تبیان، دستیار زندگی
سن آغاز استعمال دخانیات در ایران به 13 سالگی کاهش یافته است این نتیجه جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی نهادهای دولتی در ایران است. کاهش سن استعمال دخانیات در ایران به دلیل دسترسی آسان کودکان و نوجوانات به سیگار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با سیگار معتاد شوید!

سن آغاز استعمال دخانیات در ایران به 13 سالگی کاهش یافته است این نتیجه جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی نهادهای دولتی در ایران است. کاهش سن استعمال دخانیات در ایران به دلیل دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به سیگار است.

فرآوری:  طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان

سیگار

طبق شواهد بدست آمده در سالهای اخیر، گرایش به مصرف سیگار در بین افراد جامعه و بخصوص جوانان گسترش روز افزونی داشته است این قضیه آنگاه ابعاد فاجعه بار خود را نشان میدهد که بدانیم 84 درصدسیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می کشند. این آمار گوشه اى از جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی است که به مناسبت 31 ماه می (روز جهانی بدون سیگار) منتشر شده است . بدین ترتیب سیگار با گسترش فقر چرخه اى را ایجاد کرده است که در دنیاى جهانی شده امروز ، روز به روز مستحکم تر شده و از مرکز به پیرامون در جهان معاصر در حال تکرار است. سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد كه در هر شش ونیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. در این گزارش همچنین آمده است : استفاده از دخانیات سالانه باعث مرگ 9/4 میلیون تن می شود و انتطار می رود كه طی 20 سال آینده این رقم دو برابر شود. در ادامه این گزارش آمده است كه تعداد مصرف‌كنندگان دخانیات هنوز همچنان رو به افزایش است و احتمال می‌رود كه از 3/1 میلیارد تن در حال حاضر به ‌7/1 میلیارد تا سال ‌2025 برسد. این امرمتصدیان امور را بر آن داشته تا تدابیری جهت رفع یا کاهش این معضل بیاندیشند و تحقیقاتی را در این زمینه صورت دهند. پژوهشهای انجام شده نشان می دهد كه اكثر معتادان، سیگار مصرف می كنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع كرده اند.بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می شود.سیگار ، در ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است.

کاهش سن مصرف دخانیات در ایران

سن آغاز استعمال دخانیات در ایران به 13 سالگی کاهش یافته است این نتیجه جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی نهادهای دولتی در ایران است. سایت تحلیلی "المانیتور" با پرداختن به این موضوع از تلاش مسئولان ایرانی برای یافتن راهکاری های موثر به منظور مقابله با این معضل خبر داده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد كه در هر شش ونیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند

کاهش سن استعمال دخانیات در ایران به دلیل دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به سیگار است. او هم چنین قاچاق سیگار به ایران را نیز عامل مهم دیگری در افزایش میزان مصرف آن دانسته است.

کاهش سن استعمال دخانیات در ایران در حالی نگرانی ها را افزایش داده که نهاد مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نیز تخمین زده که 2.2 درصد از جمعیت ایران به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند.

مسئولان توجه کنند!

نقش رسانه ها در کنترل دخانیات بسیار مهم و اساسی است. رسانه ملی و شبکه های رادیویی نقش بسیار مهمی در آگاه سازی و اطلاع رسانی نوجوانان و جوانان در امر اعتیاد و مصرف مواد دخانی دارند.

لذا نباید صرفاً به جنبه های پزشکی مصرف دخانیات پرداخته شود، بلکه با برنامه سازی های جذاب همراه با سوژه های مردمی و عامه پسند، مضرات مصرف سیگار و قلیان به افراد جامعه آموزش داده شود.

البته بسیاری از استفاده کنندگان از مواد تشکیل دهنده این اجناس بی اطلاع هستند و غالبا مشاهده شده که پس از استفاده از آن ها متوجه متفاوت بودن طعم آن می شوند

تأثیرپذیری از گروه همسالان یکی از دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار است لذا باید بدانیم که زمینه سازی بسیاری از رفتارهای غیر بهداشتی از سنین پایین و متأثر از خانواده و مدرسه شکل می گیرد. از این رو فرهنگ سازی در این زمینه باید از سال های ابتدایی مدارس آغاز شود تا دیگر در بزرگسالی شاهد کشیدن سیگار نباشیم. بر همین اساس مراکز آموزشی در سنین پیش دبستانی توسط جمعیت مبارزه با کنترل دخانیات بر پا شده است که در آن به کودکان آموزش های لازم در این زمینه ارائه می شود.

كارشناس ارشد مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات در پایان با بیان اینکه 12 الی 16 درصد جامعه استعمال دخانیات دارند، اظهارکرد: 3/27 درصد آقایان و 7/2 درصد خانم ها سیگار مصرف می کنند که متاسفانه سن شروع مصرف مواد دخانی به زیر 15 سال رسیده است

پیشنهاد برای حل این معضل

با افزایش مالیات 60درصدی بر سیگار می توان به کاهش استعمال دخانیات کمک کردو 20 درصد مالیات برای تولید سیگار داخل،40 درصد برای سیگار مشترک، واردات و توتون و قلیان شود. به این ترتیب 600 میلیارد تومان در سال اعتباری است که از مالیات بر سیگار دریافت می‌شود که آن را می‌توان خرج بهداشت و آموزش و پرورش کرد. دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به تحقیقات جهانی گفت: با هر 10 درصد افزایش قیمت سیگار، 8 درصد مصرف سیگار به خصوص در فقرا و جوانان کمتر می‌شود. وی همچنین در حوزه مصرف نیز گفت: باید بر این حوزه سخت بگیریم و هر فردی در هر جا نتواند سیگار مصرف کند.

استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و این شامل مطب، مدرسه، آموزشگاه، تفریحگاه، رستوران و قهوه‌خانه می‌شود. اگر مصرف را سخت بگیریم این یک عامل بازدارنده می‌شود و افراد نمی‌توانند به راحتی دخانیات مصرف کنند.


منایع : 1- میگنا / 2- تدبیر خبر / 3- فرهنگ نیوز

اعتیاد آوری که کم سن می شود

قتل های عجیب مواد مخدر!

جریمه 43 هزار تومانی برای مصرف سیگار!