تبیان، دستیار زندگی

بانوی خانه ،کارمند اداره

هر یک از زوجین برای شاداب نگه داشتن محیط زندگیشان باید تلاش کند و در این میان راهکارهای مفیدی برای زوج های هر دو شاغل وجود دارد که با رعایت آنها می توانند زندگی خود را از هرگونه خطری ایمن نگه دارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کارمند زن
در خانواده هایی که زوجین شاغل هستند، همواره یک نگرانی اساسی و اصلی  وجود دارد زیرا به دلیل مشغله کاری، زمان کمتری را برای با هم بودن صرف می کنند و این موضوع نه تنها همسران را از یکدیگر دور می کند بلکه باعث می شود که آنها در زمان خستگی به منزل رسیده  و صحبتی برای دیگری یا فرزندان خود نداشته باشند. این موضوع در سال های اخیر تبدیل به یکی از عوامل اصلی جدایی عاطفی یا طلاق در خانواده ها شده است.

 

در نتیجه ، هر یک از زوجین برای شاداب نگه داشتن محیط زندگیشان باید تلاش کند و در این میان راهکارهای مفیدی برای زوج های هر دو شاغل وجود دارد که  با رعایت آنها می توانند زندگی خود را از هرگونه خطری ایمن نگه دارند و به گرمای زندگی  خانوادگی خود بیافزایند، زیرا زمانی که هر دو زوج شاغل باشند ، ساعت زیادی را برای بهره اقتصادی در بیرون از خانه  می گذرانند ، در نتیجه زمان کمتری را برای  یکدیگر سپری می کنند که ممکن است باعث سردی روابط خانوادگی و زناشویی شود.

در اشتغال خانم ها باید گفت ، خانم ها می توانند  به صورت نیمه وقت فعالیت بیرون از منزل داشته باشند و شغل تمام وقت به دلیل سایر وظایفی که برای خانم ها در خانه نهادینه شده ، توصیه نمی شود . وظایفی مانند: تربیت بچه ها ، انجام کارهای خانه و آشپزی و غیره .البته مردان نیز می توانند در کارهای خانه به همسرانشان کمک کنند اما باید گفت: بیشتر بار زندگی به دوش زنان است پس باید شرایط کاری بهتر و کمتری را به نسبت آقایان داشته باشند زیرا کار دراز مدت و طولانی نه تنها از نظر جسمی به آنها ضربه می زند بلکه از نظر روحی نیز برای زنان مشکل ساز خواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که باعث تداوم و افزایش سال های  زندگی مشترک زوجین می شود در انتظارات معقول آنها از یکدیگر خلاصه می شود: بدین معنا که قوام و تداوم زندگی زوج ها در گرو خواسته ها و انتظارات معقول آنها از یکدیگر است. زوجین باید شرایطی را به وجود بیاورند که خواسته و انتظاراتشان با توجه به  شرایط و توانمندی هایشان سنجیده شود. در خانواده ای که پدر و مادر  از صبح تا پاسی از روز را در محیط کار به سر می برند با خانواده ای که تنها یک نفر به فعالیت بیرون از منزل اشتغال دارد،  تفاوت های متعددی دارند.

در زوج های شاغل به دلیل اینکه هر دو نفر زمان بیشتری را در بیرون از خانه به سر می برند ، شادی های مشترک کمتری در آنها دیده می شود

امروزه برخی زنان برای نمایش توانمندی ، عزت نفس و استقلال خود به شغل و صحنه های اجتماعی روی آورده اند و تصویر سنتی زنان در جامعه امروز دیگر معنایی ندارد و  از بین رفته است. درآمد خانم ها در کلان شهرهای بزرگی مثل تهران در کاهش فشار اقتصادی به خانواده نقشی غیر قابل انکار دارد. اما اشتغال زنان در بیرون از خانه می تواند گاهی و در بعضی از خانواده ها تعارض های شدیدی را به وجود بیاورد که برای مبارزه با تضاد و تعارض ها ، باید سعی کنیم شرایطی را به وجود بیاوریم که نیازهای خانم ها را چه در بیرون  و چه در داخل منزل پاسخ گو باشیم .

در خانواده هایی که هر دو  زوج شاغل هستند ، احساس تعهد زیادی نسبت به شغل در آنها دیده و احساس می شود. در زوج های شاغل به دلیل اینکه هر دو نفر زمان بیشتری را در بیرون از خانه به سر می برند ، شادی های مشترک کمتری در آنها دیده می شود زیرا آنها دائما درگیر مسائلی هستند که   به دلیل حوادث ناشی از شغل شان در محیط بیرون رخ می دهد.

بنا به آمارهای جهانی ، زنانی که از حقوق بالاتری به نسبت همسرانشان برخوردارند با میزان طلاق فزاینده تری نیز روبرو هستند. زوج های هر دو شاغل در کلان شهرها و در جامعه کنونی امروز با مشکلات بزرگی روبرو هستند و برای حل این مشکلات باید از حمایت های مناسبی برخوردار باشند .در خاتمه باید گفت،  معتقدم که  در قوانین دولتی باید تجدید نظرهایی درباره زوج های هر دو شاغل به وجود آید و تسهیلات به خصوصی برای آنها در نظر گرفته شود تا بنیان خانواده بیش از پیش مستحکم شود و  با وزش هر باد کوچکی یا بروز مشکلات اقتصادی از هم گسیخته نشود.

ناصر قاسم زاده


مطالب مرتبط:

اگر تو نبودی، مشاور رییس جمهور بودم

دلتنگی‌های زنان مدرن

مادرانِ عالی...دخترانِ عالی‌تر!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.