تبیان، دستیار زندگی
تبخال یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد است که عموما با سوزش، خارش و تب همراه است. در این بیماری، ضایعات پوستی به‌ویژه در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 درمان خانگی تبخال


تبخال یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد است که عموما با سوزش، خارش و تب همراه است. در این بیماری، ضایعات پوستی به‌ویژه در ناحیه لب‌ها، لثه و زبان دیده می‌شوند.

تبخال

طبق مطالعات پزشکی، تبخال یک بیماری واگیردار است که ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس می باشد.

برخی از مردم بر این باورند که ترس و استرس یکی از دلایل ابتلا به این عارضه پوستی است. اگرچه ترس و استرس دلیل مستقیمی برای ابتلا به تبخال نیست.

تبخال با آفت دهان فرق دارد. آفت ها معمولا مسرى نیستند و زخم هایى هستند که بر روى بافت‌هاى نرم داخل دهان به وجود مى آیند، جایى که تبخال بروز نمی کند.

در این مقاله 4 درمان خانگی تب خال را به شما ارائه می دهیم :

1- خاصیت ضد‌ویروسی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال دهانی است. شستشوی تبخال با عصاره همیشه بهار علاوه بر آن‌که به کنترل و از بین رفتن ویروس‌ها کمک می‌کند، موجب تسریع روند درمان بیماری نیز می‌شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضد‌ویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود.

برای تهیه این عصاره کافی است سه قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند. سپس محل تبخال را با پنبه آغشته به عصاره این گیاه شستشو دهید.

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود

2- معجزه جعفری

تب خال هایی که روی لب، لثه و زبان دیده می شوند از جمله تب خال هایی هستند که با مراقبت و تجویز دارو براحتی درمان می شوند. اسانس ریشه ی جعفری و عصاره ی گل همیشه بهار اگر چند روز به روی تب خال مالیده شوند، به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری بودن به از بین رفتن تب خال ها کمک می کنند.

3- روغن چای

استفاده از روغن چای تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد.

روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.

این روغن بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال، تاثیر زیادی روی از بین رفتن تبخال دارد.

4- عصاره یا روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

دخت ایران

مجله ایده آل

سایت آفتاب

مطالب مرتبط:

چرا تبخال می زنیم؟

تبخال و انواع آن

تبخال چیست؟

تبخالی در چشم

نوعی تبخال در زنان

ملیسان برای درمان تبخال

تحفه قلیان: تبخال، هپاتیت B و سل

تبخال و درمان تخصصی آن در کشور

ارتباط ویروس تبخال با شیزوفرنی و آلزایمر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.