تبیان، دستیار زندگی
تفاوت های شخصیتی میان همسران ممکن است مشکلاتی در رابطه آن ها ایجاد کند، از جمله تفاوت از لحاظ درونگرایی و برونگرایی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج قطب های مخالف


تفاوت های شخصیتی میان همسران ممکن است مشکلاتی در رابطه آن ها ایجاد کند، از جمله تفاوت از لحاظ درونگرایی و برونگرایی.

قلب

برای مثال ممکن است انسانی که روابط اجتماعی پرهیاهو و پرشوری دارد، همسری را انتخاب کند که خواهان زندگی آرام تر و بی سر و صداتری است. ازدواج این دو که از این لحاظ هیچ وجه تشابهی ندارند، بی مشکل نیست. همه ما ویژگی های شخصیتی ای داریم که به راحتی تغیر نمی کند و متاسفانه اگر نتوانیم با هم به تعامل برسیم، عرصه بر ما تنگ می شود و تنش های ناخوشایندی را تجربه خواهیم کرد.همه انسان ها معیارهای ناخودآگاهی برای انتخاب همسر دارند مثلا بعضی به طور غیر ارادی به دنبال همسری هستند که شباهت زیادی به والد محبوبشان داشته باشد.

البته عکس این اتفاق نیز رخ می دهد؛ یعنی ممکن است فردی از هر کسی که به والدش شباهت دارد، گریزان باشد. بعضی نیز به دنبال کسی هستند که ویژگی های او را در وجود خود نمی بینند و در واقع با یافتن این آدم، نیمه گمشده یا سرکوب شده خودشان را می یابند. مثلا کسی که اصلا قدرت مدیریت و رهبری ندارد، همسری را انتخاب می کند که مدیر مدبری است. در مورد یک فرد برونگرا و درونگرا نیز ممکن است چنین خواست ناخودآگاهی باعث ازدواج شده باشد. برای روشن تر شدن موضوع باید تعریفی از برونگرایی و درونگرایی داشته باشیم:

برونگراها

برونگراها انرژی خود را از برخوردها و روابط اجتماعی بیشتر و حضور در جمع به دست می اورند و علاقه زیادی به فعالیت های دسته جمعی دارند. مجلس گردانی، شوخ طبعی و بذله گویی از خصوصیات بارز این افراد است.

درونگراها

گاهی تصور می شود درونگراها علاقه ای به ارتباط با دیگران ندارند، اما چنین نیست زیرا برای رفع خستگی، به دست آوردن دوباره انرژی جسمانی و روانی و شادابی شان نیاز دارند زمانی را به خود اختصاص دهند یا به اصطلاح با خود خلوت کنند. انسانهای درونگرا از دید دیگر افراد جامعه معمولا خجالتی و حتی گاهی مغرور به نظر می آیند، اما لزوما خجالتی و مغرور نیستند گرچه شاید درک این رفتارها برای دیگران مشکل باشد.

تمایل به یافتن نیمه گمشده

انسان های درونگرا واقعا به اینکه فرد دیگری با تعاملات اجتماعی بیشتر، قدرت محاوره بالاتر و توانایی های ارتباطی گسترده در کنارشان قرار بگیرد، احساس نیاز می کنند و انسان های برونگرا هم به کسی که آرامش بیشتری دارد، قادر به برنامه ریزی است، متفکر است و می تواند لحظه هایی بدون تنش و آرام مهیا کند، نیاز دارند و شاید این حس نیاز، این دو را به هم پیوند می دهد. البته این زوج ها هم مانند دیگر زوج ها به مشکلاتی برخورد می کنند چون الگوهای رفتاری و عادت ها در آن ها به اشکال مختلفی است و گاه نادیده گرفتن امیال طرف مقابل، اختلافاتی را شعله ور خواهد کرد.

انسان های درونگرا به اینکه فرد دیگری با تعاملات اجتماعی بیشتر، قدرت محاوره بالاتر و توانایی های ارتباطی گسترده در کنارشان قرار بگیرد، احساس نیاز می کنند و انسان های برونگرا به کسی که آرامش بیشتری دارد، متفکر است و می تواند لحظه هایی بدون تنش و آرام مهیا کند، نیاز دارند

دو فاز مخالف

زندگی با همسری که خلق و خویی متفاوت از شما دارد ممکن است باعث شود احساس کنید زندگی تان هیجانی ندارد، یکدیگر را درک نمی‌کنید، همیشه احساس تنهایی دارید و او به خاطر شما حاضر نیست خلوت خودش را نادیده بگیرد. اولین پیشنهاد این است که یکی از آزمون‌های شخصیتی را پاسخ بدهید تا با تفاوت‌های روحی تان آشنا شوید. این آزمون‌ها به راحتی و به شکل‌های مختلف وجود دارند. بررسی تفاوت پاسخ‌ها به شما نشان می‌دهد مساله بی علاقگی نسبت به رابطه زناشویی و دوست داشتن نیست بلکه تفاوت‌های روحی شما چنین فاصله‌ای ایجاد کرده است.

برای یک شخصیت درون گرا، تنهایی آزاردهنده نیست بلکه معاشرت زیاد با دیگران خوشایند نیست. این به معنای بیزاری از دیگران نیست. هدف افراد درون گرا انزوا طلبی نیست. آنها دچار هراس‌های اجتماعی نیستند؛ از برقراری ارتباط خجالت نمی‌کشند بلکه ارتباطات زیاد اجتماعی برای آنها چندان جذاب نیست، از معاشرت زیاد خسته می‌شوند و احساس می‌کنند انرژی‌هایشان تحلیل می‌رود.

اما همان طور که گفتیم شخصیت‌های برون گرا از دیگران انرژی می‌گیرند و تنهایی برایشان آزاردهنده است. این به معنای ترس از تنهایی نیست. آنها حشرات اجتماعی نیستند که تمام زندگی شان وابسته به دیگران باشد. آنها می‌توانند استقلال و شخصیت شان را حفظ کنند؛ اما روابط اجتماعی انرژی بخش و خوشحال کننده است

4 مشکل ارتباطی همسران متضاد

همسرانی که یکی از آن ها برونگرا و دیگری درونگراست 4 مشکل اساسی خواهند داشت:

1- تفاوت در تفریح ها: یکی از طرفین به مهمانی های شلوغ علاقه دارد ولی دیگری علاقه مند است در یک محیط آرام و با یک دوست صمیمی خوشگذرانی کند. مکان های تفریحی مورد علاقه این دو کاملا متفاوت است.

2- شیوه بیان احساسات: یک درونگرا ممکن است کمی در بیان احساساتش مشکل داشته باشد در حالی که یک فرد برونگرا درباره همه چیز راحت صحبت می کند.

3- شیوه ارتباطی: فرد برونگرا علاقه مند است تمام اتفاق هایی که در طول روز افتاده، برای همسرش تعریف کند، یا صدای تلویزیون را بالا ببرد ولی یک درونگرا ترجیح می دهد با ورود به خانه به استراحت بپردازد، کمتر صحبت کند و هر وقت میلش کشید حرف بزند.

4- شیوه حل مسائل: یک فرد برونگرا دوست دارد وقتی مشکلی بروز می کند، به سرعت وارد عمل شود و موضوع را فیصله دهد در صورتی که فرد درونگرا به آرامش نیاز دارد و از دیگری اجتناب می کند.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سلامت، اطلاعات

مطالب مرتبط:

درونگرایی و برونگرا چه تاثیری بر ازدواج دارد؟

شخصیت خواستگار زیر ذره بین شما!

شباهت‌های ضروری در ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.