تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان علاقمند به انجام پروژه های تاریخی، سیاسی و اجتماعی، موزه سرای دکتر علی شریعتی یکی از موزه هایی است که با بازدید آن محل می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با موضوع پروژه تان بدست آورید و در عین حال از بازدید از این موزه سرا لذت ببرید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه سرای دکتر علی شریعتی

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

دانش پژوهان علاقمند به انجام پروژه های تاریخی، سیاسی و اجتماعی!!! موزه سرای دکتر علی شریعتی یکی از موزه هایی است که با بازدید آن محل می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با موضوع پروژه تان به دست آورید و در عین حال از بازدید از این موزه سرا لذت ببرید.

موزه سرای دکتر علی شریعتی

شهرداری تهران در راستای انجام بخشی از رسالت فرهنگی خود و با تأکید بر حضور یاد و جایگاه الگوهای فرهنگی جامعه‌، درصدد مرمت سرا های مشاهیر این مرز و بوم است. بدین منظور آخرین مکانی که دکتر علی شریعتی، تأثیرگذار ترین نو اندیش مذهبی قرن اخیر در آن زیسته است، در سال‌ 1376 توسط شهرداری تهران از خانواده وی خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی در اسفند ماه سال 1385 تحت عنوان "خانه‌ موزه دکتر شریعتی" افتتاح گردید.

موزه سرای دکتر علی شریعتی

موزه سرای دکتر علی شریعتی

خانه دکتر علی شریعتی، از جمله بنا های احداث شده در حد فاصل سال‌های 1335 تا 1340 است که صرفاً به لحاظ شخصیت علمی، اجتماعی و ملی وی که مدتی در آن ساکن بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و فاقد ارزش معماری یا تزیینات و طراحی ویژه است.

موزه سرای دکتر علی شریعتی

خانه دکتر علی شریعتی در دو طبقه ساخته شده که در طبقه اول پذیرایی، آشپزخانه، هال و سرویس ها و در طبقه دوم اتاق کار و کتابخانه شخصی دکتر شریعتی قرار دارد.

پس از مرمت این بنا، نهایت کوشش به عمل آمد تا اتاق کار شخصی دکتر شریعتی عیناً بازسازی شود. اگر چه نمی شود این شخصیت بزرگ را خانه نشین و یک جا نشین دانست. همان گونه که فرزند وی، سوسن شریعتی سال ها پیش در نوشته ای کوتاه یادآور شده بود "شریعتی یک خانه به دوش، یک مسافر حرفه ای بود و به جز مدتی کوتاه از این عمر کوتاه را، باقی در حرکت بود و سفر. برای مردن حتی هجرت را برگزید و «مهاجر» رفت. خود می گفت که از سقف، نظم و تکرار بیزار است."

موزه سرای دکتر علی شریعتی
موزه سرای دکتر علی شریعتی

در این بنای دو طبقه علاوه بر وسایل شخصی دکتر شریعتی، کتاب های ایشان، هم چنین کتاب‌ هایی که درباره وی نوشته شده، اسناد و مدارکی از دوران تحصیل ایشان به جای مانده، یادداشت ها و عکس هایی از اساتید و اشخاصی که در زندگی دکتر شریعتی تأثیرگذار بوده‌اند مانند عکس فانون و سارتر، مکاتبات محرمانه ساواک درباره فعالیت‌ های وی و نیز بازنشستگی اجباری وی با سمت معلم، نگهداری می شود.

موزه سرای دکتر علی شریعتی
موزه سرای دکتر علی شریعتی

جهت بازدید از موزه می توانید به آدرس: تهران، خیابان جمال‌زاده شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی، کوچه نادر، پلاک 9، خانه موزه دکتر شریعتی مراجعه نمایید.

جهت ارتباط با موزه و هماهنگی بازدید می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن: 66945151 و 66565565

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی