را با یک صبحانه سالم و کامل شروع کنید و با یک وعده غذایی سالم آن را به پایان ببرید.

- صبحانه: در صبحانه خود، به همراه کلسیم و فیبر، مقدار زیادی میوه بگنجانید. این یک شروع درخشان برای روزتان است.

- ناهار: اگر در مدرسه ناهار می خورید؛ خودتان را با ناهاری که از خانه برده اید، سیر کنید. برای اینکه در طول روز میان وعده نخورید، به مقدار کافی میوه و سبزیجات با خودتان ببرید. سالاد با یک غذای نانی و آب میوه بدون شکر، یک ناهار عالی است!

- شام: در این وعده غذایی باید به مقدار کافی پروتئین و سبزیجات داشته باشید. ماهی بخار پز شده و سبزیجات یک وعده غذایی واقعاً سالم و سرشار از مواد معدنی است. اما اگر گوشت یا ماهی نمی خورید، می توانید به جای گوشت چرخ کرده، از فلفل و قارچ و ذرت استفاده کنید.

- میان وعده: میوه، سبزیجات و آجیل بخورید. از خوردن غذاهای چرب فست فودی، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بیسکوییت/شیرینی و شکلات خودداری کنید. می توانید هر از چند گاهی از این غذاهای ناسالم هم بدون احساس گناه، میل کنید اما بیشتر اوقات بهتر است یک میان وعده سالم بخورید!

بیشتر ورزش کنید

ورزش را شروع کنید. جالب توجه است که ورزش چگونه می تواند دید شما به جهان را تغییر دهد. یک قدم زدن ساده در صبح یا سریع دویدن در پارک قبل از مدرسه می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر طرز تفکر شما بگذارد. ورزش کردن در واقع باعث آزاد شدن اندروفین در بدن تان می شود و باعث می شود شادتر شوید. بنابراین پیاده روی می تواند افکار منفی را از سرتان بیرون کند! ورزشی را پیدا کنید که از انجام آن لذت می برید و از مقدار کم شروع کنید و ورزش را جزئی از برنامه روزانه تان کنید. لازم نیست دوی ماراتن انجام دهید! برای شروع، در اطراف محل سکونت خود چند روز در هفته پیاده روی کنید. هر دفعه زمان آن را بیشتر کنید می توانید کارهای کوچکی در روز انجام دهید که به سلامتی تان کمک کند:

- برای طی مسیرهای.کوتاه اگر دست تان سنگین نیست، به جای استفاده از وسایل نقلیه، پیاده روی کنید.

- به جای اینکه با اتوبوس به مدرسه بروید از دوچرخه استفاده کنید.

دوستانی که شما با حضور والدین خود انتخاب میکنید، بهترین و ماندگارترین دوستان شما خواهند بود

 خوب بخوابید

در دوران بلوغ شما به خوابی بیشتر از کودکی نیاز دارید. درست است  که حرف زدن با تلفن یا چت  کردن با دوستان تا نیمه های شب بسیار وسوسه انگیز است اما صبح فردا برای شما بسیار خسته کننده و کسل کننده خواهد شد.

شما هرشب به حداقل 8ساعت خواب نیاز دارید. برای اینکه مقدار نیاز بدن خود را به خواب پیدا کنید یک شب که فردایش تعطیل هستید در همان زمانی که روز های غیر تعطیل میخوابید به رختخواب بروید اما زنگ ساعت را خاموش کنید. صبح وقتی بیدار شدید ببینید چند ساعت خوابیده اید، این همان مقدار نیاز بدن شما به خواب شبانه است. درست است مجبورید صبح ها برای رفتن به مدرسه خیلی زود بیدار شوید ولی با زود خوابیدن میتوانید صبح شادی داشته باشید. این حالت به تمرکز شما در کلاس هم کمک میکند.

فعالیت اجتماعی داشته باشید

این موضوع بسیار مهم است که در محیط بیرون – البته محیطی امن با تشخیص خانواده – با افراد جامعه تعامل داشته باشید، در این بین رفت و آمدهای خانوادگی حرف اول را میزند. دوستانی که شما با حضور والدین خود انتخاب میکنید، بهترین و ماندگارترین دوستان شما خواهند بود .برای این رفت آمد ها می توانید دوستانتان را به خانه دعوت کنید و یا به خانه دوستانتان بروید .این کار بهتر از رفتن به پارک و گشت و گذار بیهوده در خیابان است.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: نوجوان ها، سایت phow

مطالب مرتبط:

موفقیت در هر شرایطی

شوخی های بد ممنوع

چطور خجالت نکشیم

ورزش کردن را فراموش نکنیم

راه هایی برای مخالفت کردن مودبانه

چگونه روز خوب و شادی داشته باشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.