تبیان، دستیار زندگی

سن پدر هم با سلامتی نوزاد ارتباط دارد

همانطور که سن مادر عامل مهم و تاثیرگذاری در داشتن یک بارداری سالم است، سن و سال پدر هم می‌تواند سلامتی فرزند را تحت تاثیر قرار دهد. این امر کاملا بدیهی است. بدون شک جوانی و سلامتی پدر در داشتن یک فرزند سالم موثر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سن پدر و سلامتی فرزند،   سن پدر و سلامتی نوزاد،   سن پدر و بارداری

سالیان سال است که تصور می‌شود باروری مردان از زمان بلوغ تا مرگ ادامه دارد. بله درست است که احتمال پدرشدن مردان در سنین بالا خیلی بیشتر از احتمال مادر شدن زنان در سنین بالاست، اما  نباید فراموش کرد که این افزایش سن باعث کاهش عملکرد و سلامت اندام های بدن می شود. پس بدون شک باروری مردان با افزایش سن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

اگرچه مردان در سنین 70 و یا حتی 80 سالگی هم می ‌توانند بچه‌ دار شوند، اما بدون شک این امر کاملا بی خطر هم نیست. با افزایش سن مردان، قابلیت باروری آنها مانند زنان کاهش می یابد، اما سرعت این کاهش باروری کمتر از سرعت کاهش بارداری در زنان است. به طوری که به ازای هر یک سال افزایش سن یک مرد از 24 سالگی به بعد، میزان بارورشدن او 2 تا 3 درصد کاهش می‌یابد.

 

این میزان به اندازه یائسگی قابل ‌توجه نیست، اما در طول زمان قابل توجه خواهد بود، چراکه کیفیت اسپرم با گذشت زمان کاهش پیدا می کند.

 

اما این افزایش سن چه تاثیری بر سلامت فرزند دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد با افزایش سن، DNA دچار تغییر شده و شانس باروری در مردان کمتر می‌شود. از آنجایی که هر گونه تغییر در DNA و مواد ژنتیکی اسپرم می‌تواند به کودک منتقل شود، بدون شک سن پدر سلامتی فرزند را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

فرزندان پدران مسن بیشتر در معرض خطر ناهنجاری‌های ژنتیکی قرار دارند. در سنین بالاتر، احتمال ایجاد موتاسیون و جهش در DNA اسپرم بیشتر است. البته اسپرم‌ها هم در مردان جوان و هم در مردان سالمند دچار آسیب می‌شوند، اما فرآیندی به نام «آپوپتوزیس» اسپرم‌های ناقص را از بین می‌برد و این فرآیند با افزایش سن دچار اختلال می‌شود.

هدف ما این است که بگوییم وضعیت جسمی و سلامت پدر هم می‌تواند به اندازه سلامت مادر حائز اهمیت باشد و برای به حداقل رساندن خطرات تهدید کننده باردای در سنین بالا، داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی و مهم‌تر از همه بارداری کنترل شده می‌تواند سلامت فرزند را در آینده تضمین کند

 

طبق مطالعات انجام شده فرزندان متولدشده از پدران مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات یادگیری و شناختی  قرار دارند.

 

طی یک مطالعه روی بیش از دو میلیون نوزاد معلوم شد فرزندان پدران دارای سن بالاتر از 45 سال بیشتر دچار اختلالاتی مثل اوتیسم، ADHD یا همان اختلال عدم توجه و بیش فعالی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، خودکشی، رفتارهای تهاجمی و مصرف موادمخدر می شوند.

 

افزایش مشکلات یادگیری دروس و کاهش ضریب هوشی از دیگر مشکلات شایع در فرزندان پردان مسن است.

 

هدف ما این نیست که بگوییم با افزایش سن پدر، قطعا فرزندان متولدشده از لحاظ سلامت و ضریب هوشی آسیب می بینند، اما طبق آمارهای به دست آمده فرزندان پدران جوان در سطح هوشیاری و سلامتی بالاتری نسبت به فرزندان پدران سالمند هستند.

 

برای مثال طی مطالعه ای که فرزندان پدران جوان و 24 ساله با فرزندان پدران 45 ساله و بیشتر مقایسه شدند، فرزندان پدران 45 ساله نسبت به پدران جوان برای ابتلا به اوتیسم سه و نیم برابر مستعدتر بودند. همچنین این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به ADHD یا همان بیش فعالی در فرزندان پدران سالمند، 13 برابر فرزندان پدران جوان بود.

 

بعلاوه آنکه خطر اختلالات روانشناختی در فرزندان پدران 45 ساله دو برابر فرزندان پدران جوان بود.

 

خطر اختلال دوقطبی در در فرزندان پدران 45 ساله 25 بار شایع تر و رفتارهای تهاجمی در این فرزندان 2 و 5 برابر شایع‌تر و محتمل‌تر بوده است.

 

امروزه این گونه مطالعات کم نیستند و همگی بر سر یک مساله اتفاق نظر دارند. اینکه با افزایش سن پدر و کاهش کیفیت اسپرم ها، سلامت کودک تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در این میان سلامت روانی و عصبی کودک بیشترین تاثیر را می پذیرد.

 

افزایش سن پدر کیفیت بارداری در مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد

افزایش سن پدر همچنین وضعیت باروری مادر و نیز کیفیت بارداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

شانس باردارشدن زنانی که همسرشان سن بالاتر از 40 سال دارند، نسبت به زنانی که همسران جوان دارند کمتر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا باردار شوند.

 

خطرات بارداری و سقط جنین نیز با افزایش سن پدر افزایش می یابد. طبق مطالعات انجام شده خطر سقط جنین در مادرانی که همسران آنها بیش از 40 سال سن دارند، 60 درصد بیشتر از پدران جوان خواهد بود.

 

موفقیت  در IVF نیز تحت تاثیر سن پدر قرار می گیرد

همانطور که می دانید با افزایش سن خانم‌ها و مخصوصا بالاتر رفتن از 40 سالگی به دلیل کاهش تخمک های آزاد شده در خانم‌ها موفقیت IVF  (آی وی اف) هم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد. اما سن و سال مردان هم در موفقیت IVF تاثیر گذار است.

 

در هر صورت زوج هایی که در سنین بالا قصد بچه دار شدن دارند، نباید این را فراموش کنند که تمام مطالب گفته شده خطرات تهدید کننده بارداری در سن بالا است، نه اموری قطعی. هدف ما این است که بگوییم وضعیت جسمی و سلامت پدر هم می‌تواند به اندازه سلامت مادر حائز اهمیت باشد و برای به حداقل رساندن خطرات تهدید کننده باردای در سنین بالا، داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی و مهم‌تر از همه بارداری کنترل شده می‌تواند سلامت فرزند را در آینده تضمین کند.


مطالب مرتبط:

ارتباط سن پدر با اوتیسم کودک

6 نکته درباره بارداری بعد از 35 سالگی

بارداری مجدد پس از سقط جنین

مادر شدن بعد از 40 سالگی

بهترین سن بارداری

هم زود و هم دیر باردار شدن بد است

فاصله دو بارداری چقدر باشد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.