تبیان، دستیار زندگی
تابستان وقت خوبی برای سفر به شهرهای خنک غرب کشور است. سفری به دشت های سبز و شهرهای کوهستانی و پرآب. پیشنهاد ما برای چنین سفری، شهر اسدآباد همدان است و چند ساعتی نشستن در کنار تالاب پیرسلیمان این شهر.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان خنک در تالاب پیرسلیمان
تالاب پیرسلیمان


تابستان وقت خوبی برای سفر به شهرهای خنک غرب کشور است. سفری به دشت های سبز و شهرهای کوهستانی و پرآب. پیشنهاد ما برای چنین سفری، شهر اسدآباد همدان است و چند ساعتی نشستن در کنار تالاب پیرسلیمان این شهر.

تالاب پیرسلیمان در 15 كیلومتری غرب شهر اسدآباد قرار گرفته است. جایی در امامزداه پیر سلمان که تعدادی چشمه آب معدنی شیرین و جوشان هم به آن زیبایی بیشتری داده اند. مهمترین ویژگی این تالاب تنوع پرندگان و پوشش گیاهی فراوان در بهار و تابستان است. این تالاب در شرق روستای پیر سلیمان واقع در 39 کیلومتری جنوب شهرستان اسدآباد واقع شده است. 12 كیلومتر مسیر آن آسفالته است و بقیه را باید در خاکی طی کنید.

تالاب پیرسلیمان

تالاب پیرسلیمان وسعتی 5/1 هكتاری دارد. گستره آن شمالی جنوبی است و طولش به حدود 500 متر و عرض آن 300 متر می رسد. آب تالاب دائمی است و عمق متوسط آن به حداكثر دو متر می رسد.

بد نیست بدانید تالاب های دائمی مثل این تالاب، نوسانات آب کمی دارند. مثلا تالاب پیرسلیمان کاسه ای شکل است و اطراف آن دیوارهایی دارد که مرمت شده و در زمان افزایش آب اضافات آن از خروجی تالاب خارج می شود در نتیجه نه در وسعت و نه در عمق نوسان چشمگیری ندارد.

تالاب پیرسلیمان

آب این تالاب از چشمه های جوشان کف و اطرافش تامین می شود و بارش های باران هم تا حدودی بر آن تاثیر گذارند. رودخانه فصلی لک لک هم به این تالاب می ریزد.

تالاب های دائمی مثل این تالاب، نوسانات آب کمی دارند. مثلا تالاب پیرسلیمان کاسه ای شکل است و اطراف آن دیوارهایی دارد که مرمت شده و در زمان افزایش آب اضافات آن از خروجی تالاب خارج می شود در نتیجه نه در وسعت و نه در عمق نوسان چشمگیری ندارد

سطح این تالاب كاملاً از نی پوشیده شده است و مردم زیادی از اهالی همدان، اوقات فراغتشان را در کنار آن می گذرانند. هم تفریح، هم زیارت، هم ماهیگیری. بومیان منطقه اما از آن برای  كشاورزی و دامداری بهره می برند.

آب و هوای منطقه در زمستان سرد است و دمای هوا گاهی تا 30 درجه زیر صفر می رسد و در تابستان معتدل و گرما تا 30 درجه سانتی گراد بالا می رود.

تالاب پیرسلیمان

این تالاب محل سکونت تابستانی پرندگان مهاجر است. پرندگانی مثل کشیم کوچک و چنگر نوک سرخ در این محل تخم گذاری می کنند و خرچنگ آب شیرین، ماهی سیاه، ماهی کپور، ماهی کولی، قورباغه، مار آبی، گراز، روباه، گرگ، اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی و... از ساکنان این تالاب هستند.

تالاب پیرسلیمان به تازگی مورد ساماندهی قرار گرفته و پخش ریختن زباله در آب تالاب، شست و شوی ماشین و دام در نزدیکی آن ممنوع شده است.

این تالاب از طریق جاده اسدآباد- جنت آباد- خسروآباد و طاهرآباد قابل دسترسی است.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:

تالاب آلمالو گلی سهند

یخ زدگی تالاب میقان (گزارش تصویری)

بزرگترین تالاب کشور به روایت تصویر