تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی ارزش شناسی از دیدگاه قرآن و جامعه شناسی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. زهرا محمد حسین و طیبه فرج زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زینب شیردل انجام داده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 امام صادق(ع)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

قرآن

پژوهشگران جوان متوسطه 2 امام صادق(ع) به مدیریت سرکار خانم فاطمه صغری شفیعی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی ارزش شناسی از دیدگاه قرآن و جامعه شناسی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. زهرا  محمد حسین و طیبه فرج زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زینب شیردل انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده

ارزش های اجتماعی از مهم ترین عناصر یک نظام اجتماعی است که با استفاده از آن ها یک جامعه می تواند به نابودی کشیده شود و یا به سعادت و تعالی برسد. گفته می شود جامعه شناسی با رشته های دیگر فرق می کند چرا که رشته ای است که ظلمات را از نور تشخیص می دهد و می تواند به نوعی جامعه را به نابودی و فساد یا سعادت برساند.

بنابراین این مسئله بسیار مهم است که از نظر قرآن چه مسایلی ارزش هستند که بتوانیم آن ها را به عنوان معیار در اختیار جامعه شناسان به منظور ارزش یابی جوامع قرار دهیم. این تحقیق برای بومی کردن علوم اجتماعی و به وجود آوردن زمینه ای برای جامعه شناسی اسلامی انجام می شود و کاربرد آن تلاش در راستای تشخیص نقاط قوت و ضعف مباحث جامعه شناسی در این باره است.

قرآن سه بعدی

پیشینه

پیشینه بحث ارزش شناسی در مباحث اسلامی به همان دوران نازل شدن قرآن و صادر شدن روایات از ائمه(ع) برمی گردد، زیرا بسیاری از آیات قرآن و هم چنین روایات برای شناساندن ارزش ها از ضد ارزش ها برای انسان نازل شده اند و سعی می کنند از این طریق، انسان را در رسیدن به هدف متعالی خلقت خود هدایت کنند. بنابراین مخاطب قرآن و روایات کل انسان ها هستند نه فقط جامعه اسلامی. در کتاب های اسلامی و مخصوصاً تفسیر ها به طور پراکنده مطالبی درباره ارزش های اسلامی گفته شده است و شهید مطهری هم در کتاب های خود به بعضی ارزش ها اشاره کرده است.

در جامعه شناسی هم درباره ارزش، بحث هایی شده است که شاید بتوان شروع آن را به اواخر قرن بیستم و به وجود آمدن بحث جامعه شناسی انتقادی برگرداند.

در این نوع جامعه شناسی، علم جامعه شناسی یک دانش است که ارزش ها و هنجارها را هم داوری می کند و توصیه هایی برای رد شدن از نظام موجود به نظام مطلوب می دهد نه اینکه فقط جامعه را بشناساند. بنابراین جامعه شناسان این دسته، در شناسایی ارزش ها از ضد ارزش نیز در تلاشند. و بعضی از آن ها در کتاب های خود به صورت پراکنده درباره آن سخنانی گفته اند. کتاب هایی که با عنوان ارزش تاکنون چاپ شده اند، معمولاً درباره مسایل اقتصادی هستند و کتاب جامعه شناسی به اسم ارزش پیدا نشد و در تحقیقات گروه مشخص شد که هیچ وقت تحقیق درباره مقایسه و تطبیق ارزش های قرآنی با ارزش های ارایه شده در علم جامعه شناسی انجام نشده و بنابراین اثر مستقلی در این باره وجود ندارد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی