تبیان، دستیار زندگی
امروزه در اکثر خانه ها از اجاق ماکروویو استفاده می شود. اما رادار ماکرو ویو یک موج الکترومغناطیس تولید می‌کند که طول موج آن از پرتوهای فروسرخ بلندتر و از طول موج رادیویی کوتاه‌تر است. در این بخش سیستم آن را توضیح می دهیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماکروویو

ماکروویو نوعی از امواج الکترومغناطیسی است که در واقع امواجی رادیویی با فرکانس بسیار بالا هستند. هر چه فرکانس تشعشع بالاتر رود، طول موج آن کمتر می‌شود و به همین علت به آن (ماکروویو) یعنی امواج کوتاه می‌گویند. اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش و X هم از امواج الکترومغناطیسی هستند؛ اما طول موج آن‌ها حتی از امواج ماکروویو هم کوتاه‌تر است. این امواج ممکن است در برخورد با یک ماده، منعکس، منتشر یا جذب شود.

مواد فلزی این امواج را کاملاً منعکس می‌کنند. اغلب مواد غیر فلزی مثل شیشه و پلاستیک امواج را از خود عبور می‌دهند و موادی که جاری آب هستند مانند غذاها و حتی انسان، انرژی این امواج را جذب می‌کنند. اگر سرعت جذب انرژی یک ماده بیش از سرعت از دست دادن آن باشد، دمای آن ماده بالا می‌رود.

ماكروویو چگونه کار می‌کند؟

در ماكروویو یك وسیله بنام مگنترون وجود دارد كه این امواج را تولید می‌كند. این امواج با فركانس 2450 مگاهرتز ایجاد می‌شود و در فضای ماكروویو فر پخش می‌شود و توسط دیوار فلزی آن منعكس شده و روی ماده غذایی متمركز می‌گردد. مولکول‌های آب درون غذا دارای دو قطب مثبت و منفی هستند؛ زمانی كه در معرض امواج ماكروویو قرار می‌گیرند، با همان فركانس امواج شروع به نوسان می‌کنند و مرتباً جهت قطب مثبت و منفی آن‌ها جا به جا می‌شود.

ماکروویو

مولکول‌ها حدود میلیون‌ها بار در ثانیه نوسان می‌کنند و در حین حركت به مولکول‌های اطرافشان برخورد می‌کنند. در نتیجه به علت اصطكاك دمای ماده غذایی به سرعت بالا می‌رود. بسیاری از محقق‌ها معتقدند كه امواج ماكروویو آن قدر انرژی دارند كه بتوانند ساختار مولکول‌های غذا را تخریب كرده و موجب سرطان شوند.

وقتی كه امواج ماکروویو به مولکول‌های مواد غذایی برخورد می‌کنند باعث پاره شدن و تغییر ساختار آن‌ها شده و ماهیت آنان را تغییر می‌دهد و سپس شما این مولکول‌هایی را كه مثلاً دیگر مولكول پروتئین نیستند را می‌خورید و بدن شما یك مولكول ناشناخته را دریافت كرده و بعداً تبدیل به بافت‌های سرطانی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود!

كاربردهای ماکروویو

ماکروویو

ماکروویو در جامعه امروز ما كاربردهای فراوانی دارد. گستره وسیع این كاربردها، امور مخابرات رادار، تحقیقات فیزیكی، داروسازی، اندازه گیری‌های صنعتی، حرارت دادن و خشك كردن محصولات غذایی، كشاورزی و حتی پختن غذا را در بر می‌گیرد. یكی از مزایای مهم امواج ماکروویو در مخابرات، پهنای باند وسیع آن است. بنابر نظریه مخابرات مقدار اطلاعاتی كه می‌توان انتقال داد مستقیماً با پهنای باند موجود متناسب است.

از طرفی برای برقراری یك ارتباط خوب بین دو نقطه سیگنال باید دقیقاً متمركز و سپس به سوی آنتن گیرنده هدف گیری می‌شود؛ لذا با توجه به اینكه فرکانس‌های ماکروویو این قابلیت را دارند، برای ارتباط نقطه به نقطه بی سیم ایده آلند. جالب است بدانیم كه پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون بر اساس تمرکز امواج نبوده بلكه بر این اساس كه سیگنال رادیویی در یك ناحیه حتی الامكان وسیع انتشار یابد به همین دلیل فرکانس‌های پخش امواج AM و FM و تلویزیون از گستره ماکروویو بسیار پایین ترند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا