تبیان، دستیار زندگی
شیطان پرستی امروزه سعی کرده با در اختیار گرفتن ابزارهای ترویجی خود را به عنوان یک مرام قابل قبول معرفی نماید. غیر از ابزارهایی مانند سینما، نماد، کتاب، جلسات ومحافل شیطانی، این مرام از موسیقی هم بخوبی استفاده کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی شیطان پرستان و الهام از انجیل شیطانی


شیطان پرستی امروزه سعی کرده با در اختیار گرفتن ابزارهای ترویجی خود را به عنوان یک مرام قابل قبول معرفی نماید. غیر از ابزارهایی مانند سینما، نماد، کتاب، جلسات ومحافل شیطانی، این مرام از موسیقی هم بخوبی استفاده کرده است.


شیطان

شیطان پرستی و موسیقی

تاکنون موسیقی متال و زیر شاخه‌های این سبک، خدمت شایانی به جریان شیطانی کرده است. سبک متال به علّت ظرفیت بالا، هم‌خوانی و سنخیّت زیادی که با سنّت‌ها و آداب شیطانی دارد، توانسته است در انتقال مفاهیم شیطانی و رضایت‌بخش جلوه دادنِ مرام شیطان، چهره موفّقی از خود به نمایش گذارد. بعضی از گروه‏های موسیقی هرچند به ظاهر شیطان‏پرست شناخته نشده‏اند، اما از نظر ایجاد بسترهای اجتماعی برای رشد و گسترش شیطان‏پرستی نقش برجسته‏ای داشته‏اند. گروه «سکس پیستولز» که در زمان خود هیچ گروه پانک راکی به اندازه آن طرفدار نداشته‏است، در یک تور 15 روزه در آمریکا یکی از نوازندگان خود را از دست‏ داد. سیدویشس به‏ناگاه در پشت صحنه کنسرت همسر خود را کشت و در شب بعد نیز اقدام به کشتن خود کرد. هواداران این گروه این موضوع را فاجعه مقدس خواندند.(بلک سبت، شب را ورق بزن، ص 26) چنین انحطاط و کج‏روی‏هایی باعث شد که مرام شیطان‏پرستی، صحت ادعاهای خود مبنی بر مطلوب بودن اعمال جنون‏آمیز و سیاه‏نمایی از وضعیت موجود را به صورت مقبول‏تری تبلیغ نماید.

از نظر محتوا و مضمون، ابتذال و خشونت جزء لاینفك درون‏مایه ترانه‌های شیطانی است؛ یعنی مضامینی که حول محورهای  بی‌پروایی جنسی، القای ترس در ذهن و جان دیگران و ضدّیت با آموزه‌های وحیانی و الهی می‌چرخد.

پاره‌ای از گروه‌های موسیقی مشهور، با شیطان‌پرستی ارتباطی ناگسستنی دارند؛ به‌گونه‌ای که بعضی از سران این گروه ها به دلایلی، نظیر جنون جنسی، تجاوز به عنف، كتك كاری و افراط در مشروب‌خواری مدّتی را پشت میله‌های زندان گذرانده‌اند.

مرلین منسون ـ  كه نام حقیقی‌اش، Brian Hugh Warner  است ـ موسیقی‌دان و رهبر گروه Marilyn Manson  می‌باشد.  وی تاکنون در قالب اشعار شیطانی؛ خشن و ضدّ دین در رواج شیطان گرایی نقش مۆثری داشته است. در مورد وی مشهور است هنگام اجرای کنسرت با پاره کردن انجیل و پرت‏کردن آن به میان جمعیت، با صدای خشک و خشن فریاد می زد: «این است خدای شما». اعتقاد به بی‌اعتقادی و پوچی، دعوت به پوچ‌گرایی و مضامین ضدّ مسیح پیام کلیپ‌های منسون است.

موسیقی متال(از نظر قالب) ظرفیت بالایی برای نشان دادن هیجان به شیوه شیطان پرستی دارد، از نظر درون مایه و محتوی هم بسیاری از مضامین شیطان پرستی در اشعار بعضی از بزرگان این موسیقی منعکس شده است

نمونه ای از ترانه ها

ترانه‌های گروه منووار ـ که در زمان اصلاحات در ایران ترجمه، چاپ و منتشر شد ـ چنان به مضامین خشن پرداخته که ترویج و نشر آلبوم‏های آن در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. درون‌مایه اشعار این گروه، اباحی‌گری، هنجارشکنی، قانون‌گریزی، تعرّض به سنّت‏ها، وهن مذهب و مقدّسات است. سوغات این گروه ممنوعه كه به‌ صراحت داعیه «شیطان‌پرستی» دارند، آثار مخرب روانی و آسیب‌های متعدّد اجتماعی برای جوانان بوده است.

بسیاری از ایده‌های صهیونیست‌های مسیحی ـ که وجه مشترک آن‏ها با شیطان‏پرستان، اعتقاد به قدرت و نیروهای شگرف شیطان است ـ در اشعار سران متال به روشنی به چشم می‌خورد و عقیده به قدرت بی‌نظیر شیطان در آخرالزمان و عجز خدا در اداره هستی درآن موج می‌زند.

در صحیفه حزقیال نبی در مورد آخرالزمان و آرماگدون آمده است: «باران‌های سیل آسا و تگرگ‌های سخت‌آتش، تکان‌های سختی در زمین پدید خواهد آورد که کوه‌ها سرنگون و زمین منهدم خواهد شد.»

مکان وقوع این جنگ در صحرای «مگید» در شمال اسرائیل و کرانه غربی رود اردن است که به پیش‌بینی صهیونیست‌های مسیحی این جنگ میان نیروهای خیر(یهودیان) و نیروهای شر(مسلمانان) رخ می‌دهد و به همه دنیا کشیده می‌شود. (ر.ک: دیوید هاوری، مسیحیت، ترجمه عبدالرحیم اردستانی ، ص 40 به بعد)

شاعر مشهور متال، اریک آدامز در البوم سلاطین فلزی آورده است:

زمین با آتش در آمیخته می‌شود.

در جنگ آرماگدون ابتدا ترومپت‌ها به صدا در می‌آیند.

و سپس تگرگ، آتش و خون بر تخت سلطنت شیطان فرو می‌ریزد.

موی او همانند جامه‌ای که حقیقت را پنهان می‌کند سفید است و چشمانش همانند آذرخش می‌درخشد.(سلاطین فلزی، منووار، اریک آدامز، ص 113)

در ترانه‌های «بلك سبث»، ایده‌های آنتوان لاوی در باب سیطره شیطان بر جهان و انفعال خدا، به‌ صورت واضح و صریح انعکاس یافته است؛ چنانکه انکار معاد و رستاخیز و به سخره‏گرفتن جهان پس از مرگ ـ که در نوشته‌های لاوی مورد تأکید فراوان قرار گرفته ـ در این شعر منعکس است:

....چه معبودی است این كه می‌ایستد و گریه‌های مردمش را گوش می‌دهد و كاری نمی‌كند؟

كدام دست به اعتراض بلند خواهد شد، در حالی كه مُردن مردم را می‌بیند؟

این چگونه زندگی است؟ چه آینده‌ای در انتظارمان است؟

آه، آه، این نتیجه اشتباهاتمان است.( شب را ورق بزن، صص 266 ـ 268)

و یا

... دنیای فانی كم‌كم ما را نابود می‌كند؛

فكر نمی‌كنم هیچ خدایی اكنون بتواند رستگارمان سازد؛

رستاخیز همین‌جاست؛

فردایی وجود نخواهد داشت؛

ای عیسی! پرسش‌های ما،

گویی هیچ‌گاه شنیده نشده‌اند.

... آیا براستی بهشت و دوزخی وجود دارد؟

به من بگو كه آیا آن بالا خدایی وجود ندارد؟( شب را ورق بزن، نشر مس، ص 394)!...[1]

یا در مجموعه «قوم محزون» چنین آمده است:

... ایستاده‌ام این‌جا و تمام ایمانم را از دست داده‌ام؛

زندگیِ دوباره ممكن است دروغ باشد!

اما زندگی كنونی‌ام نیز ارزش درد كشیدن ندارد ...( قوم محزون، نشر مس، ص 98)

مرلین منسون ـ كه نام حقیقی‌اش، Brian Hugh Warner است ـ موسیقی‌دان و رهبر گروه Marilyn Manson می‌باشد. وی تاکنون در قالب اشعار شیطانی؛ خشن و ضدّ دین در رواج شیطان گرایی نقش مۆثری داشته است. در مورد وی مشهور است هنگام اجرای کنسرت با پاره کردن انجیل و پرت‏کردن آن به میان جمعیت، با صدای خشک و خشن فریاد می زد: «این است خدای شما». اعتقاد به بی‌اعتقادی و پوچی، دعوت به پوچ‌گرایی و مضامین ضدّ مسیح پیام کلیپ‌های منسون است

عبارات بالا دقیقاً مضمون بندهایی از کتاب انجیل شیطانی لاوی است که به نظم درآمده است. این در حالی است كه مروّجان و مترجمان ترانه‌های این گروه در کشور، سعی می‌کنند محتوای این اشعار را «ضدجنگ» معرفی كنند که بتوانند آن را با ارزش‌های دینی و فرهنگ بومی سازگار نشان دهند.

«دیو ماستین»‌ که در اعتراض به انجام حركات وحشیانه متالیكا بر روی سن در هنگام اجرای كنسرت، از اعضای گروه جدا شد و گروه «مگادث» را شكل داد، در مصاحبه‌ای با اظهار تنفّر شدید از متالیكا می‌گوید:

... من در كثافت غوطه می‌خوردم . وقتی جیمز هتفیلد سر خفاش زنده را با دندان جدا می كرد و خونش را می‌مكید، می‌خواستم همان‌جا روی سن بالا بیاورم ....

در جای دیگر آمده است:

.... متولد می‌شود از دوزخ

قدرت برتر شیطان

تا ویران كند محراب كلیسا را

و كشتار كند آنان را كه مسیحی متولّد می‌شوند

كلیساها ویران می‌شوند

صلیب‌ها می‌شكنند

او می‌خندد در میان كفر

گویی كه در سرزمین مرگ است

... و آخرین نبرد آغاز می‌شود؛

ضدّمسیح و اهریمن

فرشتگان و خدا می‌جنگند

ضدّمسیح! ..( همان، صص 18 و 20)

جمع بندی

غیر از آن که موسیقی متال(از نظر قالب) ظرفیت بالایی برای نشان دادن هیجان به شیوه شیطان پرستی دارد، از نظر درون مایه و محتوی هم بسیاری از مضامین شیطان پرستی در اشعار بعضی از بزرگان این موسیقی منعکس شده است.

حجت الاسلام حمزه شریفی دوست 

بخش اخلاق و  عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

تفاوت شکر با قانون جذب!

تأملی در باب عرفان‏های فراروان‏شناختی

خداگریزی در اندیشه وین دایر

تلاش اوشو برای تحقق آرزویی محال

اقتصاد و رفاه در عرفان‌های کاذب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.