تبیان، دستیار زندگی
آخرین اخبار و حواشی از مذاکرات هسته ای در وین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیل در مذاکرات هسته ای!


آخرین اخبار و حواشی از مذاکرات هسته ای در وین

تل آویو: توافق هسته‌ای با ایران را امضا نکنید

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به غرب هشدار داد که از امضای هرگونه توافق هسته‌ای با ایران خودداری کنند.

مذاکرات

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن فری بیکن، ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا از کشورهای غربی و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواست که توافق هسته‌ای با ایران را امضا نکنند.

درمر با ادعای نقش ایران در تسلیح حماس به غرب هشدار داد که به ایران با این چارچوب هسته ای نمیتوان اعتماد کرد.

وی افزود: امیدواریم که این توافقبد امضا نشود و جامعه بین المللی فشار علیه ایران را افزایش دهد و برای از بین بردن برنامه هسته ای ایران تضمین ایجاد کند.

وی مدعی شد که حماس بسیاری از تسلیحات پیشرفته حماس خود را با کمک ایران به دست آورده است و یا تحت نظر ایران آموزش دیده اند.

اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که ایران و گروه 1+5 ششمین دور از مذاکرات خود را برای حصول توافق جامع در وین آغاز کرده‌اند.

تحرکات جدید سناتورها برای تحریم ایران

در حالی که مذاکرات هسته ای جریان دارد دو سناتور آمریکایی که سابقه‌ای طولانی در اقدامات ضد ایرانی دارند با ارائه طرحی جدید و به بهانه دفاع از حقوق بشر خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان شدند.

دو سناتور آمریکایی که سابقه‌ای طولانی در اقدامات ضد ایرانی دارند با ارائه طرحی جدید و به بهانه دفاع از حقوق بشر خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ مارک کرک و مارک روبیو، سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، روز گذشته (پنج‌شنبه) با ارائه طرحی خواستار تصویب تحریم‌هایی علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رئیس‌جمهور کشورمان شدند.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در وین جریان دارد و بر اساس توافقنامه موقت ژنو طرف مقابل نمی‌تواند تحریم‌هایی جدید به بهانه برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند این دو سناتور ادعای نقض حقوق بشر و دفاع از تروریسم را دستاویز تحریم‌های جدید قرار داده‌اند.

امیدواریم که این توافقنامه امضا نشود و جامعه بین المللی فشار علیه ایران را افزایش دهد و برای از بین بردن برنامه هسته ای ایران تضمین ایجاد کند

سناتور مارک کرک گفت: «در حالی که تمرکز ما برچیدن برنامه خطرناک اتمی ایران است، ما نمی توانیم فراموش کنیم که ایران حامی دولتی تروریسم است و شهروندان خود را تحت آزار و اذیت قرار می دهد.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه از ایالت فلوریدا است و از او به عنوان یک کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا یاد می شود.

در طرح 29 صفحه ایمارکو روبیو و مارک کرک، علاوه بر تحریم رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران به خاطر «نقض حقوق بشر»، خواسته شده از گسترش دموکراسی و اطلاع‌رسانی در ایران حمایت شود.

نظر مایکل مان درباره پایان مذاکرات وین

مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تمدید یا پایان مدت زمان مذاکرات وین 6 بستگی به نشست وزیران خارجه در روز یکشنبه دارد.

وی روز جمعه در جمع خبرنگاران در آستریا سنتر حضور یافت و در پاسخ به سوالی درباره احتمال پایان یافتن این دور از مذاکرات در روز سه شنبه گفت: ما هم اکنون به سختی بر روی متن کار می کنیم و این بحث ها بیشتر گمانه زنی است.

مذاکرات

خبرنگاری از او سوال کرد: پس شایعه است؟

مان با خنده گفت: بیشتر به شایعه شبیه است. به هر حال همه چیز بستگی به نشست وزیران دارد.

وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی تا صبح یکشنبه به وین می رسند و قرار است در این روز به مذاکرات وین 6 بپیوندند.

سخنگوی اشتون درباره احتمال تمدید نشست وزیران در وین 6 گفت: فعلا همه چیز برای یک روز و آن هم در روز یکشنبه برنامه ریزی شده است.

مذاکرات و رایزنی های ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته ای قبل از تاریخ 20 جولای درحالی در دهمین روز از ششمین دوره مذاکرات به میزبانی وین انجام شد که وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس قرار است طی روزهای شنبه و یکشنبه به مذاکرات بپیوندند.

فضای حاکم بر مذاکرات حکایت از این دارد که با انجام رایزنی های سخت و فشرده روزهای گذشته، تعداد پرانتزهای متن پیش نویس کاهش یافته است اما اختلافات در برخی از موارد همچنان باقی است.

پیش بینی می شود با اضافه شدن وزیران امور خارجه به مذاکرات وین 6، که گفته شده با هدف کمک به پیشرفت روند مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع انجام می شود، در روزهای آینده شاهد فضای مثبتی در نزدیک تر کردن دیدگاه های طرفین باشیم.

مذاکرات وین 6، از روز چهارشنبه هفته گذشته 2 جولای ( 11تیرماه) آغاز شده و طرفین مصمم هستند با استفاده از تمام فرصت باقی مانده تا 20 جولای، پایان فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو، رایزنی های خود را به صورت مستمر تا 29 تیرماه ادامه دهند.

در نگارش متن پیشرفت کردیم، موضوعاتی که باقیمانده وزنش زیاد است نمی‌توانیم بگوییم در محتوای مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم

آخرین وضعیت مذاکرات از زبان عراقچی

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت که در باره مسائل اصلی محتوایی هنوز تفاهم اصلی حاصل نشده است.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز (شنبه) روند مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: بخش جدی از کارمان کار بر روی نگارش متن است. نسبتا پیشرفت خوبی در متن داشتیم شاید بیش از 60 الی 65 درصد متن توافق شده، البته به این معنا نیست که در مسائل محتوایی پیشرفت کردیم.

معاون ظریف ادامه داد: در نگارش متن پیشرفت کردیم، موضوعاتی که باقیمانده وزنش زیاد است نمی‌توانیم بگوییم در محتوای مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

عراقچی افزود: امیدواریم در رروزهای آتی که وزرای خارجه برخی از 1+5 قرار است به وین بیایند در مذاکراتی که مستقیم با آنها صورت می‌گیرد یک مقدار در مسائل محتوایی پیشرفت داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در مسائل اصلی محتوایی هنوز به تفاهم اصلی نرسیدیم.

عراقچی افزود: مذاکرات ادامه دارد با جدیت مذاکرات را ادامه می‌دهیم و از مواضعمان کوتاه نمی‌آییم.

فرآوری:  رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : فارس. تابناک/ جهان نیوز/ جام نیوز

مطالب مرتبط:

حاشیه های مذاکره عراقی ایران و امریکا

روز فوتبالی ظریف و دیپلمات ها

ناگفته های ظریف از پیشنهادبه 5+1